Víte, kolik aplikací už jste si stáhli do mobilu? A kolik z nich pravidelně používáte? Magazín TechCrunch uvádí, že 85 procent času na svých chytrých telefonech trávíme právě s aplikacemi – a 84 procent s pouhými pěti nepředinstalovanými aplikacemi z App Storu.
Zdá se tedy, že u mobilních aplikací platí to samé, co u oblečení, u kterého se říká, že 20 procent oblečení nosíme 80 procent času. A pokud jde o aplikace, určitě to není dobrá zpráva pro jejich výrobce, pro něž je čím dál těžší své výtvory vnutit zákazníkům.
Tím, s jakými aplikacemi trávíme čas, se zabývala studie vlivné výzkumné a poradenské firmy Forrester Research. Analyzovala kvůli tomu chování dvou tisíc amerických vlastníků chytrých telefonů. A na co přišla? Na to, že nejčastěji si „hrajeme“ s komunikačními a sociálními aplikacemi. Ty spolknou pětinu času, který na svých chytrých telefonech tráví. Hovory a textové zprávy se ovšem do studie nezapočítávaly.
Ukazuje se taky, že trhu s aplikacemi dominuje jen hrstka společností. Celkem 13 procent času tráví lidé na aplikacích Facebooku a 12 procent na aplikacích Googlu. Mezi další velikány, jejichž „apky“ nejvíc využíváme, patří Amazon a Apple (svorně po třech procentech), Yahoo (dvě procenta) a po jednom má Microsoft a eBay.
Celkem 14 procent času z používání telefonu, což je víc než 25 minut denně, se lidé připojují na sociální sítě. Vede Facebook, který má jednu a čtvrt miliardy aktivních mobilních uživatelů za měsíc.
Chatovací aplikace jako WhatsApp jsou jen v USA používány 4,8 procenta času stráveného na chytrých mobilech. Globálně je toto číslo ale vyšší. Aplikace jako WeChat, KakaoTalk, Line a další se používají 50 až 200 minut týdně. Ve Spojených státech ale při chatování vedou předinstalované aplikace, na které připadá osm procent času stráveného na smartphonech.
Další oblíbenou kategorií jsou aplikace elektronických médií –zjišťování počasí, čtení práv a a sport zabírá lidem tři procenta surfování na chytrých telefonech. Zprávám uživatelé věnují mediánovou hodnotu 11 minut a 51 vteřin denně. Vysoký zájem o zpravodajství a časté používání zpravodajských aplikací jsou zřejmě důvodem, proč se Apple rozhodl spustit vlastní aplikaci News, která bude předinstalovaná na telefonech s operačním systémem iOS9.
Šest procent času zaberou hry a hudba. Devět procent prohlížení videí. V této oblasti jasně vede YouTube se třiačtyřicetiprocentním podílem z celého objemu času na videa. Netflix se ale chlubí nejvyšší mediánovou hodnotou 31 minut a 33 vteřin.
A dvě procenta času si lidé čtou na mobilech časopisy nebo knihy. Uvážíme-li, že je to dlouhodobá činnost, tak to vůbec není špatný výsledek.
Oblíbené jsou i kategorie Nákupy (pět procent), Mapy/navigace (šest procent), E-mail (nepředinstalovaná aplikace – čtyři procenta), Produktivita (tři procenta).
Forrester Research tedy radí firmám, aby vytvářely aplikace jen pro své nejvíce loajální nebo nejčastější zákazníky, protože jen ti si aplikaci stáhnou, nakonfigurují a budou ji pravidelně používat. Většina maloobchodníků totiž tvrdí, že prodají víc zboží přes své mobilní weby než přes své aplikace. Ukazuje se tedy, že lidé používají spíš mobilní weby firem než firemní aplikace. Výjimkou jsou zase jen velcí hráči.