Jak je možné, že jsou ve stejné branži někteří lidé multimilionáři, zatímco jiní dokážou stěží vyjít? Jak je možné, že je kouzelník David Blaine milionář, ale ostatní „čarodějové“, kteří znají stejné triky, si vydělají horko těžko na chleba a vodu? Čím to je, že Jonathan Ive inkasuje miliony dolarů za to, že navrhuje produkty pro Apple, a jiní designéři dostávají 60 dolarů za hodinu?
Jaké vlastnosti jsou klíčem k úspěchu? Napadne vás možná sebedůvěra, odhodlání, vášeň, charakter, vůdcovství a rozhodnost. Všechny mají ale jeden problém. Když budete tyto vlastnosti hledat u lidí, kteří úspěšní nejsou, najdete je u nich pravděpodobně také. Úspěšný podnikatel a mezinárodní řečník David Priestley ve své knize Revoluce v podnikání, kterou zařadily Sunday Times mezi 10 nejlepších knih pro podnikatele za rok 2015, popisuje jiné tři klíče k úspěchu:
Štěstí
Ať se vám to líbí, nebo ne, štěstí bude ve vašem životě vždy hrát podstatnou roli. Velký úspěch nepřijde jen díky vysoké sebedůvěře, musíte mít i kliku. Dobrá zpráva je, že můžete jít svému štěstí naproti. Jsou totiž místa, která přinášejí štěstí a která nosí smůlu. Stejně jako lidé.
Je třeba si uvědomit, že každý den děláme rozhodnutí, která ovlivňují, jestli budeme šťastní, nebo ne. Například když budete mít na výběr mezi sledováním náhodných pořadů v televizi nebo osvěžující přednáškou na webu TED.com., vyberte si vždycky TED.
Prvním klíčem ke štěstí je jednoduše se ho naučit vidět a uvědomovat si ho. Když člověk nedokáže poznat, jak už je dnes šťastný, zůstane slepý i ke štěstí, které ho potká v budoucnu. Schopnost uvědomit si, že jste šťastný, a být za to vděčný, vám v budoucnu umožní mnohem snáz vidět příležitosti, na které narazíte.
Reputace
Když někdo zadá vaše jméno do Googlu, první stránka výsledků vám nabídne jasný pohled na to, jak o vás svět smýšlí. Je jasné, co děláte? Je jasné, v čem jste dobří? Může každý vidět vaši fotku nebo vaše video? Najde zákaznická doporučení? Tohle všechno je velmi důležité.
V době, ve které slouží špičkové technologie k šíření vašeho poselství, si musíte vytvořit profil a hlídat svou pověst. Jedno zásadně hloupé rozhodnutí bude možné dohledat po dlouhou dobu – stačí přitom, když se daná věc dostane na internet. Třeba takového Tigera Woodse stála ztráta dobré pověsti jen v krátkodobém horizontu na ušlých kontraktech přes 25 milionů dolarů.
Skuteční podnikatelé totiž vědí, že peníze přicházejí a odcházejí, ale reputace zůstává navždy.
Vitalita
Lidé, kterých se není snadné zbavit a na které není snadné zapomenout. To jsou ti, kteří dosáhnou velkých úspěchů, protože jsou vitální, tedy plní životní síly a nepostradatelní. Vitální lidé mají určitou zvídavost, jiskru, nakažlivou energii a upřímnou touhu podávat lepší a lepší výkony.
Takový byl například i vlasový stylista Vidal Sassoon, který když měl zákazníka v křesle, doslova kolem něj tančil. Pracoval úplně jinak, pozorně prostudoval jeho obličej a pak mu oznámil, jaký účes může nabídnout. Z Vidala Sassoona se stal velmi bohatý člověk. Nikdy ale neodešel na odpočinek a do ústraní – naopak se pořád snažil ovlivnit co nejvíce lidí a dostat se dál než kdokoliv před ním.
Když tak přinesete do svého podniku život a zápal, ostatním to jednoduše nedá a budou s vámi chtít spolupracovat. Nebojte se vložit do firmy svou osobnost a budujte ji tak, aby vás potřebovala. Přestaňte se zabývat nudnou a zdlouhavou administrativou a věnujte čas tomu podstatnému. Jednoduše používejte osvědčené postupy, systémy a technologie, abyste se mohli ponořit do toho, co je opravdu důležité.
Úspěch a bohatství proudí k lidem, kteří jsou vitální, budují si dobrou reputaci, uvědomují si, že mají štěstí a snaží se jej ještě více přilákat. Začněte tak třeba tím, že se budete věnovat něčemu inspirujícímu a co vás bude bavit. Tyto tři klíče totiž s největší pravděpodobností pak přijdou samy.
Autorka: Klára Elšíková