Vyrábí minimalistické šperky, které vystavovala i v New Yorku, ale cizí jí není ani práce s porcelánem a sklem. Ráda experimentuje a inspiraci nachází v architektuře nebo, jak sama říká, na celé planetě a někdy i mimo ni. Jako první česká designérka přišla Kristýna Malovaná s nápadem na zásnubní prsten pro gaye.
Absolvovala stáže v Itálii, Německu i Francii, kde si osahala práci s keramikou a porcelánem. Její svítidlo Other light se dostalo do užší nominace v celosvětové soutěži Koizumi pořádané v Japonsku.
Získala několik nominací na ceny Czech Grand Design a cenu Designbloku za kolekci Ozdoby prérie. A letos by na Designbloku ráda představila novou kolekci Inspired by Japan. V současné době ji nejčastěji najdete v dílně a sdíleném showroomu BackYard na Kozím plácku v srdci Prahy, který „obývá“ spolu s dalšími úspěšnými českými designérkami.
Narodila se do sochařské rodiny. Možná právě proto v mládí trochu vnitřně vzdorovala umělecký obor dělat, jak sama vypráví.
„Na gymnáziu jsem ale trpěla, chyběl mi prostor se umělecky vyjádřit, takže jsem zamířila na Střední uměleckoprůmyslovou školu, kde jsem studovala výstavnictví. Na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně jsem u profesora Alexie Appla studovala projektový design a samozřejmě mě to táhlo na UMPRUM,“ vzpomíná Malovaná.
Na UMPRUM se dostala a vybrala si znovu produktový design. „Studovala jsem v ateliéru Jana Němečka a Michala Froňka (studio Olgoj Chorchoj). Myslím, že právě zde jsem se naučila nemít strach z jakéhokoli materiálu či postupu. V průběhu studia jsem ještě absolvovala stáž v ateliéru Evy Eisler, kde jsem si osahala kov, oheň, ale i další materiály,“ říká designérka.
Právě v té době oslavila svůj první úspěch se svítidlem Other light, nakonec u nich ještě chvíli zůstala a promovala s kolekcí svítidel z křišťálu ve spolupráci s firmou Preciosa.
Ze stáže ve Francii si Malovaná přivezla kromě mnoha nápadů i své první kousky z porcelánu. I dnes si můžete koupit její set na kávu či mističky na tapas.
„Z Paříže jsem odlétala se dvěma kufry a batohem na břiše, všechno bylo plné prototypů. Líbilo se mi míchat glazury v laboratoři z prášku, točit keramiku na kruhu a dotýkat se pro mě nového materiálu. V Česku mi pak půl roku trvalo najít někoho, kdo by byl schopen vyrobit podšálek z mahagonového dřeva podle mých požadavků,“ vysvětluje Malovaná.
Vždy ji ale bavilo hrát si s měřítkem a táhlo ji to ke šperkům. Ty chápe jako sochu, která člověka zdobí a dává mu další rozměr.
A tak začaly vznikat ucelené kolekce šperků (Kruhy, Ona a on, Random, Flesh, Drop a další). Dnes se Malovaná věnuje nejen jim, ale i zakázkové výrobě, zaměřuje se především na výrobu zásnubních a snubních prstenů.
„Spatřila jsem ve výrobě šperků na míru obrovskou volnost a radost z toho, že mi vzniká pod rukama něco originálního, co zákazníky těší a hýčkají si to. Líbí se mi, když mě vtáhne příběh a já podle něj mohu tvořit. Vyptávám se na všemožné detaily ze života, se zákazníky probírám jejich představu, ale i to, jak pracují, a co mají rádi za styl. To vše jsou limity, ale i dveře k práci na šperku,“ vyjmenovává designérka.
Z naslouchání zákazníkům vznikl i nápad na zásnubní prsten pro gaye. Občas ji totiž oslovovaly ženy, že by chtěly vyrobit zásnubní prsten pro své nastávající. Malované došlo, že nikdo nemyslí na stejnopohlavní páry. „Přitom to nedává smysl, nemělo by jim být odpíráno nic, ať už sňatek samotný, tak možnost si vybrat prsten. A tak jsem ho vyrobila,“ usmívá se designérka.
Dnes designérka vyrábí snubní prsteny pro gaye a lesby celkem běžně. Schytala ale i pár nenávistných komentářů na sociálních sítích. „Spíš mi to přišlo smutné, že něčemu podobnému musí lidé z LGBT komunity čelit,“ říká.
Do prstenu vsadila spinel, chtěla, aby to byl výjimečný, tmavý a odolný kámen. Spinel býval údajně kamenem králů, je často přirovnáván k safíru a údajně ho používali i alchymisté. V Indii ho podle Malované považují za kámen ze středu Země.
Když před čtyřmi lety vezla na výstavu v New Yorku svou kolekci Komunikace, netušila, jak bude úspěšná. Téma vybrala na základě nápadu, že by česká a americká strana spolu mohly skrz šperky komunikovat.
Šperky z kolekce jsou vyrobené ze skla, což byl odvážný počin. Malovaná navíc dlouho sháněla sklárnu, která by byla schopná šperky vytvořit. Náhrdelníky i náramky ze skla měly velký úspěch, za kolekci si nakonec designérka vysloužila nominaci na cenu v kategorii šperk na Designbloku.
Byla nervózní z přepravy šperků, ale jinak se na výstavu těšila. Předcházela tomu totiž sólo cesta, na které se jí podařilo výstavu domluvit, a pak se rozhodla ještě přizvat designérky Kláru Šípkovou a Evu Růžičkovou.
„Byla to skvělá zkušenost, za kterou jsem nesmírně vděčná. Setkaly jsme i se sběrateli a umělci a musím říct, že jsme měly asi velké štěstí,“ vzpomíná designérka.
Nyní pracuje na nové kolekci Inspired by Japan, kterou v hlavě nosí již skoro jedenáct let. „Nepracuji na ní soustavně, ale neustále se k ní vracím. Dá se totiž rozvíjet a to mě neskutečně baví. Dokonce jsem uvažovala, že ji rozvinu i směrem do objektu,“ vysvětluje.
Designérka si v kolekci pohrává s materiály a zkouší, co jí dovolí. Navíc ji inspiruje i japonská architektura a veřejný prostor. Cílem je, aby prsten, náušnice a náhrdelníky byly z každého úhlu pohledu jiné. „Používám poměrně pracnou metodu, chci, aby byly všechny kousky precizní,“ uzavírá Malovaná.