Signal Festival se s třináctým ročníkem, který proběhne 16. až 19. října, a s otevřením permanentního výstavního prostoru Signal Space ve Staroměstské tržnici mění z několikadenního festivalu v komplexní platformu multimediálního umění. Letos opět zahrnuje nové atraktivní lokace i zvučná jména světové umělecké scény, oborovou konferenci a poprvé i plnohodnotný hudební program.

Třináctý ročník Signal Festivalu se 16. října vrátí na osvědčené oblíbené lokace a uměním oživí i řadu dalších neokoukaných míst v Praze. Hlavní trasy povedou přes centrum a Vinohrady a veřejnosti se otevřou i nové lokace, jako je například kaple Arcibiskupského gymnázia, palác Savarin, Synagoga nebo vinohradský klub Tresor.

Oblíbený videomapping se letos po třech letech opět vrátí na baziliku svaté Ludmily a po kratší pauze znovu rozsvítí i Staroměstskou radnici. Celkem se na obou hlavních trasách, tedy v centru Prahy a na Vinohradech, objeví dvacet instalací umělců z Česka i zahraničí (sedmnáct programových a tři partnerské).

Milovníci multimediálního přístupu k umění však budou potěšení již dříve – 1. října totiž pod patronátem Signal Festivalu otevírá permanentní galerijní prostor Signal Space. Projekt stálé galerie imerzivního umění, který organizátoři festivalu připravovali posledních pět let, v uplynulých čtyřech měsících realizovali v objektu Staroměstské tržnice.

„Na festival chodí pět set tisíc lidí a bylo nám líto, aby energie, talent a finance, které do jeho přípravy vkládáme, po oněch pěti dnech vymizela. Chtěli jsme pozitivní dopad, který má umění na společnost, prodloužit do celého roku,“ říká Martin Pošta, ředitel Signal Festivalu.

V osmi místnostech nabídne Signal Space návštěvníkům imerzivní instalace osmi světových umělců a dvou českých, plus interaktivní prostor pro děti Signal Playground. V sálu nazvaném Immersive Space budou probíhat projekce na stěny i podlahu, zrcadlový Infinity Room se skleněnými prvky od Preciosy pak vytvoří nekonečný prostor.

Historický objekt, který za několik let čeká rekonstrukce, svou světelnou instalací ozvláštní také Daniel Pošta s Lukášem Dřevjaným. 

info Foto Signal Festival / Daniel Pošta, Lukáš Dřevjaný

 „Headlinerem“ letošního ročníku festivalu bude americké studio loni zesnulého průkopníka velkoformátových videoinstalací Billa Violy, které do sakrálních prostor Anežského kláštera v Praze přiveze kontemplativní instalaci Tristan’s Ascension (Tristanovo nanebevstoupení).

Půjde o úryvek ze čtyřhodinového zpracování Wagnerovy opery Tristan a Isolda z roku 2005, který pracuje se zvuky hor pod vodopádem. Manželka umělce, který měl samostatné výstavy v Guggenheimově museu v Bilbau i pařížském Grand Palais, Kira Perov, publiku festivalu ze studia na kalifornské Long Beach vzkázala, že tématem bude láska, zrada a smrt. 

Bill Viola – Tristan_s Ascension
info Foto Kira Petrov / Bill Viola Studio

Poprvé v historii festivalu se uskuteční světelná 3D projekce na dvacetimetrovou vodní stěnu (technika „waterscreen“), a to v režii tchajwanského studia Peppercorns, které své dílo Světlo Tzolk´inu představí na Dvořákově nábřeží. Na náměstí Republiky navíc vystaví kruhovou světelnou instalaci Mezi horami a moři, která kombinuje vizuální umění s hudbou. 

Nejvýraznější počiny z řad českých umělců chystá například skupina Rafani (čerstvě obohacená o nového člena Olivera Torra a aktuálně vystupující v Osmičce v Humpolci) nebo sochařka Pavla Sceranková. Silný zážitek slibuje instalace Grill Frame v ulici U Vodárny, o níž jeden z jejích autorů, člen umělecké skupiny Rafani David Kořínek, mluví jako o „velkém množství plamenů, velkém množství hluku a grilování všeho, čeho je nadbytek“.

„Lokace na Vinohradech je pro nadbytek zcela symbolická. Žijeme v Praze, která je nejdražší na světě, co se týče bydlení, a stejně máme všeho dostatek, včetně financí, které jsme schopni utrácet za drahé jídlo a podobné věci,“ říká Kořínek. Právě s těmito aspekty se během performancí budou vyrovnávat. „Budeme zapojovat publikum do akcí, jako je například pálení nadbytku,“ přibližuje umělec. 

Na jedno z takových „prominentních míst“, vyhlídku v Riegerových sadech, postaví svou interaktivní sochu také Pavla Sceranková. Objekt Souhvězdí pracuje s danou lokací a situací, kdy je návštěvník konfrontován magickým výhledem na noční oblohu, ale také s širším významem tohoto fenoménu.

info Foto Signal Festival / Pavla Sceranková

„Souhvězdí vznikají jako pomyslná spojení mezi hvězdami, mezi nimiž ve skutečnosti žádné souvislosti nejsou. Jsou to imaginace, které ale doteď lidem slouží k orientaci. Líbí se mi situace, kdy se imaginace dostává do role orientačního systému,“ vysvětluje umělkyně. Kolemjdoucí budou zváni k tomu, aby se sochou pohybovali, a když se jim podaří nastavit ji do obrysu koule, rozzáří se. 

Videomapping Overlord na věž Staroměstské radnice z dílny italského studia mammasONica bude zpracovávat téma napětí mezi současným, racionalistickým, na datech založeným systémem a přirozeným prožíváním života a světa.

Ten od španělského studia V.P.M. s názvem Iterace (Nekonečný rytmus města) projektovaný na baziliku svaté Ludmily bude pracovat s tématem architektonické proměny měst. 

info Foto Signal Festival / V.P.M.

Součástí festivalu je také řada lákavých vnitřních prostorů, které jsou již několikátým rokem zpoplatněny –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a to i s možností prémiových služeb, které zahrnují možnost předběhnout frontu, vstupy na parties i dopravu mezi instalacemi Mercedes shuttlem.

Zpoplatnění vnitřních instalací byl logický krok, k němuž organizátoři sáhli už v roce 2016. „Tenkrát na instalaci uměleckého studia Tundra stáli lidé na Národní třídě frontu tři hodiny. Snažili jsme se vymyslet, jak s tím naložit, navíc jsme časem zjistili, že spoustu instalací nemůžeme umístit ven, a tak jsme se snažili regulovat přístup,“ vysvětluje Pošta s tím, že některé instalace vyžadují intimní atmosféru. 

Jednou z těchto lákavých lokací bude například klub Tresor, kde se bude v pravidelných cyklech opakovat taneční performance od Viktora Konvalinky a Štěpána Benyovszkého nazvaná Lone Soul Disco.

„Název zahrnuje pocit, který někdy můžeme mít, když na takové diskotéce zabloudíme, a ať děláme, co děláme, zůstáváme mezi lidmi sami,“ říká jeden z autorů choreografie, kterou budou v devítiminutových intervalech ztvárňovat dva týmy po třech tanečnících. 

V kontrastu s tím bude v kapli Arcibiskupského gymnázia k vidění klidnější instalace Domov světla od španělského studia Josep Poblet, která pracuje s geometricky uspořádanými světelnými body v prostoru kaple.

Josep Poblet – Lux Domus
info Foto Signal Festival

V centru se po roce opět otevře nádvoří barokního Clam-Gallasova paláce, které německý umělec Robert Seidl rozehraje imerzivní projekcí na všechny stěny, která bude pracovat také s výrazným zvukem a mlhou. 

info Foto Signal Festival / Robert Seidl

V rámci programu se představí také dva začínající čeští umělci. Vítězem letošní výzvy Signal Calling, již festival několik let organizuje s Průša Labem, je Antonín Kindl, který do Čechových sadů postaví stroj nazvaný OKO, který bude analyzovat okolí i diváky. Jan Poš pak do Klausové synagogy umístí instalaci s názvem Mýtus o hyperrealitě.  

Signal Festival se podílí také na velkém mezinárodním projektu Co-Vision, na němž spolupracuje osm umělců a čtyři technologičtí partneři z celé Evropy. Zkoumá různé přírodní a technologické fenomény napříč Evropou. Česko-slovensko-ukrajinským příspěvkem do něj bude dílo věnované nové chráněné krajinné oblasti Soutok.

info Foto Signal Festival / CoVision

Celý projekt se představí také na odborné konferenci Signal Forum, která se uskuteční 17. října ve Francouzském institutu. Součástí doprovodného programu bude poprvé rovněž plnohodnotná hudební složka; v Radiopaláci na Vinohradech v rámci tří večerů vystoupí Gruppo Salsiccia, DJ NobodyListen společně s raperem Nikem Tendo a islandská skupina Gus Gus.