Dwayne Johnson sevře svou ostře řezanou čelist a zahledí se do dálky. Na čele se mu zaperlí kapička potu a pak se z plna hrdla rozesměje.
Je další krásný den a The Rock právě na place předvádí to, co mu jde ze všeho nejlíp. Olízne si rty, s charizmatem sobě vlastním odříká text a pak jeho bezmála dvoumetrová postava hrdě odkráčí ze záběru.
Čtěte také: Jak 20letá Kylie Jenner vybudovala během tří let téměř miliardový byznys
Johnson je poslední dobou mimořádně ve formě. Tenhle šestačtyřicetiletý bývalý profesionální wrestler v posledních deseti letech využil svého neodolatelného kouzla – právě toho, díky němuž o sobě jen napůl v žertu hovoří jako o budoucím kandidátovi na amerického prezidenta –, aby se stal nejvýdělečnější hollywoodskou hvězdou.
Vloni si na své konto připsal 124 milionů dolarů (většinu z téhle částky mu vydělaly jeho herecké kreace), což je skoro dvojnásobek oproti roku 2017, kdy jeho výdělky činily 65 milionů dolarů. A je to také největší za rok vydělaná částka za posledních 20 let, kdy Forbes počítá žebříček nejvýdělečnějších hvězd Celebrity 100.
Na premiéře svého nejnovějšího snímku Skyscraper
„Mojí hlavní prioritou je vytvářet věci pro celý svět,“ prohlašuje Johnson, oblečený v modré puntíkované košili a džínách, ve svém klimatizovaném karavanu. Jinak řečeno: jde mu o všudypřítomnost.
Vedle filmů, které chrlí jeden za druhým, září v seriálu HBO Ballers, a navíc používá jednu z nejchytřejších strategií na sociálních sítích. Na Instagramu, kde má víc než 108 milionů followerů, sdílí inspirativní videa, která natáčí na svůj iPhone, často přímo ve své cestovní posilovně.
Jeho další posty – které sleduje dalších 13 milionů lidí na Twitteru a 58 milionů na Facebooku – ukazují filmové trailery, Johnsonovy schůzky s pracovním týmem a taky jeho „hřešící den“ s obří hromadou palačinek. To všechno s řádkou hashtagů a korunované miliony lajků.
Je zkrátka průkopníkem nové cesty, jak zpeněžit svou digitální slávu.
Podle lidí, kteří mají co do činění s jeho pracovními smlouvami, požaduje The Rock – počínaje letním blockbusterem Skyscraper – vedle slušných 20 milionů, jež dostane ještě před uvedením snímku, a podílu ze zisků studia, ještě sedmimístnou sumu jako poplatek za svou přítomnost na sociálních sítích za každý film, v němž se objeví.
Jinými slovy, než by studia utrácela peníze za televizní reklamy a billboardy, radši využijí tenhle nový placený marketingový kanál, který slouží jako jejich hvězdná značka. „Sociální sítě se pro mě při práci na filmu staly nejdůležitějším maketingovým nástrojem,“ říká Johnson. „Vytvořil jsem si skrze ně přístup k publiku po celém světě a to, co jim dávám, má vždycky svou hodnotu.“
Johnson pořád ještě osobně propaguje své filmy po světě, setkává se s novináři a plní povinnosti, které se od hvězd očekávají (zvlášť když ty největší peníze dostává až z tržeb filmu). Ovšem tím, že ze sociálních médií vytváří samostatné platformy, za které je třeba platit zvlášť, zkouší vnést do Hollywoodu nový precedens.
A zdá se, že minimálně v případě The Rocka studia tohle uspořádání přijala: u filmů, od nichž se očekávají vysoké tržby, se částka na propagaci může přehoupnout přes 150 milionů dolarů, a ani to ještě nezaručí, že ze snímku bude blockbuster. Když áčkoví herci přímo osloví svou fanouškovskou základnu, je to pro studio mnohem levnější a jistější cesta, jak promovat nový film.
The Rock je momentálně jediným hercem, který navíc ke svému honoráři požaduje peníze za sociální sítě. Jeho parťák ze snímku Centrální inteligence z roku 2016 Kevin Hart sice dostal před lety od Sony 2 miliony dolarů za to, aby tweetoval o svých filmech, ovšem proti Johnsonovým příjmům jsou to pořád jen drobné. A pravda je, že studia začala sledovat aktivitu a oblíbenost herců na sociálních sítích, když se rozhodují, koho obsadí.
Johnson nikdy nedělal nic na půl plynu. Když se v roce 2000 objevil v show Saturday Night Live, všimli si ho zástupci studia Universal a hned rok nato mu dali cameo ve filmu Mumie se vrací. Udělal velký dojem a vysloužil si vlastní spinoff Král Škorpion, který měl sice rozpočet pouhých 60 milionů dolarů, ale celosvětové tržby se vyšplhaly na 165 milionů.
Následně se objevil v řadě akčních filmů a také několika cukrkandlových rodinných snímcích (pamatujete někdo na Vílu Zuběnku?) a pak rebootoval svoji kariéru tím, že se rozhodl soustředit na své svaly, které mu pomohly vytvořit fanouškovskou základnu. „Moje zkušenost s wrestlingem, který jsem dělal v mládí, mě naučila, že mám schopnost spojit se s publikem,“ vysvětluje. „Publikum je to nejdůležitější. Co chtějí diváci a jaký scénář máme připravit, aby odcházeli z kina šťastní?“
Tahle strategie mu nejspíš nevynese Oscara, ale rozhodně přinese miliardy na tržbách. Podle analytiků dokáže Johnsonův šarm zasáhnout všechny čtyři skupiny sledované v multiplexech: muže, ženy, lidi mladší 25 let i ty nad 25.
Pro studia je spolehlivým životabudičem. Vyhazování věcí do vzduchu je mezinárodně srozumitelné i bez překladu a jeho přednosti jsou přesně to, co v zahraničí prodává. (Víc než 64 procent jeho hrubých příjmů zajišťuje neamerické publikum.) V Johnsonových žilách koluje samojská i afroamerická krev a zdá se, že tenhle smíšený původ z něj dělá místního hrdinu po celém světě.
Když se Johnsonovi podařilo prorazit ve filmu, vylepšil i svou obchodní strategii. Spolu s bývalou manželkou a manažerkou Dany Garcia rozjel společnost Seven Bucks Productions, která má sloužit k tomu, aby z The Rocka herce udělala továrnu na peníze. Když se The Rock objeví ve filmu, osmičlenný kreativní, produkční a digitální tým pracuje na každičkém aspektu od tvorby scénáře přes podporu výroby až po pomoc s jeho propagací. Společnost má i svůj YouTube kanál a vytváří obsah pro Johnsonovy platformy na sociálních sítích.
Johnsonův vliv samozřejmě zajímá i světové obchodníky. Vedle partnerství s Applem nedávno podepsal smlouvu i se značkou Ford. A ve spolupráci s bývalým ředitelem Droga5 vytvořil kampaň Project Rock pro Under Armour, v níž Johnson představil vlastní značku oblečení (má obrovský úspěch) a také sluchátka.
Název Seven Bucks je vtípek, který odkazuje na chmurné období na počátku Johnsonovy kariéry, kdy byl odejit z Canadian Football League a v říjnu 1995 přišel zcela bez peněz do Tampy.
„Měl jsem v kapse pětidolarovku, dolarovku a drobné,“ vzpomíná na tehdejší výši svého majetku a jako správný optimista dodává: „Zaokrouhlil jsem to nahoru.“
Teď se hodnota jeho jmění blíží 165 milionům dolarů. Je to cesta, která podle jeho slov zdaleka nekončí. „Od Bobyho Igera (CEO Disney, pozn. red.) jsem se naučil, že když chcete dělat dobře něco, co má světový dosah, bude to trvat. Deset let, dvacet, možná i víc,“ říká Johnson. A jak podle něj budou následující dvě dekády vypadat? Výstižně odpoví jako hashtag: „Bez hranic.“