Uf, tohle bude ještě fuška. Zahnat čtyři virtuální slepice do kurníku, aby se mi otevřela cesta před svatyni rabbiho Löwa, není jen tak. Ty potvory utíkají a kličkují úplně stejně jako v reálném životě. Tady sice jejich pohyb pohání nějaký algoritmus a celé je to ve VR, ale já se musím pohybovat zcela reálně.
Čtěte také: Od SMS k virtuální realitě. Jak český startup oslnil jízdou ve Škodě Vision E
Dostal jsem na záda batoh s notebookem XMS a na hlavu brýle Oculus pro virtuální realitu a mohl vyrazit vstříc golemovi. Právě tahle legendární postava z židovské mystiky je hlavní hvězdou projektu Golem VR, který se právě otvírá v suterénu pražského hračkářství Hamleys na Příkopech.
Golem VR je největší evropský projekt virtuální reality a Forbes měl možnost si tuhle zážitkovou hru jako první vyzkoušet. Připravovala se téměř rok a nabízí dvacetiminutovou zážitkovou hru, kombinující dimenzi virtuální reality s reálným pohybem. Vstup vyjde na 450 korun na osobu.
Hráč prochází po ploše 250 metrů čtverečních (kterou sleduje 80 speciálních kamer Optitrack) a plní nejrůznější úkoly – třeba zahnat ty zpropadené slepice, odhalit skryté znaky nebo rozklíčovat vstupní kód do rabbiho dílny. Cílem hry je najít a pak zastavit zdivočelého golema a přitom mimoděk objevit, jak vypadala Praha v roce 1576, tedy za vlády Rudolfa II., kdy se dařilo všemožným kouzelníkům a šarlatánům.
Větší VR atrakce ve světě začaly růst jako houby po dešti minulý rok. Jejich tvůrci vycházejí z premisy, že většině lidí stačí mít zážitek ve virtuální realitě jen jednou začas a nemusí si nutně domů pořizovat drahý VR set.
„Atrakce, co jsme v New Yorku nebo Londýně viděli, byly krátké, příliš lineární a většinou jen obyčejné střílečky. My chtěli mít v Praze něco sofistikovanějšího a ideálně spojeného s historií města,“ říká Jerry Javornický, který spolu s podnikatelem Janem Galgonkem za projektem stojí.
Javornický je spoluzakladatelem nadějného startupu SpaceKnow (psali jsme o něm zde) a Galgonek je ředitelem skupiny Adexpres, kterou předloni prodal mezinárodní společnosti Dentsu Aegis. Zároveň je zakladatelem vývojářského studia DIVR Labs, které už pro virtuální realitu vydalo první českou hru Blue Effect a samozřejmě stojí i za Golemem.
Golem VR vyšel na necelých 30 milionů korun a mezi těmi, kteří se na investici podíleli, byly i fondy Nextech Ventures a Reflex Capital, za nimiž stojí zakladatel CZC.cz Josef Matějka, respektive Ondřej Fryc, bývalý majitel Mall.cz.
„Věříme, že kromě Čechů přilákáme i spoustu zahraničních návštěvníků Prahy. Máme nejlepší adresu v metropoli a legendu o golemovi zná spousta lidí i v cizině,“ říká Javornický, když spolu stojíme v podzemí Hamleys, na místě, kde dřív byl trezor banky ČSOB. Maximální kapacita hry Golem VR je 800 lidí denně, což se zdá dosažitelné – do Hamleys každý den zavítá v průměru šest tisíc návštěvníků, před Vánocemi až 20 tisíc.
Javornický s Galgonkem poslední měsíce zkoumali podobné VR zážitkové hry po světě a podle svých slov prý nenarazili na žádnou větší – míněno rozlohu, po které se hráči se speciálními brýlemi pohybují. Žádná taková není ani ve VR Mallu v Dubaji, i newyorští Ghost Busters a londýnské Star Wars jsou menší plochou a kratší dobou hry.
Když jsme si golemovský zážitek zkoušeli dva týdny před otevřením, v jinak velmi věrohodně provedené hře zbývalo dodělat pár detailů. Tvůrci slibovali, že přidají vjemy i pro další smysly – například v synagoze budete muset zatočit reálným velkým kolem, abyste výtah dostali pod střechu, budete si moct sáhnout na pár reálných věcí (květináče, pergameny, obraz…) a klidně je i shodit ze zdi nebo ze stolu a v uličce vedle právě dostavěného Karlova mostu (ještě na něm nejsou sochy svatých, ty tam přibyly až později) budete mačkat reálná tlačítka na zdi, abyste zadali tajný rabbiho kód.
Vaše ruce, sledované tzv. leapmotion senzorem, samozřejmě můžou ohmatávat okolní prostředí – dřevěnou ohradu, kamenné zídky – nebo se můžete chytnout mříží a nakouknout za ně.
Javornický s Galgonkem mají s virtuální realitou velké plány: do prostor v Hamleys plánují připravit ještě další hry, například Cestu do středu Země od Julese Verna nebo dobrodružství s dinosaury. A samotného Golema rozšířit do dalších hračkářství Hamleys po celém světě a časem svou VR zážitkovou hru nabízet jako franšízu.