Jeho lodičky miloval celý svět. Pokud jste sledovali módní přehlídky značek Versace, Dolce & Gabbana nebo Azzedineho Alaii, vězte, že jste sledovali i přehlídku lodiček Sergia Rossiho.
Zakladatel legendární italské obuvnické značky Sergio Rossi zemřel v noci na pátek. V nemocnici ve městě Cesena byl hospitalizován poté, co se zhoršily jeho příznaky provázející nemoc COVID-19. Na komplikace spojené s koronavirovou infekcí Sergio Rossi zemřel ve věku 85 let.
Sergio Rossi se narodil v roce 1935 na severu Itálie ve městečku San Mauro Pascoli v regionu Romagna. Jeho otec v kraji vlastnil vyhlášenou obuvnickou dílnu a Sergio byl od mládí předurčen v ševcovské dráze rodiny pokračovat.
Už v roce 1951 otevřel, ve věku pouhých 16 let, vlastní dílnu, kterou později rozšířil na továrnu.
Svou značku založil v 60. letech a po jeho dokonalých botách, klasických lodičkách na podpatku, záhy toužil celý svět. „Je synonymem klasické elegance italské dámské lodičky,“ pochválil ho už v roce 1967 módní magazín Vogue. „V jeho střevíčcích je každá žena dámou.“
Na rozdíl od některých dalších značek dával Sergio Rossi vždy absolutní důraz na anatomii lidského chodidla. Jakkoli vysoké, jeho lodičky byly vždy nositelné. Právě díky schopnosti dokonalé konstrukce, střihu a vyvážení střevíců si boty Sergia Rossiho oblíbily ženy po celém světě.
„Samozřejmě že vím, jak se má ušít bota tak, aby se dala taky nosit. Je to všechno v konstrukci. Jsem švec, táta mě naučil ušít dokonalou lodičku, když mi bylo osm. Není to taková věda, když víte, jak na to,“ řekl později italské mutaci magazínu Vogue.
„Není to věda“, pokud bezvadně ovládáte přesně 120 výrobních kroků, které ušití každé Rossiho lodičky zahruje. Vytvořit jeden pár lodiček Sergio Rossi trvá 14 hodin.
Nejen dokonalý střih, ale také invenční práce s kůžemi, barvami, materiálem zapříčinily, že se ze Sergia Rossiho stala nová obuvnická ikona. Už v 80. letech byl pravidelným účastníkem milánských fashion weeků, jeho lodičky rádi využívali slavní módní designéři, protože „modelky v botech od Rossiho vypadají a taky chodí nejlíp“, jak jednou řekl Domenico Dolce, polovina tvůrčího dua Domenico Dolce – Stefano Gabbana.
Od roku 1980 také
přibývalo butiků Sergio Rossi, švec sám navíc do sortimentu
přidal i další zboží – kožené doplňky, opasky, kabelky a
další ikonické kousky. Butiky přibývaly po celém světě –
Miláno, Turín, Florencie, Řím, Brusel, New York, Londýn, Los
Angeles.
O veleúspěšného
Rossiho, který byl dvorním návrhářem poloviny známých žen
světa, od princezny Diany až po fiktivní seriálovou hrdinku
Carrie Bradshaw (která v Sexu ve městě vedle Manola Blahnika
a Jimmyho Choo často obouvala právě i lodičky Sergio Rossi,
stejně jako další hrdinky), začali brzy projevovat zájem i velcí
hráči.
Už v roce 1999 koupil podíl v Rossiho firmě konglomerát Gucci Group, dnes figurující pod názvem Kering a patřící francouzskému miliardáři Françoisi-Henrimu Pinaultovi. Právě on na přelomu milénia učinil Rossimu nabídku, která se nedala odmítnout. Za sedmdesátiprocentní podíl zaplatil údajně 96 milionů dolarů, na tehdejší dobu při velikosti Rossiho značky zcela astronomickou sumu.
V roce 2005 Pinault odkoupil i zbylých 30 procent Rossiho firmy. A když se Pinault v roce 2009 ženil s herečkou Salmou Hayek, měla nevěsta na nohou samozřejmě lodičky Sergio Rossi.
Nakonec ovšem v Pinaultových rukách Sergio Rossi nezůstal, v roce 2015 firmu odkoupil italský private equity fond Investindustrial, stojící například i za ikonickou značkou Aston Martin.
Na rozdíl od velké nadnárodní skupiny Kering se tento fond údajně více věnoval historickému dědictví, které značka Sergio Rossi představovala a představuje, a k radosti „otce zakladatele“ jí dával mnohem více pozornosti. Právě jeho šéf Riccardo Sciutto, který figuruje i jako CEO celé Sergio Rossi Group a byl obuvníkovým osobním přítelem, dnes zprávu o Rossiho smrti potvrdil.