Zakladatel firmy Meddi hub Jiří Pecina se svou aplikací pro telemedicínu roste v Česku a expanduje i do ciziny. Loni firma dosáhla obratu 250 milionů korun. Pecina přitom před lety začal podnikat v úplně jiném oboru. Jak se k telemedicíně dostal?
Do aplikace zadáte zdravotní problém a za pár minut se vám na dálku začne věnovat lékař. Prostřednictvím chatu či videohovoru se vyptá na příznaky a poradí, zda jet do ordinace, nebo se léčit doma. Případně i předepíše potřebné léky.
Online pohotovost, která má ulevit přetíženým urgentním příjmům nemocnic a ušetřit pacientům i lékařům čas, od března spustil Karlovarský kraj.
Pro všechny občany kraje je služba bezplatná. Pro kraj ji za deset milionů korun začíná provozovat společnost Meddi hub, která zvítězila ve výběrovém řízení. Třetí den provozu jsou do aplikace zaregistrovány tisíce lidí. V Česku společnost patří k průkopníkům telemedicíny, od loňského srpna už stejnou službu poskytuje obyvatelům Jihočeského kraje.
Do aplikace se tam za tu dobu zaregistrovalo 26 tisíc lidí, kteří měli skoro deset tisíc požadavků na konzultace. Zhruba třetina z nich se týkala dětí. Nejčastěji lidé řešili infekce dýchacích cest, lehčí vyrážky a průjmy. Podle lékařů je online pohotovost vhodná zejména pro méně akutní případy a pro pacienty, kteří mohou zkonzultovat, zda vůbec lékaře navštívit fyzicky.
„Od pacientů máme řadu pozitivních referencí na možnost online konzultací,“ uvádí mluvčí Nemocnice České Budějovice Iva Nováková. Zatím se ale podle ní nedá tvrdit, že zavedení online pohotovosti znamená úbytek práce pro běžné lékaře.
„Návštěvnost pohotovosti je ovlivněná řadou faktorů a omezené množství dat nelze seriózně vyhodnotit,“ říká Nováková. Ve strakonické nemocnici ale určité zlepšení pozorují. Při meziročním srovnání dat za zimní měsíce si všimli zejména o víkendech mírného poklesu počtu pacientů.
Jako na nadějnou možnost se na online pohotovost dívá i jednatel Sušické nemocnice Roman Vanžura. „Do budoucna je to cesta, jak zabránit zneužívání klasické pohotovosti,“ myslí si. Do Sušické nemocnice jezdí pacienti z řady odlehlých vesnic a právě pro ně by aplikace podle Vanžury znamenala značné ulehčení.
Plzeňský kraj, kam Sušice spadá, už schválil vyhlášení veřejné zakázky na poskytovatele online pohotovosti. A je dost pravděpodobné, že další regiony ho budou následovat. „Jednáme s většinou krajů,“ říká Jiří Pecina, šéf a zakladatel firmy Meddi hub, která loni dosáhla obratu 250 milionů korun a která spolupracuje se všemi českými zdravotními pojišťovnami.
Pro Pecinův byznys nastává zlatý rok. Vedle krajů využívá jeho aplikaci třeba nemocnice v pražském Podolí. Část kontrol rodiček probíhá fyzicky, část online. „Jsme také v Masarykově onkologickém ústavu, kde s námi nyní po pěti letech prodlužují smlouvu, protože jsou maximálně spokojení,“ říká Pecina. Jeho firma chystá i spolupráci s ostravskou nemocnicí a s VFN.
Pro nemocnice i firmy
Vedle krajů a zdravotnických zařízení poskytuje Meddi hub telemedicínské služby i firmám. Spolu se zaměstnanci mohou být v systému jejich rodinní příslušníci. Online přístup k lékaři šetří čas zaměstnanců, a tím pádem se snižují náklady podniků. Vsadily na něj společnosti Veolia, Notino, České dráhy či Erste. Společnost Hartmann – Rico odhaduje, že díky aplikaci ročně na nemocenské uspoří sedm milionů korun.
„Nabízíme firmám také rychlé objednání na fyzické prohlídky. Nově poskytujeme i konzultace s psychology a psychoterapeuty,“ jmenuje Pecina další výhody s tím, že aplikace nesbírá o pacientech žádná data. Ti jsou navíc podle něj hlídáni, aby se chovali eticky. „O online služby psychologů je obrovský zájem,“ podotýká.
Firma Meddi hub expanduje i do ciziny, své služby už poskytuje v deseti evropských zemích. Například v sousedním Polsku, Maďarsku a na Slovensku. „Tam jsme zatím nejúspěšnější. Naši aplikaci může využívat téměř devadesát procent obyvatel země, protože máme uzavřené smlouvy s většinou tamních zdravotních pojišťoven,“ říká Pecina.
Kromě toho společnost expandovala do Latinské Ameriky. Aplikace se používá v Mexiku, Ekvádoru, Kolumbii, Peru. „V těchto zemích musejí pacienti často za lékařem cestovat velmi daleko, takže telemedicína znamená obrovský přínos,“ vysvětluje Pecina.
Výhodou při expanzi je i skutečnost, že se ve většině zemí regionu mluví španělsky, takže stačí jedna jazyková mutace. Cena vstupu na trh je také nižší než ve vyspělejších zemích.
Pecina vsadil na rostoucí byznys. Globální trh s telemedicínskými službami dosahoval podle posledních údajů společnosti Emergen Research velikosti 84 miliard dolarů. Odvětví má velký potenciál, počítá se s ročním růstem o osmnáct procent.
Vedle společnosti Meddi hub v Česku působí také firma Medevio, která poskytuje telemedicínskou platformu zaměřenou na zefektivnění komunikace mezi lékaři a pacienty. Využívá ji zhruba dva tisíce lékařů a zdravotních sester.
V Moravskoslezském kraji dále v některých obcích vznikají speciální kontaktní místa, takzvané telemedpointy, jež zřizuje a provozuje kraj. Ty umožňují obyvatelům konzultovat svůj zdravotní stav na dálku.
Od kol k parkovištím a autům
Telemedicíně se Pecina začal věnovat až v posledních letech, většina jeho života je spjatá spíše s auty. A při úplných počátcích své podnikatelské činnosti se věnoval kolům. Vydělávat si začal už ve třinácti letech právě opravami jízdních kol. „U našeho domu stála neustále fronta zájemců,“ vzpomíná na první úspěchy.
Když mu bylo patnáct, rozjel firmu na dovoz aut ze zahraničí. „Musela být samozřejmě psaná na mámu, ale vše jsem dělal sám,“ říká. Začátky podnikání v roce 1992 byly náročné. Pecina nabízel své služby v inzertních novinách a zájemci mu volali do telefonní budky, která stála před domem. Mobilní telefony ani pevné telefonní linky nebyly běžně dostupné, takže to byla jediná možnost, jak přijmout hovor a objednat přepravu vozu.
Foto Meddi Hub
Jiří Pecina
Hned v osmnácti rozjel další byznys, který už měl psaný na sebe. „Otevřel jsem síť hlídaných parkovišť, nakoupil kamiony, přepravníky aut a začal jsem sám dělat přepravce. „Vozili jsme auta pro velké autobazary a pro prodejce nových aut,“ popisuje Pecina.
K dovozu přidal i vlastní prodej aut. Po první prodejně následovaly další pobočky. Síť autocenter a servisů Eurocar patřila k největším v Česku a její obrat přesáhl miliardu. Pecina s manželkou firmu v roce 2008 prodali skupině Wood & Company.
Pak se načas odstěhovali do Spojených států. „Hlavně jsem tam odpočíval a věnoval se dětem,“ vzpomíná Pecina. V zámořské komunitě Čechů navázal i zajímavé kontakty, seznámil se třeba s Janem Bednářem, pozdějším zakladatelem a majitelem firmy ShipMonk.
„Já v té době prodal firmu a opustil podnikání. On se na rozjezd byznysu chystal,“ říká Pecina s tím, že si s Bednářem často o podnikání povídali. „Honzův drive byl od startu impozantní,“ podotýká.
Když měl Pecinův syn nastoupit do školy, rozhodla se rodina pro návrat do Česka. Tady se zrodil i další zajímavý podnikatelský plán. „Napadlo mě to, když jsem šel se synem do nemocnice na vytržení nosní mandle,“ říká Pecina.
Při kontaktu se zdejším zdravotnickým systémem si uvědomil, že by se řada úkonů dala zvládnout online. Představa, jak dostat lékaře do mobilu, se zrodila v roce 2016. O čtyři roky později už firma Meddi hub uvedla na trh aplikaci, kde lze zdravotní obtíže konzultovat 24 hodin denně.
„Aplikaci vyvinula manželka a vede i vývojový tým,“ popisuje Pecina. Vývoj softwaru měla ostatně na starosti už ve společnosti Eurocar a zapojila se i do úplných počátků podnikání. „Jsme spolu přes třicet let, všechno máme napůl,“ uzavírá Pecina s tím, že kdysi s ním manželka dokonce vozila i auta do Česka, prodávala je a opravovala.