Největší tuzemská fabrika, mladoboleslavská Škoda Auto, zastaví produkci. Společnost dnes uvedla, že se tak stane od středečního večera od 22 hodin. Odstávka platící pro závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí se zatím plánuje na zhruba dva týdny.
„Všem zaměstnancům bude na počátku odstávky (18. 3. 2020 až 29. 3. 2020) náležet 70 % jejich průměrného výdělku. Poté (30. 3. 2020 až 5. 4. 2020) 75 % průměrného výdělku. Někteří zaměstnanci budou z důvodu nutnosti zachování kontinuity určitých činností pracovat ve firmě i během výrobní odstávky. Těch se výše zmíněná opatření nedotknou,“ uvedl dnes v dopise managementu nejvyšší šéf Škody Auto Bernhard Maier.
Firma zaměstnává v Česku zhruba 30 tisíc lidí. „Našim hlavním cílem je teď udržet všechny zaměstnance na palubě. V současné chvíli nelze s jistotou předpovědět, jaké dopady bude tato krize na společnost mít či jak dlouho potrvá. Český průmysl a s ním i všechny firmy čeká enormní zatěžkávací zkouška. Proto by, stejně jako v ostatních evropských zemích, měla být poskytnuta podpora ze strany vlády,“ doplnil Maier.
Tuzemská automobilka se tak přidala k mateřskému koncernu Volkswagen, který oznámil, že své evropské závody zavře na dva až tři týdny s tím, že poslední směna bude tento pátek. Škoda Auto dnes zároveň uvedla, že eviduje mezi zaměstnanci první dva potvrzené případy nákazy koronavirem.
„O dotyčné kolegy jsme se okamžitě postarali a důkladně dezinfikovali pracoviště, abychom zabránili dalšímu šíření viru. Jejich zdravotní stav je v současné době stabilizovaný. Z preventivních důvodů je v současné době několik dalších zaměstnanců v domácí karanténě,“ doplnila automobilka. Jak se situace propíše dále do ekonomiky, tedy na dodavatele autoprůmyslu a jejich zaměstnance?
„Řekněme, že vztahy v automobilovém průmyslu nejsou sousedské. Nákupčí jsou vám ochotni do poslední chvíle vyhrožovat všemi sankcemi a pokutami, pokud by se vám nepodařilo něco dodat, a o 15 minut později klidně zakázku zruší,“ říká šéf a majitel plastikářské společnosti Isolit Bravo Kvido Štěpánek, jenž má zhruba polovinu z miliardových tržeb z autoprůmyslu.
Protože sídlí v Jablonném nad Orlicí, musí se aktuálně potýkat s tím, že zhruba 130 jeho polských zaměstnanců nemůže jezdit do práce. Ve výrobě má přitom celkem 430 lidí. „Obrovsky oceňuji, že se nám zatím daří jejich práci vykrýt. Do výroby šli i naši lidé z kanceláří, všichni makají naplno. Teď jim asi budu muset zase říci, že už to není potřeba,“ dodává s tím, že k podobnému kroku, jako udělala Škoda Auto, pravděpodobně načas přistoupí také další evropské automobilky.
Jaké to bude mít dopady na jeho firmu, neumí zatím odhadnout. „Daří se nám v nástrojárně, tam jsme ještě minulý týden získali nové zakázky, jede zatím výroba mimo autoprůmysl, například našeho elektrického kolečka Motúčka. Jsme kapitálově silní, abychom to zvládli, ale je pravděpodobné, že trh to nějak pročistí,“ říká Kvido Štěpánek.
Škoda Auto ubezpečuje, že na řešení situace pracuje také se svými dodavateli a prozatím financuje dopady náročné situace z vlastních finančních prostředků. „Po neplánované přestávce začneme znovu a dáme všechno do pořádku! V co největší míře minimalizujeme ekonomické dopady – v zájmu jistoty pracovních míst a dlouhodobé budoucnosti naší společnosti,“ doplňuje firma, která loni dosáhla na provozní zisk 46 miliard korun a tržby jí vzrostly o 14 procent na téměř 20 miliard eur, v přepočtu 540 miliard korun. K číslům opticky pomohlo převzetí regionální odpovědnosti za Indii v rámci koncernu VW.