Ještě před několika lety jste prosecco, bílé šumivé víno z italského regionu Veneto (krom Benátska je to ale také Friuli-Venezia Giulia, apelace prosecco zasahuje obě oblasti, pozn. red.), pravděpodobně zaregistrovali jen jako jednu z částí koktejlů jako Aperol Spritz nebo Bellini. Přes tyto mixované drinky si prosecco nenápadně našlo cestu do Evropy i Ameriky. A stalo se levnou alternativou šampaňského.
Bohužel právě jeho rostoucí popularita vedla k exportu enormního množství šumivého vína velmi pochybné kvality. Jen několik brandů jako Bisson, Valdo, Bortolin, Ruggeri a Mionetto si dokázalo zachovat vysokou úroveň.
Čtěte také: Jak si vychutnat rum? Tohle jsou rady ambasadora nejstaršího rumu na světě
Nicméně i tak prodej prosecca roste víc a víc. Počítá se, že pouze na americkém trhu v příštích pěti letech jeho prodej stoupne o 36 procent, čímž získá ještě vyšší podíl v rámci celého vinného trhu i v kategorii šumivých vín.
Paradoxně proseccu právě pověst chudého příbuzného z Itálie přinesla ten největší úspěch. „Zvedáme proseccu image tím, že říkáme, že není šampaňské,“ říká Enola Ceola, CEO značky Mionetto.
„Hodně lidí vnímá šampaňské jako pití pro elitu či na výjimečné události. Zatímco prosecco je víno pro každý den.“
Samozřejmě za jeho úspěchem stojí i cena, kterou si může dovolit díky procesu fermentace. Prosecco, původně pojmenované podle stejnojmenné odrůdy hroznů (i když ta se od roku 2009 jmenuje Glera), je od 19. století děláno francouzskou metodou charmat (v Itálii „Martinotti“), což zjednodušeně znamená, že druhá fermentace vína za účelem vzniku bublinek probíhá v tlakovém sudu.
Tento proces je rychlejší, a tedy levnější než komplexní metoda výroby šampaňského, kdy fermentace probíhá za přidání cukru a kvasinek (tzv. tirážní likér) v každé jednotlivé lahvi.
Dobré prosecco proto bez problémů pořídíte od 300 korun, prémiové lahve vás vyjdou kolem šesti set – tedy v cenové hladině, kde teprve se teprve objevují nejlacinější lahve šampaňského.
„Lidé se prosecco v posledních letech naučili pít i během dne, například k sobotnímu obědu, k pracovnímu brunchi, velmi dobře se páruje i s několikachodovou večeří,“ tvrdí Ceola.
Tuto neformálnost se teď mnohé značky šampaňského snaží dohnat tím, že ze svých levnějších bublinek připravují osvěžující míchané drinky s ledem. „Vidíte, dříve se snažilo prosecco soupeřit se šampaňským. Teď šampaňské musí soupeřit s proseccem,“ směje se Ceola.