Produkční společnost Daniela Bergmanna posbírala hned několik canneských lvů. V čem vidí uznávaný reklamní producent a režisér největší problém současné české reklamy?
„Ano, je tu řada firem, které chtějí točit regionálně velké kampaně. Jen kdyby všechno nebylo tak racionální, opřené pouze o názory z dat. Data, data… Důležitější jsou přece emoce,“ řekl Bergmann v nedávném interview pro Forbes. Muž, který od devadesátých let buduje reklamní produkci s úspěšnými pobočkami po celém světě.
Na konferenci Lepší Česko v Karlových Varech na své myšlenky ze vzpomínaného rozhovoru navázal a doplnil, že reklamy, které se dnes v Česku točí a prezentují se tuzemskému divákovi, velmi dobře odrážejí celospolečenskou náladu.
„Kreativita je velmi závislá na tom, v jakém prostředí vzniká. Devadesátá léta byla divokým a zároveň skvělým prostředím pro vytváření kreativních věcí, které navíc klienti velmi vítali. Trh se ale postupem času racionalizoval a mezi firmami došlo ke ztrátě víry, že diváctvo a konzumenti fungují ve vztahu ke značce primárně emotivně,“ řekl.
Muž, který spolupracoval s brandy, jako je Nike, Vodafone, ale i Instagram nebo Apple, přiznal, že tento fakt byl jedním z důvodů, proč se se svou reklamní produkční společností Stink Films rozhodl expandovat za hranice Česka, do kreativnějšího prostředí.
„U nás se začala dělat didaktická reklama, která podle mého kreativitu zničila. Proto jsme se přesunuli na jiné trhy. Dlouho tu panovalo období kreativního sucha, ale myslím si, že se postupně blýská na lepší časy,“ řekl na konferenci.
Jako zářný příklad uvedl poslední spolupráci své produkční společnosti s Rohlíkem, pro kterou nedávno Stink Films vytvořila reklamu vzdávající hold mateřské péči. „Panovala mezi námi naprostá důvěra a podle toho reklama také vypadá,“ doplnil.
Problém české reklamy pak právě vidí zejména v tom, že více než na emoce se u nás hraje na data a průzkumy. Méně přímočarý a technokratický přístup u klientů vidí Daniel Bergmann u Britů, Argentinců a obecně ve Skandinávii.
U nás se začala dělat didaktická reklama, která podle mého kreativitu zničila.
„Tamní klienti mají důvěru v kreativitu a její sílu. A data a průzkumy používají jen do určité míry,“ říká Daniel Bergmann, jehož produkční společnost má vedle Prahy pobočky v Tokiu, Los Angeles, Paříži, Sao Paolu, Londýně či Berlíně.
Jak konkrétně by se tedy dala situace v Česku zlepšit? Daniel Bergmann kromě osvícených klientů zmínil i důležitost možnosti formálního vzdělání.
Podle něj tu neexistuje systematické vzdělávání kreativců. „Většinou to funguje tak, že když se chcete něco naučit, musíte si na to přijít sám. A pokud máte průpravu nebo talent, můžete se uchytit u zajímavého klienta v zahraničí,“ řekl.
Potenciál přitom vidí velký. Během konference připomněl, že Česko stále patří mezi nejvyhledávanější místa zahraničních produkcí v Evropě. A to díky místnímu kreativnímu prostředí, díky nadaným štábům, propracované infrastruktuře, ale i velkým a dobře fungujícím studiím.