Velké aerolinky se usilovně snaží vychytat i poslední detail a dostat do letadel vymoženosti typu pohovka, sprcha, víc soukromí nebo lepší jídlo. O nejrůznějších vylepšeních slýcháme hlavně od asijských a blízkovýchodních leteckých společností, zato zaslechnout něco o ruském národním dopravci Aeroflotu, to je vzácnost. Přesto právě on dostal vrcholné ocenění od TripAdvisoru za nejlepší business class světa.

Není to jediné překvapení nového žebříčku nejlepších aerolinek. TripAdvisor, který se prohlašuje za největší cestovatelský web světa a má víc než 450 milionů uživatelských recenzí, zveřejnil svůj první žebříček nejlepších aerolinek pro rok 2017 sestavený na základě uživatelských dat za posledních 12 měsíců.

„Ocenění Travelers’ Choice má pomoci cestovatelům kvalifikovaně se rozhodovat ohledně letecké dopravy na základě zkušeností globální komunity TripAdvisoru,“ říká Bryan Saltzburg, viceprezident a výkonný manažer TripAdvisor Flights. „Letecký průmysl investuje do nových flotil a vylepšení služeb miliardy dolarů ve snaze odlišit své služby a naše žebříčky mají ocenit ty společnosti, které nabízejí cestovatelům nejlepší zážitky a nejlepší hodnotu.“

Čtěte také: Netflix, lázně, živé koncerty v 11 km nad zemí. Aerolinky se předhánějí, kdo nabídne lepší službu

Titul Nejlepší letecká společnost světa získaly Emirates (což je však asi jen malá náplast na loňský 82% propad zisku), do první desítky se neprodral ani jediný tradiční dopravce z USA, dobře si naopak vedly asijské letecké firmy, hlavně Singapore Airlines, Korean Air nebo Japan Airlines.

Největší překvapení ovšem zaznamenal starý kontinent. V Evropě se totiž jako nejlepší prosadil Aeroflot před Turkish Airlines, které v posledních letech nastolily přímočarý sebezlepšovací program. Jiná velká jména vyšla naprázdno.

Tady je desítka nejlepších leteckých společností světa:

  1. Emirates, Spojené arabské emiráty
  2. Singapore Airlines, Singapur
  3. Azul, Brazílie
  4. JetBlue, USA
  5. Air New Zealand, Nový Zéland
  6. Korean Air, Jižní Korea
  7. Japan Airlines, Japonsko
  8. Thai Smile, Thajsko
  9. Alaska Airlines, USA
  10. Garuda Indonesia, Indonésie

Hodnoceno bylo 50 aerolinek a vznikly žebříčky těch nejlepších ve světě, v Evropě, Severní Americe, na Blízkém východě a v Africe spolu se 16 regionálními/národními vítězi. Ceny rozdělily nejlepší aerolinky podle úrovně služeb v leteckých třídách: první, business, premium economy a economy.

Kromě Aeroflotu za Business Class získaly cenu Emirates za First, Air New Zealand za Premium Economy a opět Emirates za Economy.

Ranking TripAdvisoru není smyšlený, protože platforma stojí na metodologii sběru názorů a spotřebitelských ratingů v ohromném rozsahu. Ale protože kritéria hodnocení zahrnují i cenu, levnější aerolinky se zřejmě prosazují výrazněji a použitá metodologie nemusí odlišit toho skutečně nejlepšího od toho, kdo poskytuje nejlepší poměr cena/výkon. Máte-li dost peněz nebo zvláštní účet na výdaje, dáte možná přednost nejvyšší kvalitě, a ne nejvýhodnější koupi, což výsledky neodrážejí. Žebříček nebere v potaz ani různé partnerské nebo klientské programy, ačkoliv jsou důležité pro mnoho cestovatelů.

Vítězové podle zemí se rekrutují spíš z nízkonákladových aerolinek a je těžké uvěřit, že některé svými službami skutečně vyběhly s nelowcostovými konkurenty. Mezi vítězi se jako nejlepší v dané zemi objevily společnosti jako Hop!, Jet2.com, Volotea a Interjet, které porazily zavedené firmy British Airways, Virgin Atlantic, Iberia nebo Air France.

Příklon k levnějším aerolinkám možná může osvětlit i úspěch Emirates, které často sklízejí v oboru kritiku kvůli neférovým státním podporám, jež jim pomáhají podrážet ceny, a tím vítězit nad konkurenty.

Kompletní výsledky najdete zde.