Je to jako boj dvou znesvářených rodů z Shakespearova dramatu. Dva velcí rivalové na poli luxusní módy, skupiny Kering a LVHM, se znovu dostali do křížku.
Britská módní návrhářka Stella McCartney se totiž letos na jaře svou stejnojmennou značku po 17 letech rozhodla od skupiny Kering vykoupit zpátky a nově zakotvila právě u konkurenčního domu LVMH.
„Cítím, že je správná doba se osamostatnit,“ napsala v březnu v oficiálním prohlášení k odchodu z Keringu. „Jsem Françoisi Pinaultovi nesmírně zavázaná za jeho dlouholetou podporu, ale mám pocit, že když nade dveřmi stojí mé jméno, měla bych mít i rozhodující slovo,“ dodala při odkupu 50procentního podílu své společnosti, se kterým jí pomohl její otec Paul McCartney.
Podle čerstvé domluvy bude Stella McCartney nadále zastávat post kreativní ředitelky své značky a zůstane jejím většinovým vlastníkem. K tomu všemu jí ale přibyla nová funkce. Stane se pravou rukou majitele společnosti LVMH a čtvrtého nejbohatšího muže světa Bernarda Arnaulta. Tomu má radit, jak jeho holding směrovat k větší udržitelnosti.
„Stella se o etickou módu zajímala už od samého začátku své kariéry,“ komentoval své rozhodnutí sám Arnault a dodal, že její celistvý ekologický pohled na byznys velmi ovlivnil jeho rozhodnutí vzít návrhářku pod svá křídla.
McCartney je zapřísáhlou vegankou a ve své tvorbě se vždy důsledně vyhýbala kůži i kožešinám – naopak se zasazovala o využívání recyklovaných a přírodních materiálů a od začátku se svůj brand snažila propagovat jako zelený a společensky odpovědný. Přesně na taková hesla slyší mileniálové a dorůstající generace Z, pro které je boj s klimatickou změnou jedním z nejzásadnějších témat, a to i v případě, že jde o luxusní módu.
Francouzský miliardář tak potvrdil, že budoucnost všech značek, které spadají do jeho stáje, jako jsou například Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior, Marc Jacobs a nově i Fenty zpěvačky Rihanny, spěje k větší udržitelnosti jak v procesu výroby, tak v marketingu.
Podobné rozhodnutí se v módním světě čekalo. Arnault totiž jen strategicky reaguje na svého konkurenta, skupinu Kering, která patří třicátému nejbohatšímu muži světa, Françoisi Pinaultovi. Právě jeho společnost se zavázala, že své značky, mezi které patří módní domy jako Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, a především hvězda celé skupiny Gucci (o kterou se s LVMH popral na přelomu milénia), dovede do roku 2025 k udržitelnosti, protože právě ta je podle marketingového hesla holdingu „novým luxusem“.
Není to první ani poslední boj mezi dvěma konkurenčními francouzskými domy. Vzájemné poměřování je u Arnaulta a Pinaulta téměř na denním pořádku. To, co má jeden, musí mít během chvíle i druhý – nejen na poli módního byznysu. Když Bernard Arnault v roce 2014 postavil v Paříži muzeum Fondation Louis Vuitton, rodina Pinaultových se rozhodla, že by svou sbírku umění, čítající na tři tisíce děl včetně kousků od Picassa, Mondriana či Koonse, měla také vystavit. Vlastní galerii plánuje otevřít v roce 2020.
Rivaly jsou i v rámci charity. Plameny Notre-Dame ještě ani nestačily dohořet a Pinault a Arnault se už předbíhali, kdo na opravu chrámu daruje víc (dopadlo to 113 milionů dolarů versus 220 milionů dolarů ve prospěch Arnaulta).
Přechod Stelly McCartney z jednoho koncernu do druhého tak přihřál už tak dost vroucí bitvu mezi novodobými Monteky a Kapulety.