Brand, který prodává oblečení, šperky či nádobí inspirované ukrajinskými lidovými motivy, založily Natalia Kamenska a Maria Gavryliuk v roce 2017. Dnes jejich výrobky kupuje řada celebrit včetně Kylie Jenner. Pro zakladatelky je nejdůležitější, že pomocí svých výrobků vyprávějí příběhy o své zemi a předávají osobitou kulturu za hranice.

„Nejsme stejní jako Rusové, naše historie i národní dědictví jsou úplně jiné. Když jsme značku zakládaly, tak jsme ani netušily, na jak zásadní otázky bude odpovídat,“ říkají Natalia s Marií, zakladatelky značky Gunia Project.

Maria Gavrilyuk a Natalia Kamenska
info Foto se svolením Gunia Project

Připojuji se na videohovor do Kyjeva, kde obě podnikatelky působí. I když řada Ukrajinců z pochopitelných důvodů musela odejít z vlasti, obě mladé ženy nechtějí opustit nejen své zákazníky, ale také mistry. Pro Guniu totiž pracuje řada řemeslných mistrů, kteří tkají výšivky, malují na porcelán, tvoří klenotnické techniky či třeba háčkují.

info Foto se svolením Gunia Project

„Nacházejí se po celé Ukrajině a je pro nás stěžejní mít s nimi kontakt. I přesto, že někdo má třeba problém dojet po celé noci náletů do práce nebo celý tým bojujeme s únavou způsobenou tím, že jsme museli chodit místo spánku do krytů, fungujeme,“ říkají svorně.

Jak na nápad založit značku, která bude pracovat s tradiční ukrajinskou estetikou, již povýší o prvky současného designu, přišly? Natalia Kamenska působila jako designérka, Maria Gavryliuk zase jako manažerka v módním průmyslu. Obě byly unavené z pracovní rutiny a založily něco, o čem se nejprve domnívaly, že bude spíš hobby.

„Cestovaly jsme po Ukrajině a viděly nádherné výšivky a malby našich předků. Sovětská éra se snažila přeměnit ukrajinskou kulturu na něco venkovského, obyčejného. My ale chceme ukázat, že je to pravý opak. Naše dědictví je plné hloubky, elegance a originality,“ říká Natalia Kamenska.

info Foto se svolením Gunia Project

Směje se, když se jí ptám, zda před osmi lety byl ukrajinský folklorní motiv mezi „fashion crowd“, tedy lidmi od módy, populární. „Vůbec to nebylo cool. Design, který je spojený s tím, co má doma vaše babička. Koho by to napadlo, že to bude jednou trendy?“ smějí se obě majitelky.

Jenže časy se mění, a tak najednou na svůj Instagram, který sleduje 394 milionů lidí, nasdílela Kylie Jenner jídelní servis od této kyjevské značky.

„Bylo to pro nás překvapení. Nezaplatily jsme za to, ani bychom na to neměly. Kylie si nás vybrala sama, to je největší ocenění,“ popisuje Maria Gavryliuk. Natalia Kamenska dodává, že kromě záplavy nových sledujících to pro ně znamenalo potvrzení, že ukrajinský tradiční design je relevantní i pro mezinárodní scénu.

info Foto se svolením Gunia Project

Jak se ale vytvářejí krásné objekty (a že to záležitosti od Gunia Project, ať už inspirované ukrajinskými svatebními vzory na keramice, nebo křišťál ve velmi trendy estetice, jsou), když už třetím rokem zuří válka? Navíc vzhledem k vývoji situace, kdy Ukrajinci mohou mít právem pocit, že zbytek světa už jejich utrpení příliš nezajímá?

„O to víc nás to motivuje. Máme velkou zodpovědnost před našimi řemeslníky. Spolupracujeme s institucemi, které s námi společně chtějí dostát závazku, aby tradiční folklorní techniky nejen nezanikly, ale vzkvétaly,“ zdůrazňuje Natalia Kamenska.

info Foto se svolením Gunia Project

Gunia Project se stal symbolem moderního luxusu pro řadu Ukrajinců. „Známe příběhy, kdy lidé utíkali, protože měli strach o svůj život. Zabalili si s sebou to nejnutnější a talíř naší značky. Chtějí ho předat svým dětem jako cenné dědictví ukrajinské hrdosti,“ popisují Natalia s Marií.

info Foto se svolením Gunia Project

Na rozdíl od jejich původních profesí, kdy obě ženy měly za úkol „vytvořit něco nového jen proto, aby se to prodalo“, je tedy Gunia Project velmi smysluplným způsobem podnikání.

„Občas jsou třeba zákazníci ze zahraničí překvapeni, že naše ruční výroba připomíná muránské sklo. S námi objevují zručnost a kreativitu naší země, což nás velmi těší,“ vypočítává Maria Gavryliuk.

Pracovat v téhle situaci dál znamená pro Gunia Project nejen podporu místní ekonomiky, ale také snahu ukázat světu, že ukrajinská kultura je živá, odolná a inspirativní. Navzdory překážkám v dodávkách surovin a výrobě se značku daří expandovat na mezinárodní trhy a jejich produkty lze nalézt v prestižních designových buticích po celém světě.

info Foto se svolením Gunia Project

Dnes značka aktivně pracuje na rozšíření do evropských metropolí a v budoucnu chce otevřít vlastní kamenné obchody. Jeden si přejí mít i v Praze, zatím jsou totiž produkty od Gunia Project k dostání v multibrandovém obchodě Artiseme.

„Nejsme jen značka, jsme celý systém, který vypráví příběh o kráse a hodnotě řemesla. Sláva Ukrajině!“ uzavírají Maria s Natalií.