Filip Novák stál se svou mámou v kuchyni v Moravské Třebové, ona vařila přesnídávku pro jednu ze svých vnuček a řešila, co bude dělat. Bylo jí 50, byla bez zaměstnání a měla problém sehnat nové. „Tak jsem jí řekl, ať dělá to, co umí nejlíp, co ji baví a co dělá celý život. Ať vaří.“
Čtěte také: Ve 46 letech se naučila vyrábět zmrzlinu a okouzlila jí celé Česko
Tak vzpomíná dnes čtyřiatřicetiletý Novák na moment, kdy se rozhodl, že pro svoji mámu založí značku „Delikatesky od naší mámy“.
Lenka Sedlářová tak začala vyrábět ve větším paštiky, nakládané levandulové hermelíny, marmelády a další věci, které dělávala pro rodinu, a se synem je začali prodávat na farmářských trzích po Praze i okolí. Po roce je postupně oslovily s nabídkou prodávat i u nich obchody Sklizeno a Náš grunt. A pak všechno nabralo úplně jiné obrátky.
Lenka Sedlářová
Od první vyrobené dávky tento rok uběhlo už pět let a Delikatesky se za tu dobu přetransformovaly ze stánku na farmářských trzích do cateringové společnosti, která je známá především svými burgery, kuřetem à la kohout nebo datlemi s kozím sýrem.
A daří se jim. Průměrně obstarávají až tři eventy týdně po celém Česku, zaměstnávají celou rodinu a několik dalších žen a matek z Moravské Třebové, které mají problém nají práci kvůli vyššímu věku nebo rodinné situaci.
„Původně to ale opravdu byl jenom nápad, jak mamce pomoct. Pustili jsme se do toho a neřešili jsme, co z toho může být,“ vzpomíná na začátky firmy Filip Novák, který o sobě dal vědět i coby český make-up artista, jenž pracoval pro italský Vogue, Vivienne Westwood, Cirque de Soleil a byl i školícím supervizorem pro společnosti Mac a Douglas.
Filip Novák
První zlom pro jeho „projekt pro mámu“, jak Delikateskám pořád občas říká, přišel po roce a půl. Tehdy se mu ozvala jeho známá, která měla jejich výrobky v oblibě, s tím, že pořádá event v Lucerně a že by chtěla, aby Delikatesky zajistily catering pro 200 lidí.
„Seděli jsme s mámou v kuchyni a přemýšleli jsme, jestli to zvládneme. Nic podobného jsme předtím nedělali. Nakonec jsme si ale řekli, že to zkusíme, zainteresovali jsme celou rodinu, máminy a sestřiny kamarádky, a i když jsme nevěděli, jak na to, naše houževnatost nás držela pohromadě,“ směje se dnes, kdy už jeho rodinná firma spolehlivě funguje.
„Pracovali jsme dva dny v kuse a byli jsme tak trochu jako ovečky vypuštěné na pastvu, které se dívají, co bude. Například se nám pokazil jeden chod, ale my jsme se z toho poučili a myslím, že na schopnosti učit se ze zkušeností stavíme dodnes,“ dodává pyšně.
Jejich „catering trochu jinak“ je stále založený na klasických a upravených receptech toho, co Lenka Sedlářová vždy vařila. Jen bylo potřeba zvětšit prostory na vaření, Sedlářová se proto nejdřív přesunula z jedné kuchyně do dvou a nakonec přípravna jídel zabrala i někdejší garáž a sklep rodinného domu na západní Moravě.
S růstem nabídek a referencí začal Filip Novák nakonec omezovat svou práci v módním průmyslu a rozhodl se Delikateskám, stejně jako celá jeho rodina, věnovat víc. Tento rok budou například opět zajišťovat gastro zónu letošního Designbloku, o který se před nimi starala síť Ambiente.
„Po prvních nabídkách jsme mohli catering rozjet ve velkém, ale já jsem se nechtěl zadlužit. Říkal jsem si, že na to půjdeme postupně a uděláme maximum pro to, abychom se rozrostli. Dnes už máme vše vlastní, od grilu až po cateringové stoly.“
Filip Novák tím naráží na to, že rostou každým rokem o dvojnásobek roku předcházejícího, přičemž tento rok dosáhli tržeb minulého roku, které se pohybovaly v řádech nižších jednotek milionů korun, už v květnu, ještě před začátkem samotné svatební sezóny.
A co dál? Momentálně se dívají po prostoru v Praze pro vlastní kantýnu, ve které by catering nejen připravovali, ale také by fungovala jako klasická restaurace.