Na začátku byl instagramový post. Eva Urbanová, spoluzakladatelka pražských obchodů a e-shopu s udržitelnou módou Nila, se v lednu svěřila s tím, že je otevřená investorům, kteří by firmě pomohli k dalšímu rozvoji. Její přání vyslyšel developer Jan Řežáb s manželkou Irenou, kteří v oblasti udržitelnosti řadu let úspěšně podnikají. Teď posílají do Nily desítky milionů.

„Velmi rychle jsme zjistili, že jsme naladěni na podobnou notu. Od počátku šlo o velice příjemnou spolupráci,“ říká o vstupu investora Eva Urbanová, bývalá právnička, která Nilu založila se svým manželem Pavlem před třinácti lety.

Provozují tři prodejny v Praze a e-shop, jejich byznys loni dosáhl tržeb 110 milionů korun.

S dalším rozvojem jim má pomoct právě investice, jejíž přesnou výši ani jedna strana nechce sdělovat, řádově jde prý o desítky milionů korun. Nila ji bude čerpat postupně v průběhu následujících pěti let, což odpovídá rozvojovému byznys plánu firmy.

„Plánujeme otevřít ještě několik dalších poboček v Praze, aktivně se rozhlížíme po vhodných prostorách také v Brně a Bratislavě. V obou městech máme věrné zákazníky a věříme, že by je kamenná prodejna potěšila,“ popisuje Eva Urbanová. Firma zároveň intenzivně rozvíjí vlastní módní značku, kterou představila letos na jaře.

Příští rok by firma ráda spustila online prodej do zahraničí. Následovat by měla testovací zahraniční prodejna. „Právě vlastní výroba a expanze na zahraniční trhy byly hlavním důvodem pro hledání finančního investora,“ říká Urbanová.

Jan Řežáb se v oblasti udržitelnosti pohybuje dlouhodobě. Založil developerskou společnost JRD Group, která se zaměřuje na tzv. zelené bydlení, tedy energeticky úsporné novostavby v okolí plném zeleně. Zároveň se věnuje výstavbě větrných elektráren nebo vývoji plazmového zplynování odpadu.

Jeho žena Irena má vysokoškolské vzdělání v oblasti textilní módy, je dlouholetou zákaznicí Nily, fandí pomalé módě a udržitelnosti v textilním průmyslu. „Hodnotové souznění tak postavilo základ pro další jednání a výslednou investici,“ říká Urbanová.

Řežábovi, kteří si třetinový podíl v Nile přidávají do svého rodinného fondu zaměřeného na ekologii, inovace a udržitelnost, neplánují, že by se zapojovali do každodenního provozu. „Schvalují a podílejí se na strategii, významných rozhodnutích i ročním byznys plánu. Paní Irena pak díky svému vzdělání bude samozřejmě součástí úvah o kreativním směřování naší privátní značky,“ popisuje Urbanová.

Mise Nily podle ní zůstává stejná. „Chce přibližovat pomalou módu zákazníkům, popularizovat témata ochrany přírody a etiky výroby při jejím vzniku. Být alternativou krutosti a obrovským lidským i environmentálním dopadům fast fashion. V neposlední řadě pak poskytovat našim zákazníkům krásný nákupní zážitek, budovat komunitu a dělat radost,“ dodává Urbanová.