Od začátku dubna nabídne restaurace Triton na pražském Václavském náměstí jídlo, jehož recepturu vytvořila umělá inteligence. Jak se k jejímu používání staví další české podniky? A je využití programů typu ChatGPT gastronomická budoucnost, nebo jen marketingové lákadlo?
Steak, nasládlá omáčka z karamelizovaného křenu a pečená červená řepa. To bude od začátku dubna nová položka na menu restaurace Triton v centru Prahy. Pod její recepturou však není podepsaný jen místní šéfkuchař, Slovák Tomáš Kohút, ale i generativní umělá inteligence ChatGPT.
Nápad přizvat k tvorbě nového pokrmu i jeden z nejoblíbenějších AI modelů vznikl na poradě šéfkuchaře s ředitelem podniku. „Vyprávěl jsem mu, že si rád hraju s umělou inteligencí, a jeho to naprosto nadchlo,“ popisuje v podzemní restauraci s jeskynním dekorem Kohút.
Dal se tedy do práce, nahrál do ChatGPT své předchozí recepty a umělé inteligenci vysvětlil, jak jako vedoucí kuchyně pracuje. Následně zadal, aby vymyslela chod s typicky českými surovinami, a pak už jen čekal, co mu vygeneruje.
První pokus mu vyplivl recept na jakousi modernější verzi smaženého sýru, umělá inteligence ale experimentovala i s klasickým receptem na českou svíčkovou. Nápad na steak se sladkou omáčkou prý vyprodukovala na pátý nebo šestý pokus.
Nevygenerovala ale jen samotný nápad – Kohút dostal i návod rozepsaný v bodech. „Dostal jsem kompletní postup, od marinování roštěné až po přípravu křenové omáčky. Nic jsem neupravoval a recept převzal jedna ku jedné,“ líčí šéfkuchař, kterému program pomohl i s gramážemi přísad.
I když je výsledné jídlo pro některé strávníky až příliš sladké, nikdo mu neupře, že rozvířilo debatu. „Líbí se mi, že dostanete jídlo s příběhem, nutící trochu přemýšlet,“ pochvaluje si Kohút.
Zároveň přiznává, že uvedení jídla vytvořeného za pomoci umělé inteligence je i promyšlený marketingový tah. „ChatGPT je ještě v plenkách, kuchaři ji využívají maximálně na lehké úpravy receptů. Takže ano, tohle je způsob, jak hosty nalákat na něco nového,“ konstatuje.
V případě podzemní restaurace Triton dává zapojení umělé inteligence do tvorby menu logiku: podnik, kde výzdobu tvoří umělé krápníky, stylizované sochy a velké akvárium s rybami, dlouhodobě míří – i s ohledem na svou lokaci – převážně na turisty.
Podle Tomáše Kohúta tvoří až šedesát procent veškeré klientely. „Dříve k nám hodně chodili turisté z Ruska, dnes jsou to spíše Američané, Francouzi nebo cestovatelé z Asie,“ vyjmenovává.
Dá se proto předpokládat, že na menu vytvořené pomocí AI budou právě zahraniční návštěvníci slyšet. I z toho důvodu podnik na podzim uvede celé menu vytvořené – stejně jako zmíněný steak – pomocí umělé inteligence.
Mělo by obsahovat pět až sedm chodů a každé jídlo by mělo nést jiný zásah šéfkuchaře. „Pak lidé budou moct hádat, co jde stoprocentně za mnou a co je stoprocentní výtvor AI,“ říká šéfkuchař.
Že jde ze strany této restaurace o vcelku povedený marketingový krok, potvrzuje i Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE. „Pro restauraci je to samozřejmě spíše věc PR, šikovně se svezla na aktuálním tématu,“ myslí si a připomíná, že zákazník obecně vyhledává spíše um šikovného a vyhlášeného kuchaře.
Recepty generované umělou inteligencí nebudou podle Stříteského udržitelnou konkurenční výhodou a spojení „umělá“ a „gastronomie“ mu nejde příliš dohromady.
Triton není jedinou restaurací, která v posledních měsících experimentuje s použitím umělé inteligence. Alespoň v rovině inspirace se k ní hlásí i Červený jelen v pražské Hybernské ulici, jejíž šéfkuchař Marek Fichtner používá umělou inteligenci jako pomocníka při hledání surovin.
„Nepomáhá mi s recepty jako takovými. Nechávám se ale inspirovat tím, jaké suroviny by mohly ladit dohromady,“ vysvětluje a dodává, že teď například pracuje na receptu z bílého chřestu a rebarbory, u kterého mu AI díky jednoduchému dotazu „co se k těmto surovinám nejvíce hodí,“ vygeneruje další vhodné ingredience.
Že by v budoucnu generativní systémy šéfkuchaře a šéfkuchařky nahradily, se ale Fichtner nebojí. Věří totiž, že jejich chuťovou paletu nahradit nemůže.
Nakonec to je právě na lidech, aby vyhodnotili, zda je daná kombinace chutná, nebo ne. „Neexistuje pravidlo, které by říkalo, že všem šéfkuchařům chutná chřest s rebarborou. Chuť je něco hodně osobního,“ připomíná.
Na otázku, zda vidí v AI i další budoucí využití, odpovídá jednoznačně: největším problémem české gastronomie zůstává nedostatek zaměstnanců a jejich odliv do jiných oborů. A v tom umělá inteligence dle Fichtnerova názoru rozhodně pomoct nemůže.
Jak se tedy dívá alespoň na jídla vytvořená pouze umělou inteligencí? „Neříkám, že je to blbé, ani že je to skvělé… Že by se mi to ale nějak zvlášť líbilo, také říct nemůžu,“ přiznává.
„Gastronomie stojí primárně na lidech a vytváření receptů je podpis daného šéfkuchaře a podniku. Neumím si představit, že by najednou všichni kuchaři začali své podpisovky tvořit přes umělou inteligenci. Vlastně mi to nepřijde správné.“
Jak se ke spojení AI a gastronomie staví gastro skupina Ambiente? Šéfka inovací Jana Ravi nemá za to, že bude hrát umělá inteligence ve tvorbě jejich receptur a menu roli.
„Když u nás šéfkuchaři menu vytvářejí, je to pro ně radost. Hodně si to užívají, takže si myslím, že přenechávat tuto aktivitu stroji není směr, kterým se budeme posouvat,“ očekává. „Zároveň ale takové pokusy nijak nehodnotím – je fajn vyzkoušet vše, není na tom nic špatného. Jen tohle zkrátka není cesta pro nás,“ upřesňuje.
Na tvůrčí složku své práce ostatně nezanevřel ani experimentátor Tomáš Kohút. „Ani za sto let, až bude umělá inteligence super vyspělá, naše kreativita nevymizí,“ je přesvědčen.
A pokud máte o tomto tvrzení pochybnosti, třeba vás uklidní prohlášení samotné ChatGPT: „AI může poskytnout užitečné nápady, recepty a inspiraci pro šéfkuchaře,“ odpovídá na otázku, zda je kuchařská profese v ohrožení.
„Může pomoci s výzkumem nových ingrediencí, kulinářskými trendy, a dokonce i s experimentováním s novými kombinacemi chutí. Nicméně úloha kreativního šéfkuchaře zůstává převážně lidskou doménou, kterou nelze úplně nahradit strojem,“ uzavírá.