Na české architektonické scéně se řadí mezi uznávané ateliéry. Teď si připsal Perspektiv další úspěchy. Studio, které v roce 2015 založili architekti Martin Stára a Ján Antal, bodovalo u odborníků s projektem coworkingu Base4Work v historické budově Jurkovičovy Teplárny v Bratislavě.

Pražské architektonické studio si za svůj návrh připsalo vítězství například v renomované soutěži German Design Award 2023, stejné ohodnocení si odnesli i z prestižní Iconic Award: Innovative Architecture.

Americký magazín Interior Design je vybral v soutěži Best of Year 2022 mezi Top 3 coworkingové projekty na světě. A za realizaci získalo studio také ocenění Interiér roku 2021 a Office roka 2021 na Slovensku.

Podle Jána Antala, spoluzakladatele Studia Perspektiv, je bratislavské coworkingové centrum mezi odbornou veřejností úspěšné především díky atraktivitě celého projektu.

„Je to rekonstrukce historické stavby, do které jsme vsunuli ten coworking, a velmi dobře tam funguje genius loci toho místa,“ myslí si architekt.

Rekonstrukci budovy zajišťoval architekt Martin Paško, který se svou kanceláří DF Creative Group zachoval co nejvíce z původní funkcionalistické teplárny od zakladatele moderní slovenské architektury Dušana Jurkoviče.

Teplárna vznikla v letech 1941 až 1942 na tehdy ještě průmyslovém předměstí Bratislavy. Během druhé světové války ji výrazně poškodily bombardéry, budova se ale naštěstí zachovala v poměrně dobrém stavu a po opravě dál sloužila svému účelu. 

Studio Perspektiv do ní navrhlo flexibilní prostředí, které má sloužit různým typům klientů. Inspirací byla pro architekty atmosféra tržiště.

„Společné prostory a obchází kolem jednotlivých výstavních vitrín, ve kterých lidé vlastně vytváří a prodávají své nápady,“ vysvětluje Antal. „Chtěli jsme, aby to co nejvíce evokovalo veřejnou stavbu, a vnitřní prostory aby vytvářely zajímavé pnutí s industriální architekturou,“ dodává.

Kancelářím se Perspektiv věnuje od té doby, co ho Martin Stára a Ján Antal, rodák z Bratislavy, založili. Seznámili se přitom na akademické půdě.

„S Martinem jsme se poznali tak, že mi dělal oponenturu k bakalářce na Fakultě architektury ČVUT. Pak jsme se spolu pustili do jednoho projektu a poté, co jsem dokončil bakaláře, jsme začali spolupracovat a založili ateliér,“ popisuje Antal, jehož v roce 2021 zařadil slovenský Forbes do výběru 30 pod 30.

Návrhům kanceláří se začali věnovat proto, že je jejich výstavba poměrně rychlá, a proto jsou i rychle vidět výsledky. Dalším důvodem bylo, že mají architekti v této oblasti většinou volné ruce.

„Během covidu jsme se ale začali zaměřovat i na další typy architektury, hlavně na veřejný prostor. Dneska jsme už multidisciplinární, máme různé týmy, které se věnují veřejným prostorům, landscape architektuře, bytové výstavbě i kancelářím, které si pořád držíme, protože je umíme,“ říká Antal.

V současnosti pro Perspektiv pracuje přes čtyřicet lidí, takže se na české poměry řadí k velkým architektonickým ateliérům.

„Máme ale stále kam růst. Rádi bychom ateliér více diverzifikovali, aby byl pro každou oblast k dispozici vždy dostatečně velký tým. Baví nás ten přesah do různých typů architektury,“ vysvětluje Antal s tím, že se ateliéru daří.

Dokonce se občas musí potýkat s příliš velkým počtem zakázek. „Neradi odmítáme zajímavé zakázky od zajímavých klientů,“ dodává.

Jedním ze zajímavých klientů je třeba realitní část skupiny Penta. Právě ta byla investorem coworkingu Base4Work, který vznikl v rámci velkého bratislavského projektu Penty Real Estate s názvem Sky Park.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Zrekonstruovaná Jurkovičova Teplárna stojí mezi obytnými věžemi od Zaha Hadid Architects. Pro Pentu Perspektiv pracoval i na české pobočce coworkingu Base4Work, který se nachází v kancelářském projektu Churchill.

A ateliér je i autorem vítězného návrhu na nové náměstí, které vznikne před nejzásadnějším projektem Penty, kterým je Masaryčka.

„Funguje nám to, protože oni reálně staví. Baví mě na Pentě, že neslevují z požadavků na kvalitu, sice jdou po ceně, ale ne aby to bylo co nejlevnější, ale aby za peníze dostali co největší hodnotu. To mi z pohledu architekta přijde super. V teplárně se nedělaly žádné kompromisy,“ pochvaluje si spolupráci Antal.

To, že Perspektiv v poslední době hodně šlape do úprav veřejných prostranství, dokazuje i fakt, že jej v loňském roce vybrala porota architektonicko-krajinářské soutěže na budoucí podobu veřejných prostranství v areálu Pražské tržnice.

Studio Perspektiv uspělo v konkurenci dalších sedmnácti návrhů od architektů a krajinářů z devíti zemí světa a dá tak tvář místu, které má ambici stát se novým pražským moderním areálem protkaným kulturou a restauracemi.

„Přistoupili jsme k tomu návrhu s velkým respektem. Cítili jsme obrovský potenciál, který tady je skrytý. Snažili jsme se ale nepřebít to, co už tu hodnotné je. Náš návrh je proto decentní, jelikož víme, že veřejný prostor je složité a komplexní téma,“ popisoval po vyhlášení výsledků Martin Stára.

A podle Jána Antala je revitalizace holešovické tržnice, která byla dlouhou dobu neutěšeným a zanedbaným místem, pro ateliér zásadním projektem.

„Právě kolem něj jsme vlastně vystavěli samostatný tým pro veřejné prostory. Je to sice běh na dlouhou trať, protože máme smlouvu na ten projekt až do úplného konce, ale má to pro nás vysokou prioritu,“ říká.