Od čtvrtka se koná v německém hlavním městě 75. ročník filmového festivalu, ve kterém bude porota hodnotit devatenáct snímků v hlavní soutěži, čestnou cenu získá herečka Tilda Swinton a uveden tu bude mimo jiné film Pohádky po babičce od českého režiséra Davida Súkupa. Jak festival vypadá z pohledu filmových distributorů?
Není tak daleko jako Sundance a skýtá velké příležitosti k nákupům a dalším jednáním. Tak by se dal shrnout důvod, proč míří řada českých filmových distributorů na právě začínající mezinárodní filmový festival do Berlína.
Ne, není to Cannes se všemi snímky, které okolo sebe mají ještě před premiérou auru obrovských očekávání, ani Karlovy Vary, kdy se celé město promění do jednoho festivalového epicentra. Berlín je možná v lecčem chladnější (už proto, v jakém ročním období se koná), a o tom, že se festival tady koná, svědčí hlavně atmosféra na Potsdamer Platz.
V jiných čtvrtích to sice kinematografií nežije, ale i tak se sem stojí za to vypravit. I coby obyčejný smrtelník, který nepracuje ve filmovém průmyslu, i bez vlivných známých, si můžete zakoupit lístky na projekce a posoudit sami, stojí-li například nový snímek Blue Moon od Richarda Linklatera či If I Had Legs I’d Kick You od Mary Bronstein za to.
„Berlín je blíž než Sundance, zároveň se tu filmy dobře nakupují, rozhodně lépe než v Cannes. Předjednáte si zde to, co se v Cannes pak promítne. Tím by se dala vysvětlit značná česká přítomnost na festivalu,“ říká Beata Mrazíková z Aerofilms.
Distribuční společnost Aerofilms, jejíž většinový podíl odkoupila v roce 2021 KVIFF Group, spadající pod investiční skupinu Rockaway, sem přijela nejen vybírat filmy, ale také oslavit svůj úspěch.
„Podařilo se nám získat distribuční práva k novému filmu Rubena Östlunda The Entertainment System Is Down. Jednali jsme o tom rok, film se začíná právě natáčet v Maďarsku a na festivalu v Cannes by měl mít premiéru příští rok,“ vypočítává Beata Mrazíková.
Östlund je dvojnásobným laurátem Zlaté palmy z Cannes a do čerstvého povědomí diváků se zapsal především snímkem Trojúhelník smutku. Distributor proto nepotřebuje vidět jeho další snímek hotový, aby jej chtěl koupit. Čím dříve o něj projeví zájem, tím je to samozřejmě výhodnější.
„Nejde o cenu. To funguje i méně zavedených autorů či počinů, kdy jejich festivalová sláva stoupne na ceně, a je proto lepší nakupovat co nejdříve. U slavných režisérů víte, že je neseženete levněji, ale když si distribuční práva pořídíte brzy, nebudete bojovat s dalšími konkurenty,“ vypočítává Beata Mrazíková.
V Berlíně tedy nakupují i další čeští filmoví distributoři, jako například Bontonfilm či Cinemart, ale podle Mrazíkové nejde o tvrdé soupeření. „Někdy se stane, že máme zájem o stejný titul. Většinou ale jsou naše zaměření odlišná, každý z nás má své místo,“ tvrdí.
Aerofilms dlouhodobě pořizuje filmy od společnosti A24, která nabízí k prodeji distribuci takových snímků jako Lady Bird, Všechno, všude, najednou, Zóna zájmu, Maják a další. Jedná se o filmy s vysokou uměleckou kvalitou, ale také značnou popularitou.
Velký divácký úspěch se Aerofilms povedl, kdy na Berlinale předkoupili práva k filmu Parazit. Černá komedie režiséra Pong Čuna-ho získala v roce 2019 Oscara i Zlatou palmu a celkově vydělala přes 263 milionů dolarů.
„Je velmi těžké získat takové snímky ve chvíli, kdy už jsou dokončené. Častokrát proto musíte jejich distribuci domlouvat ještě před jejich samotným vznikem,“ vypráví Beata Mrazíková. Filmy před vznikem podle ní řeší v Berlíně i čeští producenti, kteří sem přijíždějí hledat financování svých projektů.