Kolikrát jste slyšeli o tom, že abyste mohli své úkoly dobře zvládnout, musíte ovládnout schopnost plánování? Jenže co když klasické „to-do“ seznamy nefungují a jen vás ve skutečnosti brzdí?
Za všechno může čas
Během organizování práce opakovaně nebereme v potaz, kolik času nám konkrétní záležitosti zaberou. Pravděpodobně se také pouštíme do těch záležitostí, které se dají ze seznamu snadno odškrtnout a nezaberou víc než pár minut.
Pak dospějete k tomu, že jste sice splnili spoustu drobností, ale důležitá strategická rozhodnutí zůstala netknutá. Proto vám projekty stojí a máte pocit, že nedokážete nic dotáhnout do konce.
Otroctví neukončeného
To, co nestihneme dodělat, nás pak většinou straší a obtěžuje. Jsou to ony tíživé myšlenky, které se otravně vkrádají do mysli ve chvíli, kdy chceme usnout. V návaznosti na ně nedokážeme kvalitně odpočívat ani se plnohodnotně soustředit na něco jiného. Naopak z dokončeného cítíme velké uspokojení, proto nám dělá tak dobře odškrtávat položky na seznamu povinností.
Jak vypadá váš ideální den?
Podle amerického byznys kouče Jasona Womacka nás představa dokonalého dne motivuje k práci. Odpovědět bychom si měli na otázky: co dnes chceme prožít? Jaké úkoly dnes potřebujeme dokončit? V jaký čas dne jsme nejvíc produktivní?
Podle svých odpovědí si můžete plánovat čas s ohledem na náročnost konkrétních úkolů i svých cílů. Tímto způsobem můžete plnit včas ty povinnosti, které skutečně hoří.
Vše potřebuje svůj deadline
Pokud úkol nemá jasné časové ohraničení, kdy má být hotov, nedostaneme se k němu nikdy. Proto si seznam povinností rozplánujte do kalendáře a ke každé přiřaďte konkrétní čas. Čím podrobněji je den rozplánovaný (včetně hodin, kdy máte volno a chcete se věnovat třeba nicnedělání), tím lépe.
Pomůže vám aplikace Tick-Tick, která dokáže sjednotit váš kalendář, pracuje s daty z vašeho úložiště dat na cloudu, přidává upomínky podle času a polohy a úkoly můžete řadit do čtyř úrovní podle priority.
Základní pravidlo produktivní práce
Pokud nezhodnotíte, jakými záležitostmi trávíte své dny, nikdy se nedostanete k jádru toho, co vám bere nejvíc času. Pak budete neustále v bludném kruhu věčného nestíhání.
Abyste vše stíhali včas, nesmíte se dostat do skluzu. Zní to jednoduše, ale snadné to není: žádný úkol vám nemůže trvat déle, než jste si stanovili. Proto když si řeknete: „Dnes mám na vyřízení e-mailů pouze 40 minut“, tak tuto vyměřenou lhůtu musíte dodržet.
Můžete si buď nastavit minutku na telefonu, která vás po překročení limitu upozorní, nebo pracovat s aplikací ProofHub, která bude deadliny hlídat za vás.
Byl dnes opravdu produktivní den?
Naplánujte si během dne, kdy budete vyřizovat e-maily, zprávy na Facebooku a prohlížet Instagram. Není to přehnané puntičkářství, ale způsob, jak mít čas pod kontrolou. Čím méně se necháme vyrušit, tím výkonněji si připadáme.
Nevěříte si a bojíte se, že budete navštěvovat „zakázané“ stránky mimo vymezený čas? Nainstalujte si jejich blokaci zvanou Self Control, kde si sami nastavíte dobu, po kterou dané weby nebudete moct navštívit.
Co dělat, když vše selže?
Pak je tu technika Pomodoro, která svůj název získala díky minutce ve tvaru rajčete. Funguje tak, že 25 minut intenzivně pracujete a pět minut pak odpočíváte. Systém vyhovuje všem, kteří mají problémy se soustředěním, protože na krátké úseky to zvládne každý.
Proč se do toho vůbec pouštět?
Je možné, že vám všechny ty techniky struktury práce připadají náročné na čas a necítíte ochotu si je vyzkoušet. Ale jenom díky pečlivější organizaci budete lepší.