Italská elegantní nedbalost se slavně označuje jako sprezzatura. Znalý čtenář Forbesu tento fenomén jistě nepotřebuje vysvětlovat: vybavte si třeba styl Marcella Mastroianniho s kravatou na půl žerdi ve Sladkém životě (na hlavním snímku) anebo jeho béžový oblek a persolky ve Včera, dnes a zítra.
Anebo si představte partu týpků v perfektně padnoucích košilích a nedbale přehozených péřových vestičkách a nonšalantně uvázaných letních šálách, kteří si dávají své podvečerní aperitivo v přímořském toskánském baru a kolem drkotají vespy.
Sprezzatura není jenom o perfektně padnoucím střihu a vysoké kvalitě oděvu, je hlavně o způsobu, jak outfit (zdánlivě) ledabyle vynosit. Vybral jsem tři tradiční italské krejčovské značky a jejich letošní kolekce, jež se sice pyšní desítky let dlouhou historií, ovšem pojmu sprezzatura rozhodně dodávají ten správný současný nádech.
Značka Canali byla založena v první polovině 30. let – tedy v období, které tradicionalisté rádi označují jako zlatý věk pánského odívání. Luxusní brand Canali má dlouhodobě otevřená vrata do Hollywoodu a obleky s touto visačkou se objevily v bezpočtu filmů (ne, Pravdivé lži s Arnoldem Schwarzeneggerem nepatří k těm nejzářnějším).
Mezi znalci se Canali cení nejenom pro obleky, ale především pro separátní nošení. Pod taktovkou nového kreativního ředitele Hyun-Wook Leeho, který dříve sbíral ostruhy třeba ve Versacem, se značka v této sezoně řídí jasným heslem „krejčovská elegance šmrnclá městským stylem“.
U Canali to není jenom všeříkající fráze. Z portfolia pro tuto sezonu mě v Canali zaujaly technické bomber bundy a taky solidní selekce kostkovaných blejzrů – na rovinu, kostičkované pepito má mít v našich šatnách svoje pevné místo a tato modrá letní variace od Canali je zcela příkladně cool.
Corneliani je tradiční brand, který v nedávné minulosti prošel pořádnou transformací. Kreativní ředitel Stefano Gaudioso Tramonte věří v sustainable produkci, což je, jak dobře víme, imperativ nikoli jen ekologický, ale především obchodní. A to je jedině dobře.
Ostatně apel šetrnosti k životnímu prostředí je dnes hlavním módním zaklínadlem. Ještě aby ne, když fashion průmysl patří k hlavním znečišťovatelům planety.
V sezonní kolekci Corneliani mě nezaujaly ani tak široké nohavice à la skejťácké devadesátky, na ty už jsme si v posledních letech zvykli, jako spíš renesance hnědé barvy u obleků.
Neapolsko-milánská značka Rubinacci nepatří mezi italské giganty, ale zato je přímo kvintesencí moderního pojetí sprezzatury. Stačí se podívat na kreativního ředitele a vnuka zakladatele Luku Rubinacciho. Tato instagramová superstar bývá také hlavní tváří vizuálních kampaní značky.
Dejte si na instagramu Lukovy videotutorialy, které jsou pro jeho excentričnost a stejně tak i vtipnou angličtinu úplně geniální. Luca Rubinacci, ač z Neapole, je vyznavačem klasického střihu, například sako nosí pod zadek a má zálibu v britských polobotkách.
Naučte se od něj, jak kreativně pracovat s doplňky a jak stylově – ale opravdu stylově – uvázat kravatu. Luca vás z moravského okresního přeboru posune přímo do Serie A.