Než budete číst dál, zkuste si tento malý test – spojte všech devět bodů na obrázku čtyřmi rovnými čarami bez toho, že byste svůj tah přerušili. Nedaří se? Tak klid – odhadem 0 % populace dokáže tento rébus vyřešit.

Přitom řešení je úplně jednoduché a musíte u něj udělat jediné – myslet jinak.

 ninedots

Jednu alternativu najdete na konci tohoto textu a do té doby vysvětlení, proč se vám body spojit nepodařilo. A proč asi neumíte být kreativnější. Dvě možné odpovědi nabízí kniha Wired to create od Carolyn Gregoire a Scotta Barryho Kaufmana.

Proč se většina z nás zadrhla, je strach z nejistoty. Ten zablokuje naši představivost, protože místo abychom akceptovali vše neznámé a nové, bojíme se toho a snažíme se s tím bojovat.

Určujícím rysem kreativních lidí je „neobvykle vysoká tolerance k nepořádku a zmatku, schopnost extrahovat řád z chaosu a ochota riskovat,“ píšou Gregoire s Kaufmanem. „Abyste dokázali myslet jinak, strach z nejistoty musí zmizet.“

Druhým důvodem naší nízké kreativity je to, že se bráníme zvídavosti. Investigativní novinářka Katherine Boo radí začínajícím kolegům „vyrazit do míst, která moc dobře neznají, svézt se několika autobusy, zkoumat a ptát se sám sebe, co vidíte. Musíte se nechat vykolejit, abyste mohli sbírat fakta.“

Čtěte také: 10 důvodů, proč byste měli často měnit práci, pokud chcete být úspěšní

Zvědavost není představivost, ačkoliv tu taky v procesu kreativity potřebujeme. Novost je zakořeněná v realitě a abyste ji objevili, potřebujete to, co psychologové nazývají otevřeností vůči zkušenosti.

Taky sedíte pátý den za svým stolem, srkáte třetí kafe před pěti otevřenými okny a tabulkami a říkáte si, proč nejste kreativní? Básník Mark Strand říká: „Žít znamená reagovat.“ Čím víc reagujeme, tím více jsme schopní reagovat a tím jsme také kreativnější. Protože kreativita je jako sval, který potřebuje posilovat.

Strach z nejistoty a odmítání zvídavosti přispívá k tomu, co Gestalt psychologové nazývají funkční fixovaností neboli tendencí, která zamezuje kreativně přemýšlet o novém využití věcí. Kreativní lidé ovšem nejsou jiná, výjimečná skupina lidí. Jsou jako všichni ostatní, jen umějí pracovat na dovednostech, jako jsou pozornost a umění zanořit se do neznámého.

Dots