Čeští skladatelé + čeští interpreti = velký světový úspěch. Album klavírních koncertů Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, které nahrál klavírista Ivo Kahánek a Bamberský symfonický orchestr pod vedením dirigenta Jakuba Hrůši, získalo od britského BBC Music Magazine ocenění pro nejlepší nahrávku roku.
„Mám obrovskou radost, že česká hudba byla přijata s
takovým nadšením. Získat tuto cenu je docela složité,“ uvedl
Ivo Kahánek, patrně nejuznávanější český klavírní virtuos
současnosti.
Pro představu, o jak prestižní ocenění jde: generální ředitel České filharmonie David Mareček přirovnal už samotnou nejužší nominaci, v níž se album ocitlo v lednu, k účasti ve finále sportovního mistrovství světa. Budeme-li ve sportovní terminologii pokračovat, pak se dnes Kahánek a „jeho tým“ stali světovými šampiony.
Počin,
který se ve své kategorii stal nejlepším na světě, lze snadno
vnímat jako ryze český. Čeští skladatelé jsou interpretováni
českým klavíristou, orchestr řídí český dirigent a také
Bamberští
symfonikové odkazují na český původ – hudební těleso vzniklo
po druhé světové válce po odsunu členů pražské Německé
filharmonie z tehdejšího Československa.
„Slogan, že jde o německý orchestr s českým zvukem, rozhodně není marketingový tah. Měkkost smyčců podtrhuje dirigent Jakub Hrůša a na albu je podle mě cítit, jak všichni hrajeme Dvořáka a Martinů rádi. Z hlediska uměleckého zážitku byla práce na albu absolutním štěstím,“ líčil Kahánek.
Aby triumf přišel, musela nahrávka nejprve obdržet výjimečnou recenzi. Kahánkovo CD bylo v BBC Music Magazine, celosvětově nejprodávanějším časopise o klasické hudbě, v listopadu označeno za Nahrávku měsíce. Odborná komise BBC pak z několika set nahrávek vybrala do finální nominace tři a z nich vzešel vítěz na základě online hlasování posluchačů z celé planety.
Kahánek zalitoval, že kvůli pandemii nemohl on a Jakub Hrůša osobně převzít cenu, kterou v minulosti dostaly absolutní světové hvězdy. Zároveň ale vyjádřil potěšení, že triumf přišel právě v této době.
„Cena potvrzuje, jak důležité je právě pro naši republiku umění i v komplikovaných časech, kdy se mnohým zdá, že kultura je až to poslední, na co by peníze měly jít,“ připomenul klavírista.
„Věřím, že koncerty klasické hudby budou jednou z věcí, které rozproudí cestovní ruch a s ním i celou ekonomickou mašinerii. My hudebníci přitom zdaleka nestojíme s nataženou rukou. Odehráli jsme například spoustu online koncertů, jejichž výtěžek putoval v drtivé většině na dobročinné účely – ve prospěch lékařů, seniorů a dalších potřebných.“
A skladby, které Kahánkovi přinesly ocenění? „Zatímco Čajkovského Klavírní koncert b moll je všeobecně vnímán jako zkouška schopností klavíristy, Dvořákova skladba je v jistém ohledu ještě náročnější. I proto se nehraje tak často,“ vysvětluje virtuos.
„Martinů je zase složitější na pochopení. Nahrát právě tyto sklady průměrně by byl zločin. Nemohl jsem si dovolit, aby to takto dopadlo.“
A dnes už nemůže být sporu, že výsledek dopadl mimořádně.