Možná za tím byla namyšlenost dvacetiletého kluka, možná si prostě věřil. LeBron James měl za sebou dva roky v basketbalové NBA, ocenění Nejlepší nováček roku i první nominaci do All Star Game, když pro agenturu AP pronesl: „Doufám, že v příštích patnácti dvaceti letech budu nejbohatším člověkem na světě. To je jeden z mých cílů. Chci se stát miliardářem.“ Tento týden se plány amerického obra začaly naplňovat, James podepsal doživotní smlouvu s firmou Nike.
Těžko hledat silnější vyjádření důvěry firmy ve sponzorovaného sportovce. Adidas si takto pojistil jiného basketbalistu Derricka Rosea nebo fotbalovou ikonu Davida Beckhama, Reeboku se zase upsala bývalá basketbalová hvězda Philadelphie Allen Iverson. Ale pro Nike, největší světovou značku sportovního oblečení a obuvi, je to premiéra. Aspoň oficiálně. „Jsem vděčný, že Nike tenkrát vložila důvěru do 18letého vyzáblého klučíka z Ohia. Jsem šťastný, že můžu být součástí této úžasné společnosti,“ libuje si 30letý James.
Už když vstupoval do ligy, firma s fajfkou ve znaku s ním podepsala sedmiletý kontrakt na 90 milionů, v té době největší v dějinách. Před pěti lety, kdy už byl James superstar bezedných košů, se podmínky smlouvy měnily a podle zpráv získal 30 milionů ročně. Detaily nynější dohody jsou sice tajné, ale podle ESPN jde o „největší deal pro jednotlivce ve 44leté historii společnosti“ a jeho výše „snadno překračuje desetiletou smlouvu na 300 milionů, kterou Nike loni podepsalo s hvězdou Oklahomy Kevinem Durantem“.
Firma tímto krokem trošku riskuje. Sází na to, že James bude dál jedničkou statistik a vyhne se zraněním, že po zbytek života nevyvede nic, co by mohlo značku poškodit. On však není tím, jehož obličej by pravidelně vykukoval ze stránek bulváru. Jeho tvář je spíš symbolem úspěchu. „Smlouva zvyšuje hodnotu našeho byznysu, značky i akcií,“ komentovalo Nike. „Za posledních 12 let jsme vybudovali silný byznys pod jménem LeBron a vidíme potenciál růstu po zbytek jeho kariéry i po ní.“
Basketbalové hvězdě přezdívají Král James nebo taky Vyvolený a říká se o něm, že je nejlepším hráčem v dějinách, dokonce prý lepším než legenda Michael Jordan. A přestože prodej bot s jeho značkou nedosahuje úrovně Jordana, v současné NBA není lukrativnější značky. Loni se prodalo zboží odhadem za 340 milionů, dvakrát tolik než u druhého nejúspěšnějšího Duranta a o 13 procent víc ve srovnání s předchozím rokem. „V budování mé značky jsme odvedli skvělou práci a chceme pokračovat,“ plánuje James a slibuje: „Dál budu dělat svou práci a reprezentovat značku, jak nejlépe dovedu. A snad si toho lidé všimnou.“
Forbes Jamesův roční příjem odhaduje na 64,8 milionů a s doživotní jistotou od Nike se jeho sny o devítimístném zůstatku na kontě zdají zase o něco reálnější. A jsou vlastně jen otázkou času.