Kontrasty brutálního betonu a křehkého skla bývají v architektuře či designu osvědčeným spojením. Lehce nostalgickou a výsostně originální podobu mu však dává česká značka Prasklo, pod kterou designérka Petra Švejdarová tvoří výjimečné solitérní vázy.

„S betonem jsem si hrála už jako malá. Naši dlouho opravovali dům a někde poblíž pořád běžela míchačka,“ popisuje s úsměvem kořeny své dnešní práce. Ač design nakonec nevystudovala, v uměleckém světě se pohybuje celý profesní život.

Patnáct let se živila jako hudební manažerka, pracovala pro Annu K či Vladivojnu Chiu. Domácké kutění a experimenty se starým sklem byly v té době pro Petru únikem od hektické práce v hudebním byznysu. 

„Ráda chodím do antikvariátů a objevuji různé zajímavé kousky skla. Flakony od parfémů nebo kryty ze starých světel je škoda jen tak vyhodit. Krásným kusem skla bývají často i láhve od luxusního alkoholu, přitom po vypití mají putovat do kontejneru. Hledala jsem proto cesty, jak jim dát nový účel i zajímavou formu,“ popisuje Petra zrod značky, která je dnes zastoupena v galeriích a design shopech v Česku i v zahraničí.

Počáteční pokusy nakonec daly jméno celé značce. „Když jsem zkoušela doma v kuchyni řezat první lahve, vůbec to nešlo, sklo mi pořád praskalo,“ vzpomíná designérka, která se nevýhodu rozhodla využít jako osobitý prvek svého autorského rukopisu. „Trvalo dlouhé měsíce, než jsem si vybrousila vlastní techniku, kdy láhve naříznu a pak experimentuji s ledovou vodou a hořákem,“ vysvětluje.

Před čtyřmi lety představila Švejdarová první ucelenější kolekci na Czech Design Weeku. „Začalo se ozývat stále více zájemců, přišla pozvání na další výstavy,“ říká se sympatickým ostychem autorka, která zjevně postrádá ostré lokty a sebevědomí nezbytné pro úspěch v mezinárodní konkurenci.

„Po letech v hudebním byznysu jsem se cítila vyhořelá a chtěla se věnovat jen tvorbě. Zkrátka jsem neměla sílu sama sebe někam tlačit,“ přiznává. Před dvěma lety tak přibrala na palubu fotografku Kláru Vaculíkovou, která si vzala na starost marketing značky a pomáhá ji dynamičtěji růst.

Prasklo rozjelo spolupráci s uměleckými skláři či s respektovanou šenovskou Preciosou, která do tvorby Petry Švejdarové vnesla nové impulzy.

Vydání Forbesu P.H. Excel

„Křišťál, který mířil zpátky do tavicí pece pro nepatrné nedostatky, jsme s nadšením adoptovaly, rozřezaly a po částech zabetonovaly,“ předvádí Klára vázu, kterou loni v únoru ještě stihly představit na frankfurtském designovém veletrhu Ambiente – což přineslo mimo jiné objednávky od předního tokijského design shopu Living Motif.

Aktuálně umělkyně chystají ve spolupráci se sklářským výtvarníkem Martinem Janeckým kolekci pro Master Card a rády by navázaly kooperací s dalšími umělci či prémiovými brandy – ostatně, ve stávající nabídce Prasklo je už dnes třeba váza vyrobená z flakonu od parfému Hermès. Obě spolumajitelky jsou si ovšem jisté, že se značka bude i do budoucna ubírat cestou autorských solitérů.

„Občas se objevují poptávky na dodávku třeba tisícovky váz, ale tímhle směrem rozhodně nehodlám kráčet, hlavní je pro mě umělecká úroveň Praskla,“ tvrdí Petra, která chce produkci udržet ve stávajících desítkách či nanejvýš stovkách kusů ročně. 

Slibný rozjezd značky teď nicméně utlumila pandemie, designové veletrhy se loni zrušily a další jsou stále v nedohlednu. Aktuálně se tak v Prasklu soustředí na rozvoj vlastního e-shopu. Už dnes má ale značka klienty z celého světa, které originální spojení skla a betonu v industriálních formách oslovuje.