Už jako třináctiletý se po smrti otce rozhodl vytáhnout vlastní rodinu z chudoby. Dnes americký podnikatel s mexickými kořeny Fernando De Leon vlastní společnost s ročním obratem více než osm set milionů dolarů, tedy přes devatenáct miliard korun. Přečtěte si jeho nejlepší rady pro byznys.

Vydělal miliardy hned v několika odvětvích. Vybudoval řadu podniků – od nemovitostí přes kardiologii až po salony. Lidem, kteří chtějí začít podnikat, radí například, aby si neustále připomínali, že se mohou kdykoli ocitnout na mizině.

Miliardář Fernando De Leon má za sebou jeden z nejneobvyklejších životních příběhů. Jeho těhotná matka přešla z Matamoros v Mexiku do Texasu, aby ho porodila v nemocnici ve Spojených státech, což znamená, že se De Leon díky ústavní ochraně, kterou se teď prezident Donald Trump pokouší zrušit, okamžitě stal Američanem.

Unikátní začátek

„Přežil jsem velmi unikátní experiment, protože nikdo z mých známých, dokonce ani moji sourozenci – nikdo nezažil takovou jízdu,“ svěřil se De Leon americkému Forbesu.

Navzdory tomu, že vyrůstal v Mexiku, jeho status mu umožnil navštěvovat školu v Texasu. Každé ráno přecházel hranice, aby se dostal do třídy.

„Neustále jsem se pohyboval mezi dvěma různými sociálními systémy, sledoval jsem, jak věci fungují, nebo nefungují na obou stranách hranic,“ vzpomíná De Leon.

Po smrti otce se jeho rodina propadla do chudoby. Nad vodou ji držel přesvědčováním amerických realitních společností, které se zabývaly investicemi v zahraničí, že ve věku třinácti let dokáže překládat.

Tyto první zkušenosti ve světě nemovitostí se ukázaly jako užitečné v roce 2006, kdy založil společnost Leon Capital, která začala připravovat pozemky na výstavbu rodinných domů a později i bytových domů.

Společnost je nyní konglomerátem, který pokrývá jedenáct odvětví včetně zubního lékařství, duševního zdraví a pojišťovnictví. Generuje více než osm set milionů dolarů v příjmech. De Leon vlastní nejméně sedmdesát procent každé dceřiné společnosti a podle odhadů Forbesu má jeho majetek hodnotu 2,8 miliardy dolarů.

De Leonův pozoruhodný životopis získal ocenění, když mu byla udělena Horatio Alger Award, prestižní cena pro Američany, kteří překonali nepřízeň osudu a stali se prominentními lídry. V nedávných rozhovorech pro Forbes se podělil o tajemství svého úspěchu.

Byznys, který zlepšuje život

„V Americe jsou odměňováni lidé, kteří zakládají firmy užitečné pro veřejnost,“ myslí si De Leon. „Musíme investovat do odvětví, která zlepšují životy lidí. Pokud to uděláme, kapitalismus nás odmění.“ Zároveň dodává, že budování významného bohatství si vyžaduje i ovlivnění značného počtu životů.

„Mým vzorcem na vytváření hodnoty byla vždy užitečnost vynásobená počtem lidí, kteří z toho mají prospěch. Pokud děláte něco, co je dobré, ale je to pro velmi málo lidí – to je kapitalismu lhostejné.“

Mějte strach z krachu

Protože vyrůstal v chudobě, De Leon říká, že má „strach z toho, že bude na mizině, což ho neustále posouvá“. Je to však podle něj užitečné, protože sebeuspokojení je nebezpečné.

„Tento strach proniká do každého rozhodnutí, zachová ve vás rozvážnost. Ve všem se snažíme být konzervativní.“

Neustále hledá způsoby, jak ušetřit. Nedávno, když zkoumal inventář zdravotnických pomůcek ve svých zubních společnostech, zjistil, že ročně utrácejí dvacet milionů dolarů na nové stroje a vyhazují je o tři nebo čtyři roky později, i když ještě stále fungují. Svému týmu proto nařídil, aby začal prodávat staré stroje do Mexika, kde je považují za novinku.

Mějte svůj vlastní byznys

„Nebuďte jen zaměstnancem. Vlastnictví firmy je jedním z nejlepších způsobů, jak vybudovat skutečné bohatství,“ doporučuje De Leon.

Vlastnictví také podněcuje tvrdou práci, která zajišťuje úspěch společnosti – což je jeden z důvodů, proč v nich často mají podíly vedoucí pracovníci Leon Capital. De Leon dává přednost dlouhodobému podílu ve společnostech. Sám vlastní sto procent v Leon Capital a sedmdesát až sto procent dceřiných společností.

Zkoumejte různé kultury

„Pokud se podíváte na lidi, kteří vybudovali firmy, vsadím se, že zjistíte, že obvykle cestovali do jiných zemí, pracovali v jiných zemích, viděli jiné věci,“ říká. „Někteří z nich jsou imigranti, jiní žili v zahraničí.“

Ponoření se do různých kultur pomáhá lidem rozšířit jejich pohled na svět způsoby, které jsou pro jejich podnikání prospěšné, říká a poukazuje na příklad Stevea Jobse, jehož cesty do Indie ho částečně inspirovaly k vytvoření společnosti Apple.

De Leonovo dětství mezi Mexikem a Spojenými státy mu dalo pochopení lidského chování. To mu zase pomohlo efektivně nabírat zaměstnance: „Dokážu konstruktivněji hodnotit lidi,“ tvrdí.

Najímejte lidi, kteří mají výdrž

Když už mluvíme o náboru lidí, tady je to, co De Leon hledá při najímání zaměstnanců do nejvyšších úrovní: „Povězte mi, jak dokážete vyřešit problémy, které nejsou institucionálně předepsané“ nebo „Řekněte mi svůj názor na existující problém.“

Budování úspěšného byznysu podle něj často vyžaduje nestandardní myšlení. Potřebuje také lídry, kteří mají „vytrvalost“ a dokážou zvládnout nevyhnutelné překážky při zakládání nové společnosti: „Nechci být v první linii s někým, kdo při prvním náznaku problémů uteče.“

De Leon dbá i na to, aby jeho senior manažeři byli odborníky na svou problematiku a znali každý detail svého byznysu, včetně relevantních nákladů na všech úrovních.

Pokud manažer nedokáže během schůzky odpovědět na jeho otázky – pokud například vidí, že se obrací na podřízeného kvůli detailům – přesune kapitál mimo daný byznys nebo je dokonce pošle pryč ze zasedací místnosti. Přesné údaje jsou podle něj nezbytné. „Děláme velká rozhodnutí. Musíme mít pravdu.“

Prostudujte si soutěž

„Vždy existují drobnosti, které etablované firmy tak trochu předstírají,“ míní De Leon. To jsou zranitelná místa, kterých můžete využít. Hledání slabin si vyžaduje analýzu všeho, co se zdá, že vaši konkurenti dělají úspěšně, s neúprosným skepticizmem – a pak dostatek odvahy věřit, že je dokážete vyzvat.

„Etablované firmy mají vždy nějakou neférovou výhodu. Pokud najdete způsob, jak ji napodobit nebo překonat, můžete si vybudovat byznys v jakémkoli odvětví,“ uzavírá.