Do pozice kreativních ředitelek firmy Lejaan nastoupily Aneta Honzová a Natálie Costantino před více než půl rokem. Zatím vydaly jednu kolekci povlečení, tento rok ale chystají hned několik produktových novinek. „Nastoupily jsme, abychom nalákaly mladou generaci,“ říká duo mladých designérek.
Že je duo Anety Honzové a Natálie Costantino léty sehraný tandem, poznáte během chvilky. Během rozhovoru odpovídají téměř shodně, zároveň nemají problém se jedna vůči druhé vymezit, když je třeba. Znají se už téměř patnáct let a od svých studií v Ateliéru produktového designu na UMPRUM tvoří nerozlučnou tvůrčí dvojici.
Ta od léta minulého roku funguje jako hlavní kreativní síla české značky Lejaan. „Největší výzva, na kterou jsme jako kreativní ředitelky narazily? Asi fakt, že jsme doteď byly zvyklé tvořit jen ve dvojici. Máme jasně vytříbený vkus i názory a musely jsme se je naučit komunikovat v rámci celého týmu,“ říká Natálie Costantino.
Naopak fakt, že ani jedna neměla s textilem větší zkušenost – na což mnozí upozorňovali – se podle její kolegyně Anety Honzové ani po několika měsících neukázal být jako velká překážka. Jak upozorňuje, už na univerzitě se učily pracovat s velkou škálou materiálů, od kovu až po sklo.
„Navíc vše konzultujeme se skvělou technoložkou firmy,“ dodává Aneta Honzová, která se vedle společnosti Lejaan stejně jako její tvůrčí partnerka věnuje i interiérovému designu. Minulý rok na podzim pustily do světa svou vůbec první kolekci povlečení, a to v pastelových barvách: levandulové, světle modré a aktuálně trendující světle žluté.
Že je pro značku, která se profiluje jako minimalistická a nadčasová, trend sprosté slovo? To obě designérky, které spolu v minulosti vytvořily například hliníkové hodiny Under Pressure nebo křišťálové vázy Mood Indigo, odmítají. Mají za to, že do firmy nastoupily právě proto, aby nabídku oživily a omladily.
Jádro nabídky budou stále tvořit umírněné produkty, jako jsou povlečení, polštáře či prostěradla v tlumených, snadno kombinovatelných barvách, nebudou se ale vyhýbat ani riskantnějším tvůrčím krokům. Jak připomínají, konkurence je v tomto segmentu stále silnější, a značka se tak nesmí bát odvážnosti.
Chceme si postupně vychovat i generaci Z.
Navíc – určitá trendovost je podle Anety Honzové a Natálie Costantino způsob, jak ke značce, kterou v roce 2020 uvedli na trh Marcel Gecov, Jan Kmoch a Jan Bartoš, přilákat i mladou generaci. „Chceme si postupně vychovat i generaci Z. Doufáme, že k nám postupně doroste,“ uvádí Natálie Costantino.
Když se s oběma designérkami o oněch trendech bavíme, je patrné, že v tomto ohledu neplánují slepě replikovat každý micro trend, který se mihne na sociálních sítích a nemá dlouhou trvanlivost. Náplň jejich práce sice spočívá primárně v designu jednotlivých položek nabídky, zároveň jsou si ale moc dobře vědomé odpovědnosti za prodejnost dané položky.
„Můžu prozradit, že v plánu máme pracovat s mojí oblíbenou bordó barvou a Natáliinou královsky modrou, které, doufejme, z módy ještě nějakou chvíli nevyjdou,“ prozrazuje Aneta Honzová ke kolekcím, které bude Lejaan uvádět na trh tento rok.
Foto Lejaan
Foto Lejaan
Foto Lejaan
Kolekce povlečení z pera nových kreativních ředitelek | Foto Lejaan
Vedle nových barev povlečení, jejichž výsledná podoba se testuje klidně i devět měsíců, by pak do portfolia české značky měly pod vedením designérek přibýt zcela nové produkty. Po vzoru brandů, jako je dánská Tekla nebo Hay, by značka měla tento rok přijít s textilními výrobky úzce spjatými se spánkem. U nich by to ale nemělo zůstat.
„Ano, Lejaan bude pořád synonymem pro kvalitní povlečení, proč se ale nerozkročit po místnosti ještě dál?“ ptá se Aneta Honzová a prozrazuje, že by v budoucnu mohly vzniknout i další produkty z kategorie domácího textilu. Ty ostatně už značka nabízí, konkrétně vlněné deky a dekorativní polštáře.
Před kreativními ředitelkami stojí do budoucna ještě jedna výzva: přizpůsobit nabídku značky i zahraničním trhům, kam má v plánu značka expandovat. Z interních rešerší například vyplynulo, že Němci mají rádi flanel, a tak designérky nevylučují, že budou jednou pracovat i s tímto materiálem.
„Spoustě lidem přijde naše práce banální, protože vidí jen jednu kolekci povlečení a říkají si, co na její výrobě trvá tak dlouho. My ale máme na starosti celé portfolio od produktu po care label, podílíme se na řešení packagingu, vymýšlíme moodboardy focení, spolupracujeme s marketingem a řešíme třeba i outlet, kde si můžete pořídit starší kolekce se slevou,“ dodává na závěr Natalie Costantino.