Podle loňského výzkumu agentury Ipsos více než polovina Čechů víckrát uvěřila zprávě, která nebyla pravdivá. V době, kdy moc sdílet nejen své názory, ale také články z neověřených zdrojů má dnes každý, je potřeba chovat se na sítích obzvlášť obezřetně.
V opačném případě totiž nejen šíříte paniku a dezinformace, ale také významným způsobem porušujete takzvanou netiketu čili soubor pravidel slušného chování na internetu.
Jak se tedy vyhnout sdílení lživých informací, které nikomu nepřinesou nic pozitivního? Tady je pět pravidel.
Nikdy neposílejte dál zprávu, kterou jste nečetli
Známe to všichni, zaujme nás titulek a krátký výpis článku, ale už si ho nerozklikneme. Rychle zmáčkneme sdílet a zpráva už koluje ve feedu našich přátel. Tím ale dáváme svou reputaci všanc. Co když je v nevinně nebo zaručeně pravdivě vypadajícím článku obrovský nesmysl? Čtěme až do posledního slova informace, které se rozhodneme sdílet. Dáváme tím najevo, že jsme objevili něco hodnotného, o co se chceme podělit s ostatními.
Nikdy nesdílejte informace z neověřených zdrojů
Pamatujete na delfíny, kteří se měli usadit v benátských kanálech? Zpráva se zprvu objevila na webech, o kterých nikdo příliš neslyšel, následně doputovala i na homepage francouzské Vogue. Později se ukázalo, že se jedná o podvrh, který měl ale tisíce sdílení po celém světě. Zdrojem informací, které necháváte kolovat, by měla být pouze ověřená, kredibilní média. Totéž platí i o pozvánkách na události. V případě, že neznáte hostitele, nežádejte od svých přátel, aby se dané akce zúčastnili.
Nikdy nesdílejte clickbait
Termínem clickbait máme na mysli skandální, šokující odhalení slibující titulky, které mají za cíl pokoušet vaši trpělivost dočíst článek až do konce. Tyto zprávy mají jediný cíl: přivést co možná největší počet uživatelů na daný web a tím způsobem maximálně vydělat.
Neparodujte jazyk politiků, se kterými nesouhlasíte
Pokud se vám příčí někdo z vládnoucí garnitury, nesdílejte o takové osobnosti články jen proto, abyste se jí vysmáli. Tím jen posilujete její vliv a šíříte ho dál. Zapomeňte také na screenshoty Twitteru a přímé citace. Ke kritice využívejte články od seriózních médií, které jsou vyvážené a důvěryhodné.
Vždy se zeptejte sami sebe, proč by zrovna tuhle zprávu měli ostatní číst
Čas je jedna z nejcennějších komodit, jaké máme. V případě, že chcete, aby ho ostatní investovali do čtení zprávy, kterou sdílíte, podrobte ji následujícímu testu. Jak je tato informace právě teď relevantní? Kdo je jejím autorem? Na jaké odkazuje zdroje? Dá se jim věřit?