Do výroby svíček ze včelího vosku se Katka Jordánek pustila spolu se svým manželem Martinem před pěti lety. Jejich značka Apiformy se po počátečních experimentech proslavila kreativními tvary – bestsellerem se staly nejen jejich totemické svíčky, ale i ty dortové ve tvaru třešní. Co Katku přimělo včelí vosk nenakupovat od českých včelařů? A proč nechce opustit své původní zaměstnání ve strojírenství? 

Úspěšná značka na výrobu svíček ze včelího vosku vznikla v roce 2020, tedy v době koronavirového lockdownu. „Apiformy vznikly z karanténní nudy,“ vzpomíná dnes Katka Jordánek.

„S mužem jsme byli v karanténě a zrovna se blížily Vánoce, kdy se v mé rodině vždy vyráběly svíčky ze včelích mezistěn, které ale rychle vyhořely. Tehdy jsem se snažila najít nějaké pěkné odlévané svíčky ze včelího vosku, a zjistila jsem, že na trhu nejsou takové, jaké bych si představovala.“

Jordánkovi se nejdříve pustili do výroby máčených svíček, později i těch litých do forem ve tvaru hranolu, spirály nebo šestihranu.

Katka Jordánek
info Foto Apiformy

„Říkala jsem si, že bych mohla prodat alespoň pár kousků, a tím by se mi pokryly náklady za ručně dělané formy. Založila jsem si proto značku, dala fotky produktů na Instagram, a zájem byl obrovský. Tím to všechno začalo,“ pochvaluje si dnes třiatřicetiletá Jordánek. 

Svíčka jako hračka

Na začátku podnikání si Jordánek přála svíčky vyrábět výhradně z vosku od českých včelařů, což se jí s odběrem malého množství dařilo. Jenže s vyšším odbytem musela základní surovinu nakupovat od několika různých zdrojů a zjistila, že kvalita vosků se velmi liší –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ svíčky zhasínaly nebo vůbec nehořely.

„Proto jsem začala hledat většího evropského dodavatele, který má stoprocentně čistý vosk s konzistentní kvalitou,“ vysvětluje Jordánek, která ročně nakoupí půl tuny vosku. Z něho vyrobí na čtyři tisíce svíček. Dále pracuje s knoty z čisté bavlny od českého výrobce a vše kompletuje v pronajatém výrobním prostoru u Písku. 

Nabídka klasických svíček podnikatelku později přivedla k experimentům a vznikla tak vysoká svíčka s dvanácti komponenty různých tvarů, které si lze libovolně poskládat a vytvořit tak malý totem.

Apiformy
info Foto Apiformy

„Úspěch totemických svíček byla tak trochu náhoda,“ směje se Jordánek na adresu jednoho z bestsellerů své značky. „Vyrobila jsem je a nechtěla je pustit k prodeji. Říkala jsem si, že to je taková kravinka, i reakce nejbližšího okolí na ně byly takové, že vypadají jako hračka. Přesto jsem je dala na e-shop jen na zkoušku a byla to úplná lavina –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ za první rok jsme jich dělali stovky a stovky.“

Letos ovšem všechny prodeje strhly dortové svíčky ve tvaru třešní. Zájem o ně Katku přesvědčil ovocno-zeleninovou nabídku ještě rozšířit a dnes již pod řadou Farmer’s Market vyrábí svíčky ve tvaru meruňky, artyčoku, chřestu, kukuřice, ostružiny, citronu, papriky nebo vlašských ořechů. 

Od strojírenství ke svíčkám 

Značka Apiformy sice vznikla jako rodinný podnik, rostoucí poptávka a nárůst objednávek si ale brzy vyžádaly větší časové nasazení, než manželé Jordánkovi dokázali po večerech zvládnout. Proto si Katka úvazek v původním zaměstnání snížila na částečný –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ stále totiž pracuje ve strojírenství v oddělení marketingu, kde má na starost B2B sektor.

„Baví mě, že v B2B byznysu musím přemýšlet úplně jinak. Apiformy jsou zase hodně o kreativitě, ke které ráda utíkám. To bych chtěla zachovat,“ vysvětluje.  

Zakladatelka značky ale také cítí, že bude muset přistoupit k rozšíření týmu. „Stále se bráním někoho zaměstnat. Mám z toho trochu strach. Letos ale byla výroba hodně intenzivní, a tak už se budu muset po nějakém brigádníkovi poohlédnout,“ objasňuje Katka Jordánek.

Ráda by si tak uvolnila ruce k rozšíření nabídky o vonné svíčky ze včelího vosku s jemnou vůní, po jejichž zapálení nebude zákazníky bolet hlava.