Spolupráce prodává. A v módním průmyslu to platí dvojnásob. Potvrzuje to i společnost Fashionpile, nabízející módní kousky z druhé ruky. Za loňský rok totiž zaznamenala 193procentní nárůst ve vyhledávání zboží právě z módních kolaborací umělců a renomovaných značek.
Pro velký úspěch proto Louis Vuitton uvádí další kolekci ve spolupráci s japonskou umělkyní Yayoi Kusama. Není to ale jediné kreativní spojení, které svět módy letos čeká.
Poctivé řemeslo a dokonalé výsledky. To sdílí Kusama s luxusním výrobcem kufrů. Kolekce, která se letos představí ve dvou etapách, navazuje na původní spolupráci z roku 2012. Tehdy si umělkyně vybrala jeden z nejvíce nadčasových a ikonických předmětů a přetvořila jej po svém – pomalovala kufr Louis Vuitton charakteristickými puntíky, které v jejím podání ztělesňují nekonečno.
Puntíky zdobí produkty Louis Vuitton a kampaň k uvedení kolekce i letos. Každé vyobrazení posvětila sama autorka, stejně jako podobu široké plejády produktů, které jsou součástí projektu. Zachován byl každý jednotlivý tah štětce, nepatrný detail i hloubka a textura barvy.
Cílem módního domu i umělkyně pak je, aby majitelé kolekce pocítili péči a emocionální investici nutnou k jeho vytvoření. Díky tomu se tak předmět stane součástí příběhu svého majitele, a jeho úděl se tak prolne s nekonečnem.
Ikonické kabelky, jako je Neverfull, Speedy nebo Keepall z první spolupráce, dodnes drží vysokou cenu a mezi módními nadšenci jsou velmi žádané. Při troše šikovnosti s vyhledáváním lze model Speedy 30 z původní kolekce pořídit z druhé ruky v rozmezí mezi osmačtyřiceti až šestaosmdesáti tisíci korun.
To je srovnatelná cena se Speedy 25 z letošní spolupráce, která je v buticích dostupná za cenu přibližně 51 tisíc korun, ale je menší. Podobné je to s modelem Neverfull MM. Rozdíl v designovém provedení potisků obou kolekcí tak vytváří možnost, aby si zákazník našel tu správnou kabelku podle toho, jestli fandí novému trendu, nebo je spíš sběratelem.
Barevné puntíky ale letos pokryjí víc než jen tašky a kufry. Nádech japonské extravagance se dostává i do kategorie pánského a dámského oblečení, bot, doplňků a parfémů. V rámci kampaně se dokonce v Tokiu otevře i pop-up obchod s masivní realistickou sochou samotné Kusamy v interiéru prodejny. První část kolekce byla uvedena v téměř pěti stech obchodech Louis Vuitton po celém světě už 6. ledna 2023, druhá část pak bude k dostání v buticích od 31. března.
Další spolupráci pod střechou LVHM uvedla společnost Tiffany, která pod módní kolos spadá od roku 2021. Limitovaná edice kabelek Fendu Baguette v modré Tiffany barvě navazuje na oslavu pětadvacátého výročí této „it bag“.
Spolupráce dvou značek by tak mohla pro LVHM předznamenat další úspěšné období. Dobré výsledky v loňském roce se totiž přisuzují právě připojení šperkařského domu, který podle serveru IDEX online zaznamenal vynikající sezonu. Deník Israeli Diamond Industry dokonce uvádí, že tržby hodinek a šperků v rámci koncernu vzrostly až o šestnáct procent.
Kolekce Louis Vuitton a Yayoi Kusama nebo Tiffany a Fendi by tedy mohly LVHM pomoci vkročit do dalšího roku s úspěchem, a udržet tak rekordní obraty. Těch společnost navzdory nejistotám doléhajícím na globální ekonomiku již druhý rok po sobě dosáhla. V reportech uvádí částku 1,9 bilionu korun. „Loňské dobré výsledky, navzdory válce na Ukrajině a problémům v Číně, ukazují stálost chování spotřebitelů luxusního zboží a sílu našich značek,“ uvedl pro deník Financial Times finanční ředitel společnosti Jean Jacques Guiony.
Nové spolupráce chystají pro tento rok ale i další módní domy. Výsledkem spojení dánské značky Ganni s mladistvým udržitelným módním domem Ester Manas jsou ležérní udržitelné modely padnoucí různým typům postav.
Na pařížském týdnu módy se pak na přehlídkovém mole značky Supreme objevilo také roztržené tričko polepené názvem Balenciaga, což odstartovalo spekulace o možném budoucím propojení obou značek. A o nevšední překvapení se zasloužilo spojení značky praktických kabelek Longchamp s nábytkářskou firmou Fatboy. Minikolekce barevných nafukovacích pytlů funguje na podobném principu jako plátěné tašky Le Pliage, takže je lze jednoduše sbalit s sebou na pláž nebo do parku.