Kdysi dávno správce svíček, později klíčů, pak ve Francii domovník a údržbář v jedné osobě. A dnes vykonavatel nevšedních přání. Své služby vám novodobí concierge nabídnou v bankách, které svým klientům poskytují privátní bankovnictví a splní vám, na co si vzpomenete.
Mezi nejčastější požadavky bankovních klientů, kteří mohou službu concierge využívat (z její povahy vyplývá, že je k dispozici pro ty movitější, v Česku jde o bezmála 20 tisíc dolarových milionářů), patří například objednávání a doručování květin a dárků nebo zajištění lístků na nejrůznější sportovní a kulturní akce, a to i na poslední chvíli. Nejeden bankovní klient právě takto, prostřednictvím servisu concierge, sledoval některý ze zápasů nedávného mistrovství světa v ledním hokeji. Tím vše ale teprve začíná.
Nemožné ihned, zázraky do tří dnů
Dá se říct, že sehnat vstupenky na vyprodaná představení nebo akce určené jen pro vyvolené kdekoli na světě je pro concierge hračka. „Větší výzvou pro nás bylo například opakovaně zajistit pro klienta pozvánky a lístky do první řady na přehlídky haute couture v Paříži u módních domů Chanel a Dior,“ říká Silvie Straková, ředitelka Concierge PPF Banky. V J&T Bance zase například před časem zajišťovali soukromý operní koncert v milánské La Scale.
Přejete si víkend v Monaku? Pro concierge žádný problém.
Ničím neobvyklým v této branži nebývá ani shánět běžně nedostupné léky, zajistit pronájem luxusních jachet či privátních tryskáčů, zařídit fotky v kabině hokejistů NHL nebo povolení přeletu nad významnými památkami. „Nedávno jsme pro klienty zajišťovali vstup na Velkou cenu Monaka,“ uvádí další příklad neobvyklých požadavků na concierge Eva Klejmová, ředitelka čerstvě otevřené nové pobočky J&T Concierge Monaco. „Dělali jsme ale také třeba účast na kuchařské show s hvězdami mezinárodního formátu,“ doplňuje.
To v rakouské privátní bance Gutmann se specializují na program Vídeňské opery nebo na soukromé prohlídky galerie Albertina. „Naši klienti po nás chtějí ale i služby jiného charakteru. Například jsme zprostředkovali konzultaci u několika partnerů významných advokátních firem k budoucímu studiu komerčního práva na zahraniční univerzitě pro syna jednoho našeho klienta,“ popisuje Jan Prachař, šéf privátního bankovnictví banky Gutmann & Cie Praha.
Concierge ale často pro klienty řeší i úplně obyčejné a běžné situace – nakupují letenky, vánoční dárky, obstarávají zalévání kytek, venčení psa, úklid domu po malování nebo i pověšení poličky nad postelí.
Bez peněz do oddělení concierge nelez
Ne každému je ale tato služba přístupná. Hranice, kdy můžete zaklepat na dveře do oddělení concierge, se banka od banky liší. „Nárok využívat služby concierge u nás mají klienti prémiového bankovnictví, kteří jsou držitelé některé z našich kreditních či debetních karet a celková výše jejich portfolia je minimálně 1,5 milionu korun měsíčně,“ říká Eva Chaloupková, tisková mluvčí pro Citibank Česká republika a Slovensko.
V Erste Bank stačí během měsíce neklesnout pod jeden million korun nebo mít pravidelný měsíční příjem alespoň 100 tisíc. To u Gutmannů musí mít klient uloženou částku odpovídající v přepočtu jednomu milionu eur a v privátní bance Friedrich Wilhem Raiffeisen to je deset milionů korun. Ale třeba v takové PPF Bance je tato služba přístupná všem klientům. „My klienty neškatulkujeme, výjimečné zacházení poskytujeme každému z nich,“ říká Vít Bozděch, ředitel privátního bankovnictví fyzických osob v PPF Bance.
Pár dní na jachtě – přání, které concierge nepřekvapí.
Praxe ale ukazuje, že nic není tak horké, jako se to uvaří, a že i v privátním bankovnictví jsou pravidla od toho, aby se porušovala. Vždy záleží na konkrétní situaci, na profilu a potenciálu daného klienta. A o tom má nejlepší přehled jeho osobní bankéř, který rozhodne, zda mu jeho přání pomůže splnit, i když zrovna ještě stanoveným pravidlům nevyhovuje.
Společným rysem všech bank, které concierge služby nabízejí, je skutečnost, že za samotné využití tohoto servisu klienti nic neplatí. Tedy jen zdánlivě, protože ve skutečnosti jsou práce a čas zaměstnanců banky hrazeny z bankovních poplatků. Za samotný obsah zprostředované služby už ale samozřejmě klient zaplatit musí. Tak například za jednu letenku do soukromého raketoplánu SpaceShipOne, jehož majitelem je nekonformní miliardář Richard Branson, klient zaplatil 200 tisíc korun. „Podařilo se nám zajistit tři a jen se po nich zaprášilo,“ vzpomíná Eva Klejmová z J&T Concierge Monaco.
Nápady na netradiční zážitky banky klientům nabízejí prostřednictvím newsletterů nebo interních magazínů, kterými je obesílají. Samy se pak nechají inspirovat jejich podněty, globálním know-how, nabídkou zážitkových firem nebo návštěvou specializovaných veletrhů cestovního ruchu.
Nadstandardní concierge služby pro majetné klienty začaly banky v Česku ve větším různě nabízet po roce 2000 společně se zaváděním služeb privátního bankovnictví, se kterým těsně souvisí. Výjimkou je J&T Banka, která concierge klientům poskytuje od svého založení v roce 1994, tehdy jako life style management.