Když se před více než deseti lety Američan Sean Riley a jeho dva kamarádi bavili o tom, že klasický toaletní papír vlastně není nic moc, ještě netušili, že se jim podaří vybudovat firmu s tržbami přes 200 milionů dolarů. Dnes jejich značka Dude Wipes dominuje trhu s vlhčenými ubrousky pro dospělé a prodává se ve více než dvaceti tisících obchodech, včetně Walmart, Target nebo Walgreens.
V roce 2015 se značka objevila v americkém pořadu Shark Tank, kde si od investora Marka Cubana odnesla za pětadvacetiprocentní podíl 300 tisíc dolarů. To jí pomohlo dostat se do širšího povědomí a nastartovat růst. Od té doby však Dude Wipes fungují bez dalších externích investorů.
V roce 2024 dosáhla firma tržeb ve výši 200 milionů dolarů, což je více než osmdesátiprocentní nárůst ze 110 milionů v roce 2023. Společnost, která je od roku 2016 zisková, si tak pomalu ukrajuje čím dál víc z amerického jedenáctimiliardového průmyslu toaletního papíru.
Dude Wipes si přitom nekupují jen muži. Společnost tvrdí, že přibližně padesát procent jejích zákazníků tvoří ženy.
Foto: Dude Wipes
Od založení mateřské společnosti Dude Products v roce 2011 Sean Riley, Ryan Meegan a Jeff Klimkowski, kamarádi z dětství tráveného na předměstí Chicaga, pečlivě sledovali kroky lídrů na trhu jako Cottonelle a Procter & Gamble – od designu jejich nových rolí po reklamní kampaně – a dělali přesný opak.
Foto Forbes US
Dude Wipes vsadilo na provokativní humor a zcela jiný přístup než tradiční výrobci toaletního papíru. Zatímco konkurenti se drží přátelských medvědů a roztomilých kojenců, Dude prodává své extra velké ubrousky v černém balení s názvy jako „Mint Chill“ a „Shea Butter Smooth“. Společnost si za cíl dala nejen vyrobit kvalitní produkt, ale i vytvořit kulturu kolem něj. Ta má být zábavná a oslovit muže, kteří by jinak sami od sebe nad výběrem toaletního papíru nijak nepřemýšleli.
Nejde ale jen o troufalý marketing, který jim přináší úspěch. Zakladatelé Dude jsou velmi opatrní v růstu svého podnikání. Až do roku 2016 byl Riley jediným zaměstnancem na plný úvazek, zatímco ostatní spoluzakladatelé si ponechali svá zaměstnání. Riley si přivydělával jako řidič Uberu a číšník.
Foto: Dude Wipes
Dnes má firma jen 21 zaměstnanců, přičemž k výrobě využívá stejný závod v Arkansasu, který využívá i konkurence. Odmítli další investory i expanzi do jiných kategorií – například krátce před pandemií zkoušeli sprchové gely a deodoranty Dude, ale nakonec se rozhodli soustředit pouze na vlhčené ubrousky.
Zakladatelé předpovídají, že firma Dude Wipes dosáhne do roku 2029 půlmiliardových tržeb a nakonec se stane značkou s tržbami přes jednu miliardu dolarů. Trend je tomu nakloněn: trh s vlhčenými ubrousky od roku 2020 vzrostl o více než 35 procent, zatímco klasický toaletní papír jen o pět procent.