Ještě předtím, než se dozvíme vítěze letošního ročníku cen Czech Grand Design, je možné díla všech finalistů prozkoumat na právě otevřené výstavě Space of Desire v pražské Kunsthalle. Na její podobě se podílelo fotografické duo Shotby.us, ale i scénograf Marek Cpin.
Ukrojit kousek ze skleněného dortu od kreativního ředitele Moseru Jana Plecháče, napíchnout ho na vidličku z pera produktové designérky Natálie Navrátilové, obdivovat sklo manželů Mochalových alias LLEV na nástěnné fotografii nebo se společně s jednou z místních „židlenek“ posadit na pohovku Jiřího Pelcla pro Master & Master.
Tohle je snový svět, který vytvořily výherkyně minulého ročníku Czech Grand Design v kategorii fotograf roku, Lenka Glisníková a Karolína Matoušková. Ve výstavním prostoru pražské Kunsthalle až do začátku března představují autorské, hravé a svěží pojetí děl letošních nominovaných finalistů.
Koncepci výstavy postavily na dlouholeté fascinaci snového světa domečků pro panenky a galerijní prostory přetvořily na scénu, kde si šikovně pohrávají se světlem, měřítkem, perspektivou a diváky, stejně jako se samotnými prezentovanými předměty. Ty se tu totiž ne vždy objevují ve své fyzické formě.
Třeba komoda YKB finalisty a designéra Jiřího Krejčiříka, kterou vytvářel pro soukromý pražský byt, se tu objevuje ve formě fotografické zvětšeniny na zdi. A i pro diváky, kteří jsou s tvorbou současných designérů dobře seznámeni, představuje malou hádanku.
„Samy jsme zvědavé, jak finalisté naši výstavu přijmou. Dopředu nevěděli, jak tu jejich díla budeme vystavovat,“ říká duo Shotby.us.
Ke koncepci výstavy, na níž se podílela i kurátorka pražské galerie Iva Polanecká, stejně jako zástupci Czech Grand Design a Designbloku, si oceňované fotografické duo přizvalo Marka Cpina. Výtvarníka, který patří k nejvytíženějším scénografům v Česku a zároveň má s přesahy do designu nebo módy zkušenost.
Nemohly si vybrat lépe. Nejenže je Marek Cpin autorem nepřehlédnutelných výloh českých, německých a rakouských poboček obchodů Hermès, stejně jako autor scénografií módních přehlídek Zuzany Kubíčkové, ke konceptu surrealistického domečku pro panenky má navíc ve svém autorském vyjadřování velmi blízko.
V nedávném rozhovoru pro Forbes řekl, že už jako malý měl domečky pro panenky rád, a i proto podobně uzavřené prostory, které pomáhají navodit intimní a bezpečnou atmosféru, rád a často používá pro své scénografie na divadelních prknech. „Ještě jsem nenašel jiný tvar, který by mě bavil více,“ uvedl.
Výstava Space of Desire | Foto Kunsthalle
Onen domeček pro panenky není jediným motivem, který duo Lenky Glisníkové a Karolíny Matouškové na výstavu zvolilo. Design tu návštěvník potká nejen v příjemném pokojíčku, ale i na veřejném náměstí, jemuž vévodí fontána, ale také ve výlohách fiktivních prodejen, které zase díla designérů vystavují.
„Návštěvnictvo sem může vstoupit, číst si knihu nebo jen tak ležet a odpočívat na koberci, kam dopadá mihotavý obraz videa zobrazující svůdné povrchy děl oceněných finalistů a finalistek… Stává se tak posledním chybějícím článkem této prostorové kompozice, kde se rozplývá hranice mezi diváky a exponáty,“ říká fotografické duo.
Nutno dodat, že i když v příjemně potemnělém galerijním prostoru bude návštěvník sám, zcela bez společnosti tu nikdy nebude. Důležitými průvodci výstavy Space of Desire jsou totiž ony zmíněné „židlenky“, podivný dysmorfní nábytek s lidskými tvary, které jsou rozesety ve všech částech expozice.
Jednou se šperkem Dick Wolf na zádech vstupují do vzpomínané fontány, táhnou za sebou poslední skleněnou kolekci kreativní ředitelky Rücklu Kateřiny Handlové, jindy na sobě mají modely Aleše Hnátka, značky Laformela nebo oděvy z paralympijské kolekce módního návrháře Jana Černého.
Foto Shotby.us
Duo Shotby.us s „židlenkami“
Tyto plyšové postavy jsou potažené textilií s potiskem fotografií dua Shotby.us, a protože prezentují design, jejich tvarosloví vychází z modelů ikonických židlí minulého století. „Třeba této říkáme Marcelka, vychází z designu židle B33 Marcela Breuera,“ ukazují na jednu z vycpaných postaviček.
„Tahle je zase inspirovaná křeslem Mademoiselle od finského designéra Ilmariho Tapiovaary,“ dodávají pro Forbes s tím, že každá figurka v galerijním domečku pro panenky má svůj historický předobraz. Na myšlenku je podle jejich slov přivedl film Tokio!, v němž se hlavní hrdinka v touze být užitečná mění právě na židli.
Pozorný čtenář ze stručného popisu výstavy Space of Desire, která má podle jejích autorek symbolizovat i prostor našich tužeb, jistě pochopil, že témat na pomezí designu a umění se tu odehrává celá řada. Proto doporučujeme ve světě Shotby.us chvíli pobýt, abyste alespoň zlomek všeho, co tu její autoři ukryli, měli čas odhalit.
Výstava, jež zároveň odkrývá všechny finalisty a finalistky letošního ročníku Czech Grand Design, trvá až do 10. března.