Když se Veronika Šafránková rozhodla před deseti lety odjet do Londýna, nikdo nevěřil, že se tam dokáže udržet déle než rok a najde uplatnění. Teď má ale vlastní kreativní agenturu a v portfoliu se může chlubit klienty, jako jsou Jimmy Choo, Zara Home nebo Hugo Boss.

Šafránková měla k módě a umění blízko už od dětství. „Moji prarodiče dostali za komunismu možnost pracovat v Alžíru, díky čemuž si moje maminka odvezla lásku k barvám a francouzské kultuře,“ vzpomíná.

Doma na stole tak u nich neustále ležely různé módní časopisy, například francouzské Elle. „To jsem jako malá hltala. Fascinovalo mě v něm naprosto nevšední pojetí reklamy,“ vypráví Šafránková.

Po tatínkovi, který je scenárista, pak zase zdědila vášeň pro režii a film. Spojení obou těchto světů se jí o pár let později podařilo najít právě v reklamě. „Přála jsem si nevšedním způsobem vyprávět zajímavý příběh, ve kterém budou hlavními aktéry móda nebo architektura,“ doplňuje podnikatelka.

Během studií na Akademii výtvarných umění si hned několikrát odskočila na zahraniční univerzity do Finska, Španělska nebo Británie, kde prohlubovala svoje zkušenosti a znalosti umění, médií a zahraničního trhu i kultur.

Sama ale především iniciovala a zapojovala se do mnoha praktických projektů, aby se naučila svou vášeň pro umění promítnout do komerce a získala pozornost místního trhu. Úsilí se nakonec vyplatilo, když o pár let později dostala nabídku od britské agentury.

Po dokončení studií ale nejprve několik let pracovala jako art directorka pro marketingové agentury v Praze. Tehdejší ještě poměrně malý trh a jeho reklamní adaptace ale Šafránkovou dostatečně neoslovovaly. Proto když v roce 2013 přišla nabídka právě z londýnské agentury Grey, ani přes nedůvěru kolegů a některých známých nezaváhala a odstěhovala se.

„Reakce tehdy nebyly úplně pozitivní a podporující. Snad jen jedna kolegyně mi řekla, ať se nebojím, že se určitě vrátím jako kreativní ředitelka. V té době to byl zkrátka obrovský krok do neznáma,“ vzpomíná Šafránková.

Zahraniční trh jí naštěstí sedl a kulturu mezi podnikateli si naopak velmi chválí. „I přes obrovskou konkurenci, která tu bez diskuze je, se tu všichni navzájem neuvěřitelně podporují, a to i v rámci jednoho odvětví. Rozhodně si nehází klacky pod nohy,“ dodává.

Kromě zkušeností jí mohlo pomoci zaujmou agenturu Grey možná i prostředí, ve kterém vyrůstala.

„Londýn je hodně konzumní, angloamerická kultura je tu hodně cítit. To je někdy dost otupující, takže mi hodně pomáhá, že mám v sobě to, kde jsem vyrůstala – kulturu Čech, která mi pomáhá vidět věci jinak a vymýšlet zajímavější nápady,“ vypráví Šafránková.

Hned první zakázka po příjezdu do Londýna jí zeširoka otevřela obzory. Téměř okamžitě se stala součástí realizačního týmu kampaně a reklamy na parfémy Hugo Boss. Z pozice art directorky se podílela na všech foceních i návrzích.

Boss pak následovaly další značky, jako je Lacoste a Bvlgari. Pro Zara Home pak tvořila dva roky kampaně přímo ze Španělska a díky nabídce módního domu Charles & Keith si vyzkoušela i rušný život v Singapuru. Zpět do Londýna ji pak přitáhla pozice kreativní ředitelky prestižní návrhářské značky Jimmy Choo.

Mezi nejzábavnější řadí kreativní ředitelka projekt pro výrobce audio zařízení Bose. Globální kampaň zahrnovala krátký film v hlavní roli s tanečnicí předvádějící své kreace uprostřed vylidněného Londýna. Hlavní myšlenkou je schopnost hudby poskytnout posluchači útočiště, ať už je kdekoli, dokonce i v chaotickém městě.

„Bose pro mě byla top značka, kterou jsem vždy vídala v časopisech. Skvělé bylo, že se nejednalo jen o digitál, ale i pop-upy a dokonce jsme vytvořili i spolupráci se Spotify,“ vzpomíná Šafránková.

Bose

Dalším skvělým zážitkem pro ni bylo také focení kampaně Zara Home s Timem Walkerem, známým britským módním fotografem, jehož díla se pravidelně objevují v časopisech Vogue, W Magazine nebo Vanity Fair.

„Vytvořili jsme kostýmy z produktů a k tomu neuvěřitelnou květinovou instalaci s Thierry Boutemy, což je slavný belgický květinář, známý třeba pro výzdoby Dioru. Vidět tyhle lidi při práci a osobně s nimi pracovat ve studiu je neuvěřitelné. Tim Walker je pro mě navíc fotografická ikona,“ popisuje Šafránková.

Celá spolupráce se plánovala čtyři měsíce dopředu. První výzvou bylo pro Šafránkovou společně s designérem Simonem Costinem najít vhodné produkty z nabídky Zara Home, ze kterých by byl výsledný model poskládaný. Následovala práce na konceptu a scéně celého focení.

„Ve chvíli, kdy se projekt posune do realizační fáze, probíhají už schůzky s tvůrci každý týden. Celý náš tým se kvůli tomu musel přesunout do Londýna, kde probíhala supervize kostýmů a posléze se vybíral i filmařský tým. V průběhu celého projektu jsme totiž točili i různé rozhovory,“ vzpomíná kreativní ředitelka.

V den focení se pak nainstaloval celý set a na závěr už jen společně přímo s Walkerem zpracovala Šafránková poznámky pro postprodukci, aby výsledek odrážel původní vizi.

Cílem celé kampaně bylo vytvořit koncept, který značku přiblíží světu umění a designu, takzvaný La Grande Illusione. Jedinečný a nečekaný vesmír, kde výrobky Zara Home ožívají a získávají novou existenci v rámci velkolepých kostýmů a scénografie, čímž pro diváky vytvářejí právě zmíněnou iluzi.

Veronika Safrankova, Tim Walker, Zara Home
Zara Home x Tim Walker
zara home
Zara Home x Tim Walker

Nápad na založení vlastního podnikání se začal Šafránkové rýsovat po návratu ze Singapuru. Tou dobou už spolupracovala s několika klienty jako freelancer.

„Chtěla jsem mít lepší tah na branku. Malá agentura zkrátka dává větší prostor a volnost. Dokážete líp přizpůsobit tým konkrétní značce. Nepoužíváte pět stejných lidí pro několik brandů, ke kterým ani nemají vztah, jen proto, že je máte zaměstnané a musíte je uživit,“ porovnává Šafránková zkušenost s většími agenturami.

Ačkoliv je trh i konkurence v Londýně velká, Šafránkové se díky dobrým kontaktům, reputaci a nadšení daří rozšiřovat portfolio klientů a vytvářet kampaně s rozpočtem několika tisíc až milionů liber. V módním průmyslu je podle ní navíc pro kreativce velký potenciál, zejména pokud dokáží pomocí reklamy vyprávět osobní příběh.

„Hodně značek se omezilo v reklamě na to, že jim stačí hezký obrázek. Jenže lidstvo se vyvíjí a s ním se vyvíjí i jeho vnímání estetiky. To, co dřív bylo perfektní, už dnes nefunguje. Zákazníci se začínají orientovat v reklamním prostředí a víc než dokonalost hledají autenticitu,“ vysvětluje.

Orienteer Mapazine AW
Orienteer Mapazine AW

Šafránková aktuálně pracuje na kampani pro francouzskou značku Baudoin & Lange, která se soustředí na výrobu ručně šitých mokasínů a v plném proudu jsou i přípravy netradičního outdoorového časopisu Orienteer Mapazine. Do budoucna se prý rýsuje i další sportovně založený projekt, který, jak tvrdí, by byl jejím snem.

„Značka je horsky založená a spojuje životní styl a sport. To je mi velmi blízké, protože sama v horách nacházím největší klid a odpočinek,“ dodává podnikatelka.