Nový pražský magistrát opět oprášil plány oživit veřejný prostor v hlavním městě. Evergreenem je pochopitelně neutěšený Václavák, o jehož změně politici i přítomní obchodníci diskutují už řadu let. Aktuálně už se rýsují první úpravy.
Změn v srdci Prahy se ale podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) chystá mnohem víc. Řadu z nich už zpracovávají architekti, některé projekty dokonce čekají na stavební povolení. Jejich leitmotivem je udělat centrum Prahy zelenější, estetičtější a příjemnější pro lidi.
Tady je malá ochutnávka:
Václavské náměstí
O proměně se mluví od roku 2005, kdy ji navrhl ateliér Cigler Marani Architects. Úpravám Václaváku stály dosud v cestě mimo jiné nevypověditelné smlouvy s nájemníky různých stánků s občerstvením a další byrokracie. V uplynulých dnech pražská rada ale odsouhlasila aktualizaci návrhu a plánuje projekt posunout do další fáze. Aktuálně se řeší nový návrh pro horní polovinu náměstí: tam se mají vrátit tramvaje, které mají jezdit po jeho obvodu. Uprostřed vznikne promenáda. Na náměstí mají přibýt stromy, chodníky a obecně více prostranství pro lidi. S revitalizací náměstí se má začít v roce 2022. Úpravy na dolním Václaváku mají začít už příští rok.
Okolí Národního muzea
Prostranství kolem dominanty Václaváku, Národního muzea, prokouklo během poslední velké rekonstrukce. Další změny budou následovat. K historicky starší budově Národního muzea patří ještě budova bývalého Federálního shromáždění. Ještě před rekonstrukcí byly pro chodce špatně dostupné a propojené nevyhovujícím způsobem, vedl tu hlavní tah mezi magistrálou a Vinohradskou třídou. Aktuálně se dá autem projet jen jedním směrem a okolní prostor je vydlážděný. Okolo probíhá revitalizace Čelakovského sadů a sázení stromů a z náměstí se připravily tramvajové koleje na budoucí napojení na tramvajovou trať.
Savarin
Schválený soukromý projekt developera Crestyl nedaleko Václavského náměstí mu možná vytře zrak. Firma si pozvala na pomoc světoznámého designéra Thomase Heatherwicka a podle jeho plánu má už v příštím roce začít s přestavbou a novou výstavbou v prostorné výseči mezi Jindřišskou ulicí a palácem Savarin na Příkopech. Do pěti let tady má vzniknout honosné centrum obchodů a restaurací kolem budovy historické jízdárny i zahradní promenáda, které propojí obě části města.
Tramvajové tratě místo pražského Sherwoodu
Tramvaj jezdila historicky od Státní opery na Vinohrady. Současné plány počítají ještě s trochu jiným propojením oblasti. Část kolejí by se měla časem odklánět z Vinohradské do Wilsonovy a Washingtonovy ulice a pokračovat dále k hlavnímu nádraží. Tahle úprava pravděpodobně výrazně zredukuje současný problémový park před nádražím. Aktuálně se jedná o přeměně územního plánu a vzniku nových tramvajových ostrůvků.
Polidštění magistrály
Dopravní tepna, která vás vyvede z dálnice přes Prahu až na Ústí nad Labem, zatím slouží výhradně autům a k okolí a lidem je necitlivá. Architekti Gehl Architects z Kodaně se proto na žádost Prahy zabývali humanizací tříkilometrového úseku Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem, kde magistrála protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.
Loni přišli s návrhem, že v klíčových lokalitách v blízkosti magistrály má přibýt malých parčíků, lepších vstupů do metra či tramvají, má se změnit část povrchu silnice (podle prvních nákresů vydláždit), aby se úseky zpomalily, zpřehlednily a byly únosnější pro chodce a cyklisty. Markantní změny jsou plánované třeba kolem úseku I. P. Pavlova nebo Štvanice. Pár let si na ně ale ještě počkáme.
Hradební korzo
Projekt, od kterého si IPR hodně slibuje, se dotkne největší části pražského centra. Jde o celou táhlou linii, na jejímž místě stávaly bývalé staroměstské hradby. Podle IPR je v plánu úprava celého území ulic Národní, 28. října, Na Příkopech, náměstí Republiky a Revoluční ulice plus „předpolí“ mostu Legií a Štefánikova mostu. Cílem je klíčové historické ulice sjednotit a vytvořit z nich hlavní městskou třídu. Prověřuje se i možnost návratu tramvají na místo aut v některých částech centra a také vznik velké městské tržnice na této trase. Na některých částech pracují architekti, v lokalitách navíc již soukromí investoři počítají s brzkými úpravami historických obchodních domů – Kotva a Máj.
V ideálním světě se tak za pár let projdete Revoluční ulicí s méně auty, ale s prostornými širokými chodníky a stromy, minete upravenou Kotvu s novou piazzettou, skrze hezčí Příkopy dojdete k novému Máji se zelenou fasádou a vydlážděným okolím a dostanete se až k Národnímu divadlu a Vltavě.