Podívali jsme se na predikce trendů a fenoménů, které podle odborníků z nejrůznějších oborů ovládnou rok 2025, a přinášíme shrnutí věcí, jež pravděpodobně letos budou útočit na naši pozornost i peněženky. Jen dodáme, že zvlášť v některých případech není úplně nutné podlehnout.
Středověk
Po fascinaci římskou říší podle odborníků z The New York Times přijde na řadu jiné historické období: středověk. Ostatně prvních náznaků už jsme si mohli všimnout. Zpěvačka Chappell Roan dorazila na předávání cen MTV Video Music Awards s velkým mečem a později na vystoupení se převlékla rovnou do brnění.
Dior se ve své cruise kolekci inspiroval dobou Stuartovců a na jeho módní show nechyběl ani motiv kroužkové zbroje. Podle Pinterest Predicts se to však projeví nejen v módě, ale i ve výběru doplňků do interiéru.
Ve stylu rybářů
Tohle bude pravděpodobně velké. Podle Pinterest Predicts si generace Z, ale také o dvě generace starší X, oblíbí estetiku stylových městských rybářů. Co si pod tím představit? Béžový svetr s copánkovým vzorem, pruhované triko, žlutá pláštěnka do jarních dešťů, kožené rybářské sandály na léto.
Prut ani rybářský lístek nepotřebujete. Zvažte ale tetování – na sociální síti Pinterest už vzrostl počet hledání výrazu „sardine tattoo“ o osmdesát procent.
Obrození vnitřního dítěte
V roce 2025 se nemusíme snažit být dospělí. Naopak bychom měli dát svobodu dítěti uvnitř nás, které chce pomalovat zdi, vlastnoručně vylepšit nábytek a celkově proměnit svůj domov v jedno velké umělecké plátno.
Všechno je povoleno a nic není špatně. Čím autentičtější, tím lepší. Interiér letošního roku zkrátka musí být především osobitý.
Hvězdná ingredience pandán
Pandán je rostlina, jejíž listy patří k základním ingrediencím kuchyně jihovýchodní Asie, si zřejmě vyslouží celosvětovou pozornost. Pro svoji výraznou sladkou chuť, která spojuje „travnaté“ a téměř vanilkové tóny, ho už teď s oblibou používá řada kaváren a pekáren v New Yorku.
Svoji roli jistě hraje fakt, že dezertům dodává typicky zelenou barvu.
Knedlíková renesance
Dim sum či wonton knedlíčky nejsou nic nového, ovšem podle amerického vydání magazínu Forbes je rok 2025 povýší na novou úroveň. Dostanou nové varianty, nečekané kombinace a stanou se součástí fusion kuchyně i mražené nabídky supermarketů.
Zábavnější drinky
Možná i pít budeme jinak, a často k tomu vůbec nebudeme potřebovat alkohol. Alternativu k vínu nabídne perlivý čaj, rozšíří se prebiotické limonády, u koktejlů bude více než na obsahu alkoholu záležet na fancy vzhledu – drink roku 2025 by měl vypadat, jako by vám ho umíchali v pravém retro americkém dineru.
Punk is not dead
Platit to bude jak v módě, do níž se vrací tartan ve stylu Vivienne Westwood, tak ve společnosti. Nihilismus, který pocítila generace Z pod vlivem pandemie, rostoucí inflace či změn klimatu, zřejmě nabude angažovanějších rozměrů. Protesty a nejrůznější pochody se podle The New York Times stanou ještě běžnějšími než doposud.
Rok merchandisingu
Merchandising dosáhne nové úrovně. Naznačuje to fakt, že Donald Trump už představil vlastní řadu parfémů a kolínských vod, Elon Musk již naznačil merchandise pro nové ministerstvo efektivity a potenciální nový šéf FBI Kash Patel už má také vlastní řadu triček K$H. Jak už jsme se přesvědčili v dobách, kdy Trump poprvé přišel se svou typickou červenou kšiltovkou, svět se záhy bude inspirovat.
Upcycling
Přední módní magazín Refinery 29 předpovídá, že si čím dál více výrobců bude uvědomovat potřebu udržitelnosti a vzroste počet kolekcí, které recyklují a přetvářejí samy sebe, respektive svoje dřívější produkty. Připomíná, že upcyklovanou kolekci oblečení už v roce 2024 uvedly velké značky jako Miu Miu nebo Diesel.
Bez kabelky
Částečně s tím může souviset další trend, jejž Refinery 29 očekává. Protože jediná opravdová udržitelnost ve výrobě znamená nevyrábět nic.
Magazín popisuje ústup fenoménu takzvaných „it“ kabelek, tedy ikonických produktů, které se však každou sezonu mění, a naopak předpovídá, že věci, jež obvykle v taškách nosíme, se postupně integrují do oblečení, ať už prostřednictvím kapes nebo nejrůznějších způsobů, jak předmět připnout k tělu.
Skinny opět na scéně
Než si většina populace stačila všimnout, že se nosí široké kalhoty, a zareagovat, skinny džíny se vrátily na scénu. Stačí se podívat na kolekce značek Coach, Maison Margiela nebo Miu Miu. Jak ovšem upozorňuje společnost WGSN, která se specializuje na předpověď trendu, není namístě radovat se příliš – pořád je to jen trend, kdežto široké siluety nadále zůstávají.
Styl Hillary Clinton
Když dva týdny po amerických prezidentských volbách módní značka Donni na sociálních sítích představila novou kolekci, jeden model se okamžitě stal naprostým hitem – dvoudílný taftový oblek s elegantními kalhotami a rovně střiženým límcem, který velmi připomínal styl Hillary Clinton.
Nafocený samozřejmě s perlami a nízkým podpatkem. Do 48 hodin se většina barev a velikostí vyprodala. Důkaz, že módu nemusí určovat jen návrháři v Paříži či Miláně nebo celebrity, ale dokonce i politici a politické události.
Vrásky
Americké The New York Times se shodují s britským deníkem The Independent, že vzroste návrat k přirozenosti. Sníží se prý obliba injekčních výplní tváře i rtů. Zpočátku hezky nadýchaný vzhled totiž po čase působí spíš jako nateklý, pro což už se dokonce vžil termín „pillow face“.
Lidé si tento efekt začínají uvědomovat a budou se mu snažit vyhnout. Celebrity si už teď nechávají výplně rozpouštět, aby se nežádoucího vzhledu zbavili, na TikToku jsou běžné tutorialy na „antibotox“ líčení a hnutí proti botoxu údajně zesílí.
Hory místo města
Podle předpovědí Pinterest Predicts se zdá, že velká města si letos trochu odpočinou od turismu – čím dál více lidí totiž raději vyhledává tipy, kam vyrazit do hor. Láká je příroda i čerstvý vzduch. Největší nárůst ve vyhledávání na Pinterestu zatím hlásí italské Dolomity, marocký Atlas a Portillo v Chile.
Úklid v hlavě
Timesy považují loňský rok za vrcholný v neuspořádanosti našich myšlenek v důsledku notifikací ze všech možných zařízení a předpovídají, že v roce 2025 se řada z nás rozhodne tohle nastavení resetovat. Budeme s tím stále více vědomě pracovat, budeme se učit znovu udržet pozornost tam, kde ji opravdu chceme či potřebujeme. Předpovídá se, že leden bez telefonu bude podobně populární jako únor bez alkoholu.