Škoda, základ života? V případě českých motoristů bezpochyby. A to již velmi dlouho: za 125 let od doby, kdy mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili podnik na výrobu jízdních kol, vyprodukovala mladoboleslavská automobilka spoustu pamětihodných modelů.
Ale který je nejkrásnější? Který nejrevolučnější? A na který by bylo lépe zapomenout?
Nabízíme naše „nej“ dlouhého příběhu s logem okřídleného šípu.
Nejkrásnější
Škoda Felicia (vyráběna 1957 až 1964)
Charlotte Sheffield, nejkrásnější žena Spojených států roku 1957, se na pražských Hradčanech vyfotila s felicií. Potkaly se dvě miss – ta živá a ta na kolech. Kráska z Utahu ještě víc podtrhla nenápadný půvab buržoazie, který vzdor době a režimu z lehce dekadentního auta čišel.
Počínaje rokem 1961 jej navíc zvýraznily ploutvičky na zadních blatnících, socialistická verze ohromných křídel tehdejších amerických „korábů“. Při vší úctě k současné produkci či dalším povedeným kouskům z historie, vítězné fanfáry se už přes 60 let linou z Hradu.
Nejnudnější
Škoda 105 (vyráběna 1976 až 1986)
Za volantem se spát rozhodně nesmí, v případě typu 105 ale hrozilo, že při pohledu na něj usnou i chodci, které míjel. Nudou. Stopětka (a později výkonnější stodvacítka) byla stejně vzrušující jako architektura tehdy hojně stavěných panelákových sídlišť. Těžko litovat, že auto odjelo na vrakoviště dějin o sto šest. Pardon, o sto pět!
Nejrevolučnější
Škoda Favorit (vyráběna 1988 až 1995)
Z hlediska techniky nebo designu se dá mluvit o jiných typech, přesto je favorit vítězem této kategorie právem. Právě s ním přejeli Češi bez nehody z jednoho režimu do druhého, z totality do svobody. Symbolické je i to, že v posledních měsících před listopadem 1989 se na favorita stály fronty na pořadník.
„Frontoví bojovníci“, vycvičení ze socialistického čekání na cokoli, trávili před mototechnami klidně i několik nocí. Výmluvný vtip z té doby: „Proč má favorit číselné označení 136? Na jedno auto museli tři lidé šetřit šest let.“
Ač se to ale dnes nezná, favorit byl na konci 80. let minulého století revoluční i vizáží. Jeho podobu nemalovali konstruktéři Škodovky – byla svěřena dílně italského designéra Bertoneho.
Nejunikátnější
Škoda 110 Super Sport (vyrobena 1971)
V Herzově filmu Upír z Feratu vysával vůz (který prošel pro účely snímku faceliftem od Theodora Pištěka) z půvabné pilotky Mimi krev, na kterou jezdil místo benzinu. Ve skutečnosti pil krev zájemcům o auto fakt, že není šance, aby ho vlastnili.
Výroba převratného vozu s aerodynamickou karoserií a nahoru vyklápěnými dveřmi skončila u prototypu. Ten byl představen na autosalonu v Bruselu a tečka: vzdor volání veřejnosti se nikdy nedostal do sériové výroby.
Nejdražší
Fabia R5 Evo (vyráběna 2019 až dosud)
Žádná masážní sedačka, žádná navigace, žádná klimatizace… Chybí dokonce i rádio. Navíc se tohle auto do běžného provozu vlastně ani nehodí. Přesto je z produkce mladoboleslavské fabriky nejdražší.
Fabia R5 Evo je rallye speciál a vloni slavila velké úspěchy v soutěžích po celém světě. Proto je o vůz zájem, byť cenou začíná na 4,9 milionech korun a většinou se s příplatky vyšplhá až na 5,7 milionu.
Nejohyzdnější
Škoda VOS (vyráběna 1948 až 1953)
Václav Klement, zakladatel automobilky Laurin & Klement, už byl po smrti, když do Škody VOS poprvé usedl jiný, podstatně děsivější Klement – Gottwald. A s ním jeho manželka Marta. Tradovalo se, že právě kvůli jejím korpulentním tvarům se model zvětšoval.
Už označení vozu je vypovídající: VOS znamená Vládní Osobní Speciál. Vyroben byl pod dozorem ministerstva vnitra a vozy pro komunistické mocipány byly opancéřované.
Monstrózní „papalášmobil“ vozil mimo jiné čínského vládce Mao Ce-tunga a kromě Marty Gottwaldové si údajně na pohodlí stěžoval i druhý muž po Gottwaldovi, Rudolf Slánský. Ten měl záhy jiné starosti: po vykonstruovaném procesu byl z vůle bývalých spolustraníků popraven.
Pro současné Česko už naštěstí neplatí „se Sovětským svazem na věčné časy“. Ale se Škodovkou? To je nám mnohem sympatičtější.