Jmenují se Matt a Ross Dufferovi, jsou identickými dvojčaty a do našich životů přivedli dívenku El i obludného Demogorgona.
Závěrečné dvě epizody čtvrté řady jejich seriálu Stranger Things nasbíraly krátce po své premiéře souhrnných 220 milionů nakoukaných hodin, což z díla bratrů Dufferových udělalo teprve druhý seriál (po Hře na oliheň), který jich na Netflixu dohromady nasbíral více než miliardu.
Vzápětí po téhle smršti oznámili Dufferovi, kteří Stranger Things vymýšlejí, že produkují a v případě stěžejních epizod také píšou a režírují, start vlastní produkční společnosti Upside Down Pictures. Té bude šéfovat Hilary Leavitt, která má na pažbě úspěšné seriálové zářezy, jako je Ozark nebo Orphan Black.
Dufferovi současně prodloužili s Netflixem smlouvu na několik dalších projektů. A aby nemluvili jen tak do větru, publikovali výčet několika titulů, které se u nich nyní nacházejí ve fázi aktivního vývoje.
V první řadě k nim patří hraná seriálová adaptace japonské mangy a anime Death Note. Komiks, který s velkým úspěchem vychází i v Česku, se točí kolem deníčku, který má jednu pozoruhodnou vlastnost: když do něj napíšete něčí jméno, dotyčný umře.
Netflix už Death Note do hrané podoby převedl v roce 2017, ale na takový popkulturní fenomén to tehdy nebylo nic moc. Proto nyní od platformy dostává druhou šanci s dvojčaty Dufferovými v čele.
Dohromady se společností Amblin Entertainment Stevena Spielberga a Paramount Pictures pak Dufferovi kutí seriálovou adaptaci románu Strephena Kinga Talisman – na tom je rozkošné, že ke stěžejním inspiracím Stranger Things patřily stejně tak Spielbergovy filmy, jako Kingovy knihy.
Kdo se zároveň nenamlsal mytologie světa Stranger Things, může se začít nervózně ošívat ze zprávy, že vzniká také spin-offová série. A kdo bude chtít Stranger Things vidět opravdu naživo, ten tuhle možnost dostane: pod vedením Stephena Daldryho, režiséra takových kusů, jako je The Crown, Billy Elliot nebo The Reader, se chystá i divadelní hra.
Rozjeté to mají bratři Dufferovi solidně. Aktuální čtvrtá sezona jejich Stranger Things je nyní vůbec nejpopulárnějším seriálem v anglickém jazyce na Netflixu a zlomila rekord rovněž jako nejspěšnější seriálová premiéra v anglickém jazyce. Číslem jedna je i ve sledovanosti v 91 zemích světa.
Popkulturní klenot samo sebou nevznikl jen tak, že by dva chlapíci vypadající jeden jako druhý naklusali do Netflixu a prodali mu svou trochu fantastickou, trochu hororovou a trochu teenagerskou ódu na populární kulturu osmdesátých let.
Hoši z Durhamu v Severní Karolíně spolu točili filmy už od třetí třídy základní školy, kdy od rodičů dostali videokameru Hi8. Po přestěhování do kalifornského Orange zařadili vyšší filmovou rychlost a na Dodge College of Film and Media Arts pod Chapman University a vystudovali v roce 2007 film.
Celou dobu samozřejmě točili na plný plyn, ale do vyšší ligy je po řadě krátkých snímků dostal až scénář pro postapokalyptický psychologický thriller Hidden. Na rozkošném dílku z roku 2015 je pozoruhodné, že šlo o poslední film producenta Richarda D. Zanucka.
Ten sice proslul díky oscarovému snímku 1989 Řidič slečny Daisy, ale ve filmovém byznysu se o něm mluví jako o člověku, který nastartoval kariéry Stevena Spielberga i Tima Burtona – dvou režisérů, bez jejichž vlivu by Stranger Things vypadaly podstatně jinak.
Zanuck tedy poskytl raketové motory i kariéře bratrů Dufferových, kteří pokračovali dál k produkování a psaní mysteriózního sci-fi seriálu Wayward Pines pro televizní společnost Fox. Pilotní díl přitom režíroval M. Night Shyamalan, který se proslavil famózní duchařinou Šestý smysl.
Duchařiny, sci-fi, horory, mystéria, vliv Stevena Spielberga i Stephena Kinga (a Johna Carpentera a dalších), zkušenost s filmem i seriálem… tohle všechno se promítlo do synopse Stranger Things, s níž se Dufferovi dostali k producentovi Shawnovi Levymu.
Ten se za jejich nápad postavil se svou produkční společností 21 Laps, úspěšně ho udal Netflixu… A pak už to jelo. A nic nenasvědčuje tomu, že by Dufferovi neměli i v následujících letech svištět vesele dál.