Žádný greenwashing, žádné kompromisy, ale opravdová stoprocentní recyklace. Streetwear partička Never Enough, působící už šest let na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad, na konci listopadu lákala na představení nové kolekce.

Na temné straně Jiřáku, jak sami s oblibou zakladatelé Daniel Göringer a Josef Hykyš umístění svého obchodu popisují, začali míchat udržitelnou budoucnost dokonce dvojím způsobem: nejen skrz samotnou recyklaci, ale také cirkulací.

Jak sami zakladatelé říkají, „nejde o žádný bullshit“ nebo greenwashing, který mnohé projekty kvůli ESG a marketingu lakuje na zeleno, i když mají k bohulibým ekologickým skutkům ve skutečnosti daleko. Na Jiřáku se ale dává dohromady průvod nadšenců, kteří vypravují fast fashion na jeho poslední cestu.

info Foto Aleš Král
Zleva Josef Hykyš, Mikuláš Hurta a Daniel Göringer | Foto Aleš Král

„Už při založení firmy jsme doufali v postupný posun k ekologicky šetrnějším řešením, než která předvádí většina producentů oblečení, pro které se vžil termín fast fashion. Ty jsme se rozhodli časem pohřbít,“ říkají v lehké nadsázce zakladatelé značky Never Enough.

Za prosklenými dveřmi čísla popisného osmnáct na náměstí hned za kostelem Nejsvětějšího srdce páně se ovšem netočí jen příznivci streetwear módy s originálními potisky z dílny Never Enough, ale také zahraničních umělců. A střídají se tu i příznivci dobré nálady, pití a elektronické muziky – prodejna funguje zároveň jako galerie, bar a pravidelně v ní můžete vidět i dýdžeje zpříjemňující večery před zavíračkou.

Od konce listopadu se zde kromě zákazníků a piva ale pořádně roztočilo i zboží. A to doslova. Daniel Göringer a Josef Hykyš se spojili s technologem Mikulášem Hurtou a jeho ostravskou firmou Niltextile a vytvořili pod svou značkou vůbec poprvé plně recyklovatelnou kolekci s názvem Revolver.

Mikuláš Hurta začal před šesti lety pracovat na vývoji ekologického materiálu získaného z obnovitelných zdrojů, jako je kukuřičný škrob nebo cukrová třtina. Postupem času vytvořil technický materiál Nilcott, který se dá díky molekulární recyklaci nosit v podstatě donekonečna.

V Niltextilu pak onošené oblečení opět rozloží na molekuly a udělají z něj novou znovupoužitelnou látku. „Vše stavíme na bázi molekulární recyklace. Což znamená, že z toho produktu, například z trička, vytvoříme kapalinu, která poté prochází plynnou fází a destilací. Ze všeho vyextrahujeme jen čisté molekuly,“ dává Hurta nahlédnout do své laboratoře.

Ta nechává konvenční recyklaci oblečení v podobě prostého drcení materiálu míle za sebou. „Je to vlastně podobné stavebnici LEGO, kterou rozebereme na kousky a pak ji zase složíme dohromady,“ nachází výmluvný příměr.

Hurta své řešení založené na přírodních zdrojích dodává převážně zahraničním zákazníkům, třeba do Německa nebo Švédska. V Česku se teprve chystá pořádně prorazit.

Vydání Forbesu American Dream!

„S Mikulášem jsme se poznali už před lety a už tehdy jsme něco zkoušeli vymyslet. Ale bylo to v samém počátku, kdy byl jeho materiál ještě drahý, prodejní cenu mikiny bychom nedostali pod šest tisíc korun,“ vzpomíná Daniel Göringer, proč se jejich cesty na dva roky rozešly.

Dnes už je situace jiná. Na mikině Revolver – napůl z organické a recyklované bavlny – visí cenovka 2490 korun a tričko se zde prodává za 1090 korun. To už jsou ceny, které běžně vidíme ve značkových streetwear obchodech, spadajících však často pod fast fashion.

Never Enough se zároveň stává prvním pražským cirkulačním bodem pro Niltextile. Ekologicky zodpovědní zákazníci zde mohou oblečení po donošení vrátit a to se následně dostane zpět k Mikuláši Hurtovi. Ten z něj svým „žonglováním“ s molekulami udělá látky pro nové střihy oblečení, u kterého ani vizuálně, ani hmatově nepoznáte rozdíl od klasických materiálů.

A kdyby zákazníkovi nestačil jen dobrý pocit z udržitelného chování, motivovaný bude slevovým kuponem pro další nákup. Nižší cena nicméně není cílem partičky, která už šest let víří vody českého streetwearu. A vlastně ani nikoho, kdo to s pohřbíváním fast fashion myslí vážně. 

„Nízké ceny fast fashion jen podporují. Lidi si pak kupují věci, které ve finále ani nechtějí, a vůbec je nenosí nebo se jich rychle zbavují. To nízkými cenami nezměníme,“ říká nekompromisně Josef Hykyš, když zrovna u ramínek ukazuje novou kolekci pro dámy i pány.

Jeho slova vyzývají k zapití vánočním panákem, kterého si koneckonců můžete dát přímo na Jiřáku a vychutnat si ho při pohledu nejen na novou kolekci Revolver, ale i ty starší. A navrch i rozhoupat své boky do rytmu elektronické hudby.