Na společenské a politické dění reaguje móda s železnou pravidelností už od Velké francouzské revoluce v roce 1789. Tehdy se pompézní paruky, okázalé látky a šperky vyměnily za tmavé barvy a velmi jednoduché střihy, které měly ukázat, že časy nezřízeného mrhání jsou prostě pryč.
Dnes módní průmysl pružně reflektuje nejen globální změnu klimatu, kdy mezi nejžhavější trendy patří nošení secondhandových kousků, ale i takovou záležitost, jako je epidemie.
Koronavirus nejprve ochromil milánský fashion week, kde se rušily přehlídky (Giorgio Armani ji například odprezentoval, ale bez jediného diváka), pak se strach přesunul do Paříže a odtud do zbytku módního světa.
Celebrity, fashion editoři, influenceři a nákupčí se místo proslulými polibky na tvář začali zdravit pouze letmým zamáváním. Situaci nepomohla uklidnit ani Gwyneth Paltrow, která se během letu do Paříže vyfotila na svůj Instagram v respirační masce od značky Airinum. Vyjde zhruba na 1600 korun a můžete si vybrat z univerzální šedé, pastelově růžové nebo černé barvy.
Ruská hudební producentka a celebrita sociálních sítí Jana Rudkovská navštívila přehlídku Chanel v roušce, která byla ozdobená květy. Okamžitě tak měla na svém kontě víc záběrů od streetstylových fotografů, než kdyby přišla s tváří odhalenou.
Modelky s maskami na tvářích se objevily také na přehlídce Maison Margiela nebo u Marine Serre. U této návrhářky se ale nedá hovořit o aktuální inspiraci – s postapokalyptickou estetikou pracuje už od minulého roku.
Je tedy podobnou vizionářkou jako cenami ověnčená zpěvačka Billie Eilish, která si vzala Gucci roušku na lednové předávání Grammy?
Ačkoli zdravotníci potvrzují, že takzvané obyčejné ústenky vás před nákazou ochránit nemohou, Fendi prodává jejich luxusní verzi zhruba za 4500 korun, zatímco ty od Off-White jsou v prodeji už od minulého roku a jejich cena vzrostla z cca 800 korun na necelé čtyři a půl tisíce.
I když se to zprvu zdálo poněkud absurdní, mít svou módní masku je dnes zkrátka důkaz, že držíte svůj prst na tepu trendů. Modelky jako Kaia Gerber nebo Bella Hadid se pro své miliony sledujících fotí v rouškách, zatímco v celebritami vyhledávané lékárně v Greenwich Village čekají na respirátory stovky osob.
Doba koronavirová si však žádá nejen stylovou roušku, ale také antibakteriální gel. Výrobci už nabízejí takové, které mají nejen účinně zabít bakterie, ale zároveň jsou organického původu, voní po citrusech nebo se po kontaktu s pokožkou promění v jemnou mlhu.
Letošní epidemie koronaviru není prvním impulzem, který donutil fashionisty vyrazit s rouškou do víru módního dění. Už v roce 2018 dorazila na červený koberec Rihanna se zakrytou tváří v třpytivém obleku od Gucci a raper a tvář značky Dior A$AP Rocky vystoupil na přehlídce značky Y-3 v lyžařské masce.
Inspirací byla prý často asijská kultura, kde je používání podobných doplňků naprosto běžnou záležitostí. Uvidíme, jak dlouho to bude fashionisty bavit i v Evropě a Americe.