Válka na Ukrajině trvá už měsíc. Neuvěřitelně dlouhá doba s sebou často přináší i jistou míru otupení vůči rozměru neštěstí, které se v zemi odehrává.
Je to naprosto přirozená reakce na stresovou situaci a pud sebezáchovy, který chrání mysl od zdrcujícího množství zla, na něž nejsme zvyklí. Už jste přispěli všemi možnými způsoby, ale chtěli byste pomáhat dál? Máme pro vás pár tipů, jak přispět ukrajinským tvůrcům, kteří často všechny své výdělky posílají ukrajinské armádě nebo humanitárním organizacím.
Yuliya Magdych
Populární návrhářka Yuliya Magdych ze Lvova prodává vše, co má na skladě, aby veškeré zisky převedla na účet ukrajinské armády. Nemůže sice za aktuálních podmínek šít nové šaty, zásoby jejích produktů ale mají třeba na webu Farfetch.
Její oblečení oživuje tradici předků a citlivě pracuje s odkazy na minulost. Některé její kusy připomínají moderní kroje, pracují s tradiční symbolikou nebo výšivkami. Obzvlášť pak její novodobé „vyshyvanky“, tedy tradiční ukrajinské vyšívané košile, jejichž koncept úspěšně přepracovává do moderní podoby. Její oblečení nosí instagramerka Zaklina Pisano aka Real Fashionist, šéfredaktorka Vogue Arabia Caterina Minthe i matka Elona Muska Maye Musk.
Značku založila Magdych už v roce 2013, na začátku revoluce na Majdanu. Doba volala po nových kreativních způsobech, jak projevit vlastenecké cítění. Limitované kusy od Yuliyi Magdych se mohou pochlubit technicky propracovanou 3D výšivkou, poutavými barvami a přírodními látkami. Inspiraci nachází v muzeích, soukromých sbírkách a cestách po zemi.
Faina
Těsně po událostech na Majdanu uvedla pod značkou Faina první kusy na trh také úspěšná interiérová designérka Victoria Yakusha. Od té doby do portfolia přidala na třicet objektů z hlíny, dřeva, vrbového proutí, vlny či lnu.
Průlom způsobila Faina záhy po uvedení v roce 2014 na stockholmském design weeku a pokračovala i úspěchem na milánském Salone del Mobile, kde jste kusy od značky Faina mohli najít třeba v instalaci Les Arcanistes populárního Studiopepe.
Svět obdivoval jejich návaznost na lokální řemesla, vlastní vývoj udržitelných materiálů a vizionářskou transformaci tradičních forem, které se pár let nato spolu s lokální výrobou staly velkým trendem.
Podpořit je můžete koupí předmětů ze skladových zásob jejich antverpské pobočky. Majitelka Victoria Yakusha se osobně zapojuje v pomoci rodné zemi a mezi Antverpami a Kyjevem nepřestává pendlovat, jak to jen jde.
Navíc všechny finanční prostředky získané z prodeje domácích vůní Faina věnuje na záchranu ukrajinského kulturního dědictví, především pak zajištění bezpečnosti sbírek ukrajinských muzeí a dalších kulturních míst postižených válkou.
Gunia Project
K historickému dědictví se obrací i projekt Natashy Kamenske a Mariy Gavryliuk – Gunia. Také tato moderní ukrajinská značka interpretuje estetiku historických epoch a stará se o další rozvoj tradičních řemesel, které v 21. století zažívají stagnaci. Nejznámější jsou jejich keramické výrobky, jejichž formy a motivy navazují na klasickou ukrajinskou tvorbu. Inspiraci nachází u západoukrajinských ikon na skle, v detailech ručníků a lůžkovin, tkaných koberců i naivních venkovských maleb.
Majitelky hned na začátku invaze spustily kampaň, ve které prodávají charitativní žluté a modré svíčky Gunia ve tvaru ptáčků. Celý výtěžek z prodeje obratem převádějí na nadaci Return Alive Foundation a útulkům pro zvířata v nouzi, které zažívají extrémně těžké časy a je pro ně takřka nemožné přežít bez darů.
Aktuálně produkci značky Gunia přerušila válka, a tak pouze přijímají objednávky a garantují dodávky v poválečné době. Mezitím ale stále hledají způsob, jak fungovat. Jejich produkty tak snad bude možné brzy sehnat také v pražském obchodě Symbols Prague, jehož majitelka (a též módní ředitelka magazínu ELLE) Milena Žuvrajlová má sama na Ukrajině rodinu a s projektem už dlouho jedná o zastupování v Česku.
Bobkova
V plném provozu je naopak kyjevská oděvní značka Bobkova Kristiny Bobkové, které se podařilo část zásob přesunout do Německa, a tak stále přijímá objednávky.
Aktuálně jsou na jejich webových stránkách k dispozici přibližně dvě stovky položek, přičemž nejlevnější začínají už na pár desítkách eur za náušnice a končí u položek kolem 800 eur za kabáty.
Když si prolistujete její nadčasové portfolio, pochopíte, že už více než dvacet let patří k nejoblíbenějším módním značkám na Ukrajině. Je známá klasickým, elegantním a minimalistickým designem, zároveň však rafinovanými střihy, rafinovanou variabilitou a inklinací k japonské čistotě. Zvláštní pozornost věnuje Kristina Bobková obuvi, kabelkám a ručně vyráběným doplňkům.
Chereshnivska
Výtěžek z prodeje limitovaných zásob ukrajinské módní značky upcyklovaného oblečení Chereshnivska naskladněných ve Velké Británii poputuje ihned na koupi potravin a dalších nezbytností pro zaměstnance značky, kteří stále zůstávají ve Lvově.
Dressx
Za pozornost stojí také jeden z největších digitálních šatníků na světě Dressx, který na podporu Ukrajiny vydal speciální kapsulovou kolekci. Výrazné žluto modré virtuální šaty oblékla už i Madonna, Aicha Faye nebo modelka Isabelle Boemeke či Rylé Tuvierra. Během prvních dvanácti hodin kampaně se firmě podařilo vybrat 66 tisíc dolarů, které byly převedeny na účet Ministerstva obrany Ukrajiny.
Ttswtrs
Nezvykle nápadité oblečení nabízí i ukrajinské značka Ttswtrs. Blízká je jí estetika na hranici umělé inteligence, tetování a konceptuální grafiky. Tělové nátělníky potetované vzpurnými symboly a nápisy, splývavé hedvábné šaty a elastické kombinézy jsou must have, bez kterého už se neobejdete.
Jejich ukrajinská produkce sice zažívá krušné časy a tým se skrývá v krytech, zásoby v prodeji ale mají třeba na Farfetch, na Shyness i Concrete store a v digitální verzi u zmiňovaných Dressx.