Na jedné straně Karlín se vznikajícími developerskými projekty, na druhé straně Holešovice a měnící se areál Pražské tržnice. A přesně mezi tím Štvanická lávka, která má obě zmiňované části Prahy přes ostrov Štvanice konečně důstojně propojit. Praha teď lávku dokončuje a v létě by měla sloužit veřejnosti.
Aktuálně se na tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty upevňují poslední betonové segmenty u holešovického břehu. Konstrukce z bílého, ultra-vysokohodnotného betonu se začala stavět v lednu 2022 a vychází z návrhu Petra Teje a Marka Blanka, kteří zvítězili v architektonické soutěži. Jednotlivé segmenty se vyrábějí s milimetrovou přesností v panelárně ve Štětí a na místo určení putovaly postupně na nákladních autech a lodích.
Pochozí šířka lávky, jejíž cenovka se dostala na téměř tři sta milionů korun, je čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí a nebude kvůli němu tedy vznikat zbytečný světelný smog.
„Chtěli jsme, aby konstrukce byla co nejsubtilnější a působila jako tenká, skoro neviditelná linka, která zbytečně nevystupuje do výšky a nebrání výhledům na Prahu,“ popisuje autor návrhu Petr Tej. Ten se věnuje výhradně návrhům mostů a lávek a při své práci propojuje studium architektury i mostního inženýrství.
„Jedno bez druhého nejde při navrhování mostů moc dobře dělat. Architekt navrhuje hezké věci, které ale občas technicky nefungují, mostní inženýr navrhne technicky dokonalý most, který ale zase není krásný. Já se to snažím propojit,“ vysvětluje Tej. Při návrhu Štvanické lávky se inspiroval minimalistickým sochařstvím a americkým sochařem Richardem Serrou.
Posledních osm segmentů, které teď stavebníci u bubenského břehu umisťují a z nichž nejtěžší váží dvaapadesát tun, mají jednu technickou zajímavost. Umožňují totiž, aby se část lávky o tři metry zdvihla.
„Téměř celá lávka je umístěna ve výšce nad úrovní povodně z roku 2002 plus jeden metr, což je požadavek pro stavbu lávek. Abychom se dostali na úroveň bubenského nábřeží, rozhodli jsme se jít pod tuto úroveň, což se vlastně nesmí, ale my jsme to vyřešili tím, že se ten poslední kus v případě povodně pomocí hydraulického pístu zdvihne o 3,2 metru,“ říká architekt.
Toto řešení ostatně jeho návrhu pomohlo k vítězství v architektonické soutěži. Konkurenční návrhy totiž pracovaly s lávkou nad zmiňovanou úrovní, tím se ale na holešovické straně dostaly vysoko nad nábřeží a masivními rampami zablokovaly výhled na druhý břeh i vstup do holešovické tržnice.
Kromě toho, že lávka propojí Holešovice a Karlín, vytvoří i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a ze kterého se stane nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích.
„Prostupnost vnímáme jako jeden z důležitých aspektů příjemného města. Lávka propojí dvě významné a oblíbené čtvrti s dnes špatně přístupným ostrovem Štvanice,“ dodává ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.
Zprovoznění lávky slibuje vedení města na polovinu letošního roku. Výstavba se o několik měsíců protáhla. Mohly za to částečně změny projektu a také problémy s dodávkami oceli z Ukrajiny.