Kde se objevila, tam vyvolala poprask. A teď už je i v Česku. Nejen že se tu dá vyhlášená dubajská čokoláda koupit, ale hned několik značek či jednotlivců se pustilo do její výroby. A byla to trefa: zájem je tak velký, že nestíhají poptávku uspokojit.
V současnosti jde o takřka sběratelský kousek. Tak moc Češi touží po lokální variantě dubajské čokolády, že prakticky vyprodali tu, co byla k dispozici. A následovali tak trend, který zachvátil v posledních měsících Německo, Turecko či Británii. Všude se stojí fronty, všude hlásí vyprodáno.
Ve středu téhle mánie je pochoutka se třemi základními surovinami. Mléčnou čokoládou s náplní z pistácií, pastou tahini a těstem kadayif (nebo též kataifi). Říká se jí dubajská čokoláda, neboť tam odsud mánie přišla.
S první českou variací přišla společnost Mixit, oblíbený výrobce müsli nebo kaší.
„Jeden z kolegů ji přivezl z dovolené a my jsme z toho byli úplně paf. Začali jsme pátrat a vyvíjet a během té doby se z toho stal takový virál, že jsme si řekli, že musíme být u nás první, kdo s tím přijde do online prodeje jako s vlastnoručně vyrobeným produktem,“ říká spoluzakladatel značky Martin Wallner.
Povedlo se jim ji představit na konci minulého roku a láká mimo jiné na lahodný pistáciový krém, který tvoří až 43 procent. „Máme ji v hodně omezeném množství, takže je o ni strašný boj,“ říká Wallner. „Její výroba je zatím hodně složitá a pomalá, takže to, co se týden vyrábí, se vždycky za hodinu prodá.“
Foto Mixit
Foto Mixit
Foto Mixit
Foto Mixit
A tak pokud byste ji chtěli ochutnat, musíte být trpěliví. „Teď si její dostupnost hlídá tolik zákazníků, že kdyby si ji všichni opravdu koupili, tak následujících několik týdnů máme vyprodáno,“ upozorňuje Wallner.
Loni ji zaznamenali i v Čokoládovně Janek. Vymysleli si českou alternativu, zaplatili vývoj 150 tisíc korun za formy na tlustší, 200gramovou variantu čokolády a objednali je. Kapacita výroby jim až letos umožnila připravit vlastní variantu dubajské čokolády.
„A najednou ji chtěl ochutnat každý v našem okolí. Zhruba po týdnu jsme ji přidali na Instagram a strhla se totální mela,“ líčí Václav Durďák, jednatel společnosti. „Pražská prodejna obdržela prvních sedmdesát kusů minulou středu a hned ten den je prodala. Další jsme tam vezli v pátek i v pondělí. Absolutně balancujeme na kapacitě. Vypnuli jsme většinu reklam. Dubaj je prostě trend.“
Foto Čokoládovna Janek
Foto Čokoládovna Janek
Foto Čokoládovna Janek
Foto Čokoládovna Janek
Kapacita jim umožňuje vyrábět pár stovek čokolád denně. Navyšovat kapacitu ale nehodlají. Nestojí o překotný růst, touží udržet kvalitu. „Obchodně by to smysl dávalo, ale už máme svoje limity, které chceme posouvat pomalu a konzistentně,“ dodává Durďák.
A s dubajskou čokoládou experimentuje ve svém obchodu SugarLife i Vladyslav Ryasnyy, člen výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2019. „V září jsem měl možnost ji ochutnat v Koreji a poté přímo z Dubaje. Jelikož jsme obchod zaměřený na makronky, tak musela být i verze v podobě makronky,“ vypráví.
Těsto kataifi vyrábějí v obchodě sami. „A díky tomu je makronka bezlepková, stejně jako takřka celý náš sortiment.“ Později zařadili i čokoládovou tabulku, kterou od února seženete i na e-shopu, makronka je k dostání pouze v obchodě.