V bytě 1 + kk na pražském Andělu se v kuchyni začal psát příběh firmy E-Cafe Bike. Tam začal Jan Malina řezat flexou, montovat, lakovat. Po třech rozjezdových letech opustili s manželkou stálou práci a vydali se na dobrodružství s luxusními designovými koly, které úspěšně pokračuje dodnes.
Jejich elektrokola vyloženě frčí. A to nejen rychlostí, kterou dokážou vytáhnout až na padesát kilometrů v hodině. Kola s originálním designem, který jim vtiskává rebelská tvář motorky z padesátých let, se rychle dostala i mezi známé tváře.
Využívají je třeba vrcholoví sportovci. Mezi klienty manželů Malinových patří tenisový pár Tomáš Macháč a Kateřina Siniaková, bývalý motocyklový závodník Lukáš Pešek nebo někdejší hokejista Martin Ručinský.
Trvalo rok, než Malina v kuchyni postavil svoje první elektrokolo. Vedle stálých zaměstnání oba pracovali na vývoji kola po večerech a víkendech. V roce 2018 pak přišlo na řadu kolo pro Malinovou.
Na svých „kuchyňských“ výrobcích začali jezdit do práce a lidé je zastavovali na ulici, jak moc se kola líbila. Mají totiž tak unikátní, motorce podobný a neotřelý design, že si jich nejde nevšimnout.
Zuzana s Honzou byli za počáteční chválu i zájem vděční. Byli si ale vědomi toho, že podnikání je velká investice a váhali. Potřebovali si ověřit, jestli o kola opravdu bude zájem.
„Nechtěli jsme se vydat klasickou cestou cyklistiky. Ani jeden z nás není cyklista, takže jsme vlastně potřebovali feedback od lidí, kteří nejezdí na kole,“ říká Malina hlasitě. Snaží se totiž v útulném trendy cyklo obchodě přehlušit cvrlikání tramvaje, kterou je slyšet skrz výkladní skla.
Jejich podnik sídlí na pražském Smíchově. Nad obchodem manželský pár bydlí a v tom samém vnitrobloku mají navíc ještě dílnu. „Je to docela praktické,“ směje se srdečná kudrnatá Zuzana, která je původem ze Slovenska a v zápalu vyprávění jí občas nějaké to slovenské slovo uklouzne.
Čistá a moderně zařízená dílna má nádech futurismu a ve vzduchu visí vedle charakteristické vůně technických prostředků i nadšení a testosteron.
„No jo, vždycky tomu takhle nebylo. Rok v kuchyni s flexou v bývalém bytě byl výživný,“ dodává šibalsky o trochu stydlivější, ale vřelý Jan. Očima obejme členitý prostor se zdmi, na kterých jsou umístěny části kol i poličky s náhradními díly.
Ty čekají jen na to, aby z nich byly motorce podobné luxusní kousky, tak jako v přední části dílny. V dílně se dostali do fáze, kdy jsou schopni za osm hodin postavit kolo, a dále se pak věnovat komponentům na zakázku.
„Připravujeme se na malosériovku a máme kapacitu dělat až pět set kol ročně,“ přispěchá s vysvětlením Zuzana.
Od začátku tušili, že mají originální produkt, a v roce 2019 se přihlásili na Designblok. Jejich kola se tak líbila, že je vzali do hlavní expozice – do Superstudia mezi velké světové značky.
„Prezentovali jsme hned vedle Renaultu, který tam představoval future auto budoucnosti. Feedback byl z 99 procent pozitivní a to nás nakoplo,“ říká Zuzana.
Po Designbloku prodali deset kol. V roce 2020 se hromadily předobjednávky a Zuzana s Janem založili firmu. Jenže týden nato země upadla do prvního koronavirového lockdownu. „Říkali jsme si, že to snad zavřeme rovnou,“ vzpomíná Malina.
Paradoxně jim ale první covidový rok pomohl. „Lidé se začali sobě více věnovat, začali řešit své duševní i fyzické zdraví a začali chodit k nám,“ dodává modrooký muž s kšiltovkou.
Jenže ani Jan, ani Zuzana neměli zkušenost s podnikáním. „Museli jsme nasávat know-how, jak vypadá byznys plán, natož třeba jednání s investory, v čemž nám rozhodně pomohl Start It akcelerátor od ČSOB,“ popisuje krušné začátky energická Zuzana.
Navíc mají za sebou i pár fuckupů. A jak sama říká, některé věci jim prostě vycházely a vycházejí až napodruhé.
Měli také problém si udržet zdravý pracovně-partnerský balanc. „Klasická situace – přijdete domů, vaříte večeři a u toho přemýšlíte nad pitch prezentací. Prožíváte to všechno spolu. Spolu jsme se radovali nad první zakázkou i brečeli nad prvním ztraceným klientem,“ popisuje Zuzana podnikání v páru.
Naštěstí mnozí z „early adopters“ byli lidé, kteří se zajímali o nové technologie a oceňovali, že tento produkt vzniká v českých podmínkách. Jejich zakázky už od začátku tvořila „custom made“ kola inspirovaná Orange County Choppers, Shelby Blue s bílými racingovými pruhy, další bylo podle Porsche z filmu Steve McQueen: The Man & Le Mans.
Než se ale dostaneme k designu jako takovému, je třeba konečně vysvětlit, proč vlastně Malina s výrobou kola začal.
„Bylo to z mnoha důvodů, hlavně asi z psychických. Nechtěl jsem jezdit do práce autem a městskou hromadnou dopravu nemám rád. Rád si odpočinu od lidí, abych to řekl nejšetrněji,“ vysvětluje s plachým úsměvem vousatý muž.
„Člověk si někdy potřebuje vyvětrat hlavu. Oba jsme měli danou pracovní dobu a do práce a z práce jezdili ve špičce. A to je nehostinné prostředí, lidé jsou vystresovaní, pospíchají. Praha je členité město, neměli jsme v práci zázemí na sprchu, a tak jsem se rozhodl zkusit elektrokolo,“ dodává.
Původně si myslel, že motorka nebo skútr budou správná cesta, ale zavrhl to. Chtěl být v přemýšlení dál. „Elektrická mikromobilita mi v městské dopravě dává smysl a baví mě, ale začal jsem se dívat po kole,“ říká.
Na trhu ale byla jenom horská a treková kola. Cruiser kola nebyla. „Přitom chcete něco, na čem můžete být hezky oblečení, nikdo nechce jezdit do práce jako na hory,“ vloží se Zuzana. A tak se její manžel díval, co se vyrábí po světě, a čerpal inspiraci.
Pár se nakonec zhlédl v designu amerických motorek – cruiserů s prodlouženým rámem. Další inspirací jim jsou angličtí cafe racers, které daly projektu název E-Cafe Bike.
„Asi nějakých padesát procent lidí si to nespojí, ze začátku se nás lidé ptali, jestli naše kola jedou na kafe. My jim z legrace říkali, že čím víc šlapou, tím jemnější kafe namelou,“ směje se Zuzana.
Kult cafe racers vznikl v padesátých letech v Londýně, kdy si kluci doma v garáži stavěli své motocykly, aby byly co nejrychlejší a měly spoustu designových prvků. Jezdili v Londýně z kavárny do kavárny a dělali závody, kdo tam bude první.
V dnešní době všechny velké značky jako Harley-Davidson nebo Indian Triumph mají segment cafe racers motocyklů. Na jejich ikonický vzhled ve své práci odkazují i Malinovi. A nejen na design, ale i využití.
„Snažíme se navrátit kolo zpátky ke kořenům. Už před první světovou válkou se kola používala běžně na přepravu, byla i první cargo kola,“ říká Zuzana.
Foto E-Cafe Bike
Foto E-Cafe Bike
Foto E-Cafe Bike
Koláž E-Cafe Bike
Kolo pro něj a jeho manželku znamená možnost kombinace silniční i cyklistické infrastruktury, což pro pohyb ve městě berou jako obrovskou přidanou hodnotu. Chtějí změnit i přemýšlení, že kolo je jen fitness věc.
Jsou zastánci ježdění na kole v přírodě, ale chtějí ukázat, že i cyklistika ve městě má neskutečné výhody.
Designově se trefují do noty mužům i ženám. „Early adopters byli ze začátku muži, ale nyní se to dorovnává a v posledních objednávkách dost figurují ženy,“ přibližuje Jan. V současné době je to přibližně šedesát procent ku čtyřiceti.
„Ženy si uvědomují, že ježdění po městě na silničním kole nebo i motocyklu prostě není zábava,“ říká Zuzana. „Jako řidič motorky nebo skútru jste stejně pořád obětí automobilové dopravy,“ dodává Jan.
Na kole se podle nich dá kombinovat klasická silniční infrastruktura, parky i cyklostezky, které hlavně po Praze rok od roku přibývají a dávají větší a větší smysl. Jim to dávalo smysl už v roce 2017, kdy si opravdu v malém bytě původně postavili kola pro sebe.
Jan to z pražského Anděla měl na pracoviště v Holešovicích krásnou čtvrthodinku. Zuzana tehdy pracovala pro Mastercard a v pobočce na náměstí Republiky byla na elektrokole za osm minut. „Suverénně nejrychlejší dopravní prostředek,“ komentuje Zuzana pyšně.
Foto E-Cafe Bike
V Janovi to ale zažehlo ještě něco jiného. „Časem jsem dospěl do fáze, kdy jsem se sebral a jel jsem o hodinu dřív. Jel jsem na Strahov, skrz Jelení příkop, na Letnou, do Stromovky. Zažíval jsem úplně jiný pohled na Prahu, člověka to očistí. Přijel jsem vždycky odpočatý a vysmátý… A to u mě rozhodně předtím nebylo pravidlem,“ říká sebekriticky.
V rámci svého podnikání manželský pár nezahálí. Mají ke všemu statistiky, výzkumy a čísla. Tak například auto jede po Praze průměrně 23 kilometrů v hodině. V Praze je registrovaný jeden milion aut a jen v jednom ze tří z nich sedí více lidí než řidič.
Doprava navíc představuje čtvrtinu emisí všech škodlivých skleníkových plynů. Tři čtvrtiny z nich pak právě silniční doprava.
„Už od začátku jsme přemýšleli nad tím, aby kolo bylo krásné, ale i skladné a ekologické,“ říká Zuzana. Uvědomovali si, že by to mohl být argument i pro rozvoj B2B. A skutečně, nyní tvoří asi 65 procent zakázek.
Velké společnosti v současnosti řeší výměnu svého vozového parku za alternativní způsob dopravy a elektrokola. Malinovi takto v minulém roce testovali s ČSOB a Eurowagem zapojení elektrokol do systému vozového parku.
Nejlevnější model kola je za sto tisíc, nejdražší za 124 tisíc korun. Rychlost se pohybuje kdekoli mezi 25 a padesáti kilometry v hodině a dojezd mají 250 kilometrů. „Pracujeme na tom, abychom měli rekordní dojezdovou vzdálenost,“ prozrazuje Jan.
U kol je pochopitelně důležité i zabezpečení. E-Cafe Bike mají dokonce tři stupně. Vypnutím elektrické přípojky se kolo „nenastartuje“.
Dále je na nich bytelný mechanický zámek a jako bonus GPS tracker, který je přímo v boxu na baterie. Na GPS trackeru je čidlo citlivé na pohyb a na synchronizované zařízení přijde push notifikace, že se něco děje, spolu s přesnou aktuální lokalitou.
Klientům se v E-Cafe Bike snaží plnit přání na míru. Lesk, mat, metalíza. Stačí si říct. „Jde nám o individuální přístup k zákazníkovi, odladit to tak, aby byl totálně spokojený,“ zdůrazňuje Jan.
Okolí je původně odrazovalo, že prý podnikání v páru je cesta do pekel.
„Já si ale neumím představit lepšího parťáka na cestě podnikáním,“ říká Zuzana a láskyplně se na Jana podívá. Pracovní záležitosti si ale skutečně „tahali“ domů, až si jednoho dne museli striktně říci, že po šesté večer nebudou už práci řešit.
„Pochopili jsme, že pracovní doba nějaký smysl má, i když ji teda taky někdy nedodržujeme, ale snažíme se udržet balanc,“ dodává Jan.
Navíc plánují založit rodinu a nechtějí, aby dítě vyrůstalo v prostředí, kde maminka s tatínkem řeší doma jen práci. „Museli jsme si uvědomit, že to je jen práce. Že nemusíme nikomu nic dokazovat a jedeme si to po svém,“ říká Zuzana.
Po dvou letech podnikání se k manželům přidal i Janův bratr, který dříve dělal vrcholový management v PPF. „Jednak se mu líbilo, co děláme, a jednak byl pod obrovským tlakem, který měl vliv na jeho zdraví,“ říká Jan.
Malinovi dávno vykročili za české hranice. Loni vystavovali na největší světové cyklistické výstavě Eurobike a aktuálně řeší partnerství v Belgii, Francii, Španělsku a Maďarsku. „Asi třicet procent zakázek jde do zahraničí a náš cíl je dostat se na devadesát procent,“ podotýká Zuzana.
Za svá originální elektrokola sbírají ceny od poroty i od publika. A tak se rozhodli spustit další produkt: cargo vozíky. Elektrické mašinky, které se dají připojit za jakékoli kolo. Ovládání pohonu je vymyšlené tak, aby cyklista nepocítil žádnou sílu ani při rozjezdu, ani při brždění.
Konstruují je tak, aby se na ně vešla i paleta. „Je to legislativně dané, aby se vozík mohl vejít do cyklopruhu. V ostatních zemích se to Evropská unie snaží korigovat,“ vysvětluje Jan.
Zjistili totiž, že cargo vozíky jsou nejrychleji rostoucím segmentem zelené mobility. Města v centrech snižují rychlost a mnoho evropských metropolí uzavírá centra autům. Jde o zóny, kam se nedá vjet, pokud nemáte ekologický způsob přepravy.
Ale pro tři čtvrtiny nakupujících přes internet je rychlost dopravy a doručení tím nejzásadnějším faktorem rozhodujícím pro nákup. Doručovací společnosti i e-shopy hledají co nejrychlejší formy doručení.
„Plánujeme oslovit foodoru a Wolt. Máme předdomluvený deal s cargo společností v Brně, která outsourcuje last mail delivery pro DHL a Dasher. Bavili jsme se i se Škoda X, kteří mají se Zásilkovnou službu na doručování zásilek přímo do kufru auta,“ popisuje Zuzana.
Tlačí je trh i poptávky klientů. Nové nápady a projekty se odvíjejí organicky a rychle. V letošním roce také dostali na vývoj cargo vozíků finanční podporu 4,6 milionu formou dotace od Technologické inkubace CzechInvest.
Novinkou ale cargovozíky nejsou. „Už náš úplně první klient v roce 2019 si objednal kolo rovnou s vozíkem,“ říká Zuzana.
Na vozík umístili i solární panely, což jim dává konkurenční výhodu a snižuje i uhlíkovou stopu o padesát procent. Společně se Škoda X aktuálně spolupracují na Second Life Batteries řešení, jak využít recyklované baterie z automobilového průmyslu do cargo vozíků a udělat další krok na cestě v cirkulární ekonomice.
O tom, že mají slušně našlápnuto, svědčí i fakt, že jako jediný startup v Česku absolvovali prestižní akcelerační program Investment Readiness Program od EIT Urban Mobility, podporovaný přímo Evropskou unií. V programu se umístili v top 10 nejlepších startupů z celé Evropy.
S elektrickými cargo vozíky vyhráli první místo na Creative Business Cup 2024 od CzechInvest a v červnu míří na světové finále do Kodaně.
„Je to pro mě zadostiučinění, že i s minimálním budgetem a rodinným financováním jde vybudovat krásnou značku, která může vyhrát prestižní soutěž a změřit si síly na celosvětovém finále, kam jedeme prezentovat poctivou českou výrobu,“ říká Zuzana.
Manželé zastávají názor, že je třeba v životě konat tak, aby mohl mít člověk čisté svědomí, a to se snaží předávat do své firmy a nových projektů.
„V minulosti jsem byl v servisu přijímací technik, pak v karosárně a potom zakotvil u počítače. Teď dělám to, co mi dává smysl. Vidím v tom potenciál, je to naše a můžeme dělat, jak nejlíp umíme,“ těší Jana.