„Dáváme dobré věci do kin,“ říká o sobě produkční a distribuční společnost Aerofilms. V Karlových Varech sice nové snímky zase tak často nenakupuje, ale reakce zdejších diváků mohou rozhodnout o tom, zda film uvidí diváci v kinech také po skončení festivalu.

Stalo se to třeba s americkým filmem Fremont režiséra Babaka Jalaliho. Při premiérové projekci ve Velkém sále Hotelu Thermal nadchl příběh mladé ženy Dunii pracující v manufaktuře na koláčky štěstí obecenstvo natolik, že jej dostanete možnost zhlédnout nejen v rámci ozvěn festivalu Šary Vary, ale také letos na podzim v klasické distribuci.

„Naprosto spontánně jsme ihned po projekci oslovili producenty filmu a domluvili se na zakoupení práv,“ prozrazuje ředitel distribuční společnosti Aerofilms Ivo Andrle. Ačkoli takový počin vypadá z byznysového hlediska poměrně nepředvídatelně, filmoví distributoři si pro podobné kroky nechávají v rámci festivalů prostor.

„Karlovy Vary skutečně nejsou festivalem, kde obvykle nakupujeme mnoho titulů. Od toho je Berlinale, Cannes, Toronto,“ přiznává Štefan Cima z marketingu Aerofilms. On a jeho tým má na starosti, aby se na snímky, které si ve Varech odbudou svou premiéru, během týdnů, než budou uvedené do kin, nezapomnělo.

Na kolonádě i v dalších místech v centru Karlových Varů jste třeba mohli narazit na inzeráty, ve kterých Holappa hledá Ansu. Jedná se o jména ústředních postav nejnovějšího počinu od legendárního finského režiséra Aki Kaurismäkiho, který letos v Cannes získal Cenu poroty. V originále se snímek jmenuje Fallen Leaves, ale Aerofilms ho uvede pod názvem Karaoke blues.

„Kampaně na naše filmy začínají ale právě tady. V Karlových Varech je program ostatně velmi specifický. Je to prostor, kde i jinak spíše mainstreamovější diváci mají šanci vidět artovější filmy a jsou připraveni je ocenit. Na druhé straně s sebou festival nese i druhou stranu – celebrity a sponzory. Některým lidem to sice vadí, ale možná si neuvědomují, že právě díky tomu humbuku okolo může být samotný program projekcí stále velmi nezávislý,“ tvrdí Štefan Cima.

Velkou sílu mají podle něj a jeho kolegyně Beaty Mrazíkové také sociální sítě. „Stává se nám, že nakoupíme jako distributoři filmy, které si ale některá lokální kina nevyberou. Jejich diváci si ale snímky pamatují z Karlových Varů a pak jim píší na sociálních sítích, aby je promítali,“ vzpomíná Mrazíková.

Letos se to podle ní může stát například u snímku Minulé životy režisérky Celine Song. Ta se osobně zúčastnila promítání i v Karlových Varech a Aerofilms má od tohoto romantického dramatu vysoká očekávání.

„Od okamžiku, kdy film spatřil světlo světa na letošním festivalu Sundance, měl skvělé přijetí kritiků i veřejnosti. Věříme, že tak dokážeme českým divákům přinést stejný zážitek, jako by měli na Sundance,“ je přesvědčený Štefan Cima. 

O některých dlouho očekávaných snímcích distributoři ví od samého začátku, ve chvíli, kdy se teprve vyvíjí scénář. A filmové festivaly jsou středobod jejich kampaně. V případě letošních Karlových Varů se to stalo například se snímkem režiséra Matěje Chlupáčka Úsvit.

Zhruba týden před festivalem byl odhalen plakát a trailer, předpremiéra filmu s Eliškou Křenkovou v hlavní roli, se uskuteční až pátého října. V rámci ozvěn Šary Vary film ale v kinech Aero, Světozor, Přítomnost a Scalní letňák můžete vidět už od 10. do 16. července.

„Na filmových festivalech jsou diváci ochotni obecně přijímat náročnější snímky, než kdyby si měli sami vybrat a vyrazit na ně do kina. A právě ono vzrušení, které okolo konkrétního filmu na festivalu vzniká, je velmi zásadní nástroj pro další komunikaci s potenciálním publikem filmu během kampaně,“ shodují se Beata Mrazíková a Štefan Cima.

Ozvěny festivalu Šary Vary, kde si spřízněná kina Aerofilms sama z karlovarského programu vybírají, co divákům naservírují, fungují jako služba divákům, kteří se do Karlových Varů vůbec nedostali nebo tam některé filmy zkrátka nestihli vidět. „Jsou to zpravidla filmy, o nichž se ve Varech nejvíc mluvilo, včetně tradiční pondělní projekce oceněného filmu v kině Světozor,“ říká Štefan Cima.

Osobně sází na divácký úspěch filmu Anatomie pádu režisérky Justine Triet. Snímek o napínavém rodinném dramatu získal letos v Cannes Zlatou palmu.

https://www.youtube.com/watch?v=6toqRpPY1LE

„Už v Karlových Varech začneme snímku vyrábět legendu. Tato strategie se skvěle vyplatila třeba loni s filmem Trojúhelník smutku, kdy byly projekce v rámci festivalu i ozvěn rychle vyprodané,“ uzavírá Cima.