Když se blíží velká premiéra HBO, je čas zbystřit. Jedna taková přišla teď, seriál The Last of Us podle stejnojmenné videohry.
V hlavní roli hvězdný Pedro Pascal. V tvůrčím týmu Craig Mazin, autor věhlasného Černobylu. Rozpočet na každou epizodu se prý pohyboval kolem deseti až patnácti milionů dolarů, tedy více než u prvních řad Hry o trůny. Velkolepá výprava – a silná předloha.
Mohlo The Last of Us, které mělo českou premiéru 16. ledna na HBO Max, vůbec dopadnout špatně?
Bezpochyby mohlo, jelikož seriál The Last of Us nese stigma, které dlouho znamenalo odsouzení k neúspěchu. Je podle videohry, konkrétně podle akční adventury z roku 2013 od studia Naughty Dog. A natočit opravdu dobrý film nebo seriál podle hry, to byla zatím začarovaná disciplína i pro úspěšné tvůrce.
Vzpomenete si vůbec na snímek inspirovaný úspěšnou sérií Assassin’s Creed, který měl premiéru v roce 2016 a hráli v něm Michael Fassbender nebo Marion Cotillard? Doom z roku 2005 podle ikonické střílečky, v němž se objevili Karl Urban nebo Rosamund Pike? Silent Hill se Seanem Beanem, Hitman s Timothym Olymphantem?
Snímků, které zapadly, by se našla celá řada. Vyčnívá z nich jen řada lehkých nadprůměrů, jako Princ z Persie: Písky času, Warcraft, Tomb Raider nebo loňský Uncharted. Vyložené hity se objevily spíše v animované sféře, jako třeba Arcane: League of Legends nebo Cyberpunk: Edgerunners.
Teď se ale zdá, že nastal zlom. Videohru se poprvé do podoby seriálu rozhodlo adaptovat HBO, které projekty zbytečně nechrlí, ale dává si záležet na jejich kvalitě. Do titulní role se dokonce pokoušelo zlákat Matthewa McConaugheyho, pak Mahershala Aliho, nakonec padla volba na Pedra Pascala, což rozhodně není prohra.
Charizmatický sedmačtyřicetiletý herec se ujal role Joela, zkušeného pašeráka, který dostane za úkol ve světě stiženém virovou katastrofou převézt čtrnáctiletou Ellie (hraje ji Bella Ramsey známá z Hry o trůny) do bezpečí karanténní oblasti.
Zápletka, která může připomenout román a film Cesta, se rozehrává na ploše devíti dílů a vychází z prvního dílu The Last of Us a rozšíření Left Behind. Seriál se přitom nesnaží převést hru na obrazovku beze změn, ale rozšiřuje a propracovává fikční svět za hranice známého scénáře.
Videoherní předloha ale v tomto případě rozhodně není na obtíž, ba naopak. The Last of Us se považuje za jednu z příběhově nejsilnějších her vůbec a HBO ji dokázalo přesvědčivě převést do podoby seriálu.
Jeho vyprávění se přitom s ničím nezdržuje. Od prvních chvil buduje atmosféru nadcházející apokalypsy, konkrétně zamoření Země parazitickou houbou, kvůli níž se lidé začnou měnit v krvelačné mutanty.
Tísnivý, strhující a nervy drásající prolog může patřit k tomu nejlepšímu, co v televizi letos vzniklo a vznikne. Rychlý přerod fungujícího světa na bezradnou anarchii tvůrci zachytili s působivostí a naléhavostí velkých blockbusterů.
Texas, kde se nacházejí hlavní hrdinové, zachvátí panika, lidé začnou zběsile utíkat bez jasného cíle. Nedůvěra vůči všem ostatním – co když jsou nakažení? – se mísí se zoufalou snahou postarat se o své nejbližší. Což je, i s čerstvou vzpomínkou na počátky covidové pandemie, znepokojující podívaná.
Tvůrci, tedy Craig Mazin a Neil Druckmann, autor herní předlohy, si dávali záležet na tom, aby nevytvořili „jen další zombie seriál“. „Chtěli jsme to udělat co nejopravdovější. Protože čím to bude uvěřitelnější, tím snáze se napojíme na postavy,“ prohlásil Mazin pro magazín Collider.
Dokonce se spolu s Druckmannem dohodli, že změní časové zasazení ztvárněných událostí. Ve hře se nebezpečná nákaza rozjede v roce 2013, načež se přeskočí do roku 2033, seriál šel o deset let zpátky.
Postapokalyptická realita se tak odehrává s letopočtem 2023, záměrně tedy se stejným, v jakém má premiéru. I to mělo za cíl větší uvěřitelnost událostí.
Stejně jako se vyjímá The Last of Us mezi hrami, vyjímá se stejnojmenný počin i mezi seriály. Nabízí napínavou, temnou i dojemnou podívanou. Je velmi pravděpodobné, že se dočká pokračování. Však také hra navázala na úspěch prvního dílu velmi povedeným druhým.
Druhá řada by tak rovněž mohla stát na osvědčených základech, Mazin se dokonce vyjádřil, že by se podle druhé hry daly natočit rovnou dvě série. A kdo ví, třeba se seriál rozjede ještě více, koneckonců jiný zombie příběh Živí mrtví se zastavil až na jedenácti řadách. Takovou ambici ale momentálně tvůrci nemají.
„Naším cílem je odvyprávět příběh, který existuje, na jiném médiu. A to tak nejlépe, jak to umíme,“ prohlásil Mazin. Štěstím pro diváky je, že on i Druckmann umí příběhy vyprávět excelentně.