Snuggs, firma Lindy Šejdové a Tomáše Zahradníka, se stala jedničkou na evropském trhu menstruačních kalhotek. S obratem půl miliardy korun a novou investicí 130 milionů od TripleB míří ještě výš. Díky expanzi do sedmi zemí, silné retailové síti a inovativnímu přístupu chce pětinásobně vyrůst. „Máme ambici v Evropě dosáhnout dvou až tří miliard korun obratu,“ říká.

Před pěti lety byli Snuggs začínající firmou s pármilionovým obratem a dvěma produkty. Dnes jsou evropskou jedničkou v segmentu menstruačních kalhotek, kde prodali přes tři miliony kusů.

Zakladatelka Linda Šejdová se svým týmem vybudovala silnou značku, která je dnes v sedmi evropských zemích a ve více než třech tisících maloobchodních prodejnách. A míří dál – s čerstvou investicí 130 milionů korun od TripleB chce Snuggs upevnit svou pozici na trhu a pokračovat v růstu.

„Učící křivka se zrychluje,“ říká Linda Šejdová o tom, jak se její život i firma změnily od doby, kdy ji Forbes zařadil mezi 30 pod 30. Z malého startupu se stala firma s padesáti zaměstnanci a pobočkami v Londýně, Berlíně, Amsterodamu a Praze. Většina tržeb nyní pochází ze zahraničí, kde Snuggs nejrychleji roste v Německu. Právě na expanzi na klíčových trzích chce Šejdová využít novou investici.

Podle Šejdové jsou menstruační kalhotky budoucností a trh stále není nasycený. Proto chce Snuggs v příštích letech pětinásobně vyrůst, a to hlavně na trzích, kde už působí. Chystají se Snuggs expandovat i dál? „Ještě si to asi nechám pro sebe,“ odpovídá se smíchem Šejdová.

Snuggs nejsou jen o produktech – firma posouvá i společenské vnímání menstruace. „Vidíme obrovský posun. O menstruaci se mluví otevřeněji, muži kupují kalhotky pro partnerky a dcery. Tabu mizí,“ říká zakladatelka.

V roce 2020 vás Forbes zařadil do výběru 30 pod 30. Jak se od té doby váš život proměnil? 

V tu dobu jsme byli hodně na začátku s firmou, založili jsme ji v roce 2019. Předtím jsme rok vyvíjeli produkt. Tou dobou jsme v týmu byli čtyři a vydělali jsme pár milionů, teď nás je padesát ve čtyřech zemích Evropy a obrat je půl miliardy. Naše zvědavost a vášeň pro učení je pořád stejná. Každý den se snažíme učit, studovat, inovovat, posouvat se jako manažeři a jako lidé. Učící křivka spíše čím dál víc zrychluje.

A z produktového hlediska?

Měli jsme dva produkty, teď jich máme přes sto. Byli jsme jenom v Česku a začínali jsme expanzi. Celá firma se dramaticky otočila a s ní i můj život. 

Pomohl vám nějak titul 30 pod 30?

Je to jako punc kredibility pro zahraničí.

Sestavila jste týmy v Německu a Nizozemsku, následně jste se přestěhovala do Velké Británie, kde jste přivedla do týmu přední produktové designéry v Londýně. Kde je vaše základna teď?

Máme officy v Praze, Londýně, Berlíně a Amsterodamu. Se spoluzakladatelem Tomášem Zahradníkem pendlujeme. Více času jsme v Londýně, ale jezdíme do Prahy pravidelně.

Tomáš Zahradník a Linda Šejdová ze Snuggs
info Foto Libor Fojtík
Linda Šejdová a Tomáš Zahradník | foto Libor Fojtík

Na první rozvoj značky jste dostali investici od Martina Rozhoně a Nation 1, dále od Wood & Company. Teďka oznamujete investici od společnosti TripleB ve výši 130 milionů korun. K čemu peníze použijete?

Peníze použijeme na posílení pozice na aktuálních trzích, kde jsme. V tuto chvíli už jde většina našich tržeb ze zahraničí. Nejrychleji rosteme v Německu. Soustřeďujeme se na posunutí těch rozjetých trhů dál. 

O které trhy se jedná?

Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Nizozemsko, Velká Británie, částečně Belgie. Oportunisticky děláme nějaké aktivity i v jiných zemích třeba přes retail sítě. Tam se teď dostáváme i mimo naše hlavní trhy. Velká část investice půjde do upevnění a zvýraznění pozice na stávajících trzích. 

TripleB je v rukou pravnoučat Tomáše Bati. Co pro vás znamená toto spojení? 

Je to pro nás symbolické spojení. Firma Baťa je jedním z nejúspěšnějších brandů, které vznikly v Česku, a podařilo se jim globálního přesahu. Je to i strategické spojení z hlediska zkušeností s týmem, který za Triple B stojí, i z hlediska kontaktů od retail sítí přes expanzi či hiring. Jsou pro nás silným partnerem pro další prudký růst, který s investicí máme v plánu.

Stali jste se jedničkou na evropském trhu. Před pěti roky jste u nás byli s kolegou v podcastu, kde jste říkali, že to je vaše ambice. Za pět let jste to dokázali. Jaký je to pocit?

Už od prvního dne byl náš záměr expandovat do Německa a dalších zemí. Rychle jsme expandovali na Slovensko, to byla naše první testovací expanze. Brzy potom jsme otevřeli právě Německo a Rakousko. Mezitím jsme testovali mnoho jiných zemí. Země, ve kterých jsme teď, nejsou jediné, ve kterých jsme testovali.

info 01.10.20. Praha, Snuggs, menstruační kalhotky, Linda Šejdová, Tomáš Zahradník, Forbes

Dělali jsme testovací kampaně napříč Evropou a vybírali jsme si státy, které se nám ukázaly jako strategická investice. Bereme to pořád ale hodně pokorně, že jsme pořád na začátku. Je skvělé vidět, že jsme se s týmem byli schopni posunout na tu další úroveň. Jsme největší firma menstruačních kalhotek v Evropě a zároveň jsme jediní, kteří jsou v Evropě v tolika zemích. 

Pětinásobně vyrůst

V roce 2024 dosáhla společnost tržeb půl miliardy korun. Máte sedm set tisíc zákaznic, prodali jste víc než tři miliony kalhotek, expandovali jste na sedm trhů a jste ve více než třech tisících maloobchodních prodejnách. Jaké jsou vaše vize?

V následujících letech chceme pětkrát vyrůst. Je to plánované v zemích, ve kterých jsme. V Německu budeme růst ještě rychleji. Naším cílem je jak posílení prodeje koncovému zákazníkovi, tak růst retail sítě. Rozšiřujeme i produktovou nabídku.

Kolik z vašich tržeb dělá export?

Export dělá nad šedesát procent. 

Ze začátku jste vyráběli v Česku. Teď je na kalhotkách napsáno, že jsou vyrobeny v Evropské unii. Jak to je s výrobou teď?

Drtivá většina je v Česku a na Slovensku. Některé kolekce vyrábíme i v Portugalsku kvůli technologii šití, která tu není.

Začínali jste s černými kalhotkami…

Ano, ale teď jsme se dostali do bodu, kam jsme vždycky chtěli dojít. Součástí týmu se stali i designéři, kteří se zaměřují na spodní prádlo. Vždycky jsme chtěli, a to se nám už v minulých letech povedlo, přinášet produkt, který je na vysoké úrovni nejen ve funkčnosti, ale i v designu. Chceme menstruaci spojit s něčím pěkným a pohodlným.

info Foto Forbes Česko

A konkrétně?

Přinesli jsme spoustu nových materiálů, barvy, krajky, vzory. Když jsme spustili novou designérskou prémiovou kolekci Hugger Iconic, vyprodala se během dvou týdnů. Neuvěřitelné. Tohle je i směr, na který naši současní i noví zákazníci reagují velmi dobře.

Také jsme spustili spolupráci s Londýnskou prémiovou značkou pyžam Desmond&Dempsey, v rámci které jsme vyrobili kalhotky s jejich ručně malovaným printy. Letošní rok bude hodně o nových produktech. Máme před sebou hodně dalších kolekcí, které budou přinášet nové designy, barvy a materiály. 

Dělali jste i menstruační plavky…

Plavky byly hodně úspěšné minulý rok. Brzy budeme spouštět i nové vertikály a rozšiřujeme nabídku i nemenstruačního spodního prádla. Kalhotky a podprsenky. Přišlo to od našich zákazníků, že mají rádi naše materiály, střihy i designy a chtějí nosit naše produkty celý měsíc a mít třeba podprsenku, která se bude ke kalhotkám hodit. 

Konec tabu?

Podařilo se vám do popředí dostat tabuizované téma menstruace. Dokonce jste otevřená o tom, že vás k tomu vedly vlastní intimní potíže. Vnímáte to tak, že ženská intimita už nemusí být nutně intimní?

Posun vidíme obrovský. Nesrovnatelný. Dokázali jsme celospolečensky posunout a téma je přístupné mezi ženami a muži i v celých rodinách. Muži kupují produkty pro své partnerky a dcery. Od začátku jsme se k tomu stavěli tak, že je na každém, jestli se o tom chce bavit.

Slýcháme spoustu příběhů znormalizování, kdy se o tom baví například otec s dcerou. Nemusíme se o tom stydět mluvit a každý si řekne, jestli se o tom bavit chce, nebo ne. To, že se o tom nebavíme, by měla být volba, ne společenské tabu. 

info Foto KIVA
Foto KIVA

Přinesla vám něco vaše předchozí práce v softwarovém prostředí?

Ano, naučili jsme se principy product managementu, systém prioritizace, řízení projektu, pracovat s různými nástroji, principy dobrého designu a spoustu dalšího. Pak také budování týmu a fundraising a digitální přemýšlení nad budováním e-shopu. 

Vnímám, že se s menstruačními kalhotkami „roztrhl pytel“. Má je snad každý obchod s oblečením. Je to pro vás konkurence?

Nevnímáme to. Malých nezávislých značek nebo velkých korporací, co spustí kalhotky, je více, ale těch, kteří překročili obrat sto milionů korun, je do deseti v Evropě a dosáhnout toho ve více zemích kromě nás nezvládl zatím nikdo. Jsme specialisté a máme ambici v Evropě dosáhnout dvou až tří miliard korun obratu. Být desetkrát větší než druhý hráč.

Ostatní značky jsou často jen ve svých zemích. Například jeden hráč je v Německu, jeden ve Francii a podobně. Žádný z nich ale nedokázal mít takto signifikantní pozici v tolika zemích nebo mimo svoji lokální. 

https://forbes.cz/event-business-fest-prague-2025/
info Grafika: Forbes Česko

Nebojíte se, že přijde moment, kdy trh nasytíte?

Od toho jsme ještě daleko, protože predikujeme, že menstruační kalhotky mají potenciál přerůst tampony a vložky.

Jak to všechno stíháte a balancujete? Jakou máte kulturu ve firmě?

Hledáme pozitivní lidi zaměřené na hledání řešení, budovatele, pracovité lidi, zvědavé, neustále se posouvající dopředu, zkrátka lidi, se kterými je snadné pracovat a kteří jsou nadšeni k nám jít. Snažíme se najít lidi, kteří u nás dokážou zažít úspěch, to je pro nás klíčové, protože úspěch generuje další úspěch.

Jaká je vaše motivace?

Chci se učit. Chci se posouvat. Baví mě získávat zkušenosti a být silnější a nabývat kompetence a expertizu v určitých oblastech. Původně jsem začala v marketingu, ale posunula jsem se v managementu, vyjednávání, procesech, organizační struktuře. A z této perspektivy se koukám i na ty těžké chvíle. Jsem si vědoma, že pro každou fázi firmy je důležité něco jiného a člověk zažívá něco jiného.

Vnímáte ostatní menstruační pomůcky jako konkurenci?

Jiným produktům padá každým rokem podíl na trhu na úkor kalhotek a není cesty zpět, tak je jako konkurenci nevnímáme. Tampony a vložky tu byly sto let, je čas na něco modernějšího.