Na nedávném Designbloku, kde měla česká značka dioptrických i slunečních brýlí Lume svůj stánek, se po obroučkách zaprášilo během prvních tří dnů.
Čtete také: Tyto tři otázky vám pomohou vybrat si správné brýle. Jednou provždy
Úspěchu se nejde divit. Subtilní obroučky s nádechem vintage patří v poslední době k nejtrendovějším tvarům brýlí. A právě na propojení nostalgie s inovacemi mladá česká značka sází.
V designu Lume spojují fascinaci a respekt k historii s nadšením pro funkčnost, technologii a univerzální slušivost.
Na potlesk je Lume zvyklá. První i druhá kolekce jí vynesly nominace na nejprestižnější české designové ceny, Czech Grand Design, v kategorii Objev roku a Designér šperku roku.
A ačkoli zakladatele Aleše Kachlíka a Jakuba Lišku úspěch v českém designovém rybníčku těší, jde jim hlavně o to, prodávat brýle běžným lidem. „I když si občas navrhneme něco extra a vytvoříme nějaké speciální kousky, v první řadě se zaměřujeme na brýle pro každý den. Chceme, aby naše práce byla pro kohokoli, pro všechny. Naše brýle nosí americký režisér Glenn Ficarra i moje babička,“ směje se Kachlík.
Sám nosí silné brýle. A ačkoli jako absolvent produktového designu na UMPRUM navrhuje i stylový nábytek, právě brýle, jejich design, technologie a historie jsou pro něj srdcová záležitost. Na Lume pracují společně s Jakubem Liškou a optometristou Jakubem Vrbou už tři roky.
Až letos se jim ale povedlo rozjet sériovou výrobu v Česku a v příštím roce mají ambici spíš uspokojit zákazníky napříč celým českým trhem.
https://www.instagram.com/p/910Sdirigv/
„Udělat krásnou vázu je super, ale spokojenost zákazníka, který najednou lépe vidí, a ještě k tomu se v brýlích cítí skvěle, je úplně jiný pocit. To nás baví, naplňuje a motivuje,“ říká Aleš Kachlík.
Doteď s Jakubem Liškou ladili vedle technologií i slušivost. Šlo jim o to, aby každá jejich obruba seděla na co nejvíce obličejů. „Maximálně se snažíme o to, aby u nás neměli zákazníci problém si vybrat, protože jim nic nesluší, ale proto, že jim toho sluší až moc.“
Pro design Lume je ale zásadní i možnost odpovědět na běžné i vzácné oční vady, kterých je mezi lidmi čím dál tím více. „Naše budoucí kolekce by měly obsáhnout celé spektrum očních vad. Přímo z nich z nich vychází. Troufám si tvrdit, že to pro nás je mnohem více důležité, než pro kohokoli jiného,“ tvrdí Aleš Kachlík.
Během úzké spolupráce s optometristou Jakubem Vrbou zjistili, že vzácných očních vad je kupodivu opravdu hodně a lidé kvůli nim často musí dělat kompromisy mezi stylovým vzhledem a funkčností brýlí. „Jasně že se snažíme dělat co nejhezčí brýle, aby měly super detaily, nebyly zbytečně těžké a tak dále. Ale taky chceme, aby když máte hodně dioptrií, vám nepřesahovaly čočky z brýlí,“ vysvětluje Aleš Kachlík.
Proto se chystají nabídnout každý jeden tvar vždy ve třech různých tloušťkách. Vycházejí při tom z podobných principů jako při navrhování písma, fontů, které také mohou být tence nebo tučně. To umožní výběr konkrétního tvaru nezávisle na tom, jak silné dioptrické čočky potřebujete do brýlí zasadit.
Obroučky light, medium a bold.
Vedle vzhledu a funkce jsou pro mladou značku zásadní i aspekty udržitelnosti a etické výroby. Od lokální výroby a zdrojování až po co nejlepší trvanlivost. „Ačkoli se to možná nezdá, brýle mají každodenně docela slušnou zátěž. Chceme si v příštích letech zaexperimentovat a udělat víceméně nezničitelný rám,“ těší se Aleš Kachlík. Inspirovala ho k tomu jedna konkrétní zkušenost.
„Nedávno se mi dostaly zpět do rukou úplně první brýle, které jsem udělal. Bylo fajn je po letech vidět, protože konstrukčně od té doby prošly velkou změnou. Překvapilo mě, že rám byl celý od krve a brýle byly lehce ohnuté. Bylo mi ale řečeno, že přežily explozi a zachránily zrak nositele,“ popisuje Aleš.
Společně s Jakubem Liškou se proto rozhodli, že model do budoucna pojmenují Velký třesk. Nejen kvůli výbuchu, ale i s ohledem na to, že tvarově odkazují na historicky první tvar brýlí na světě, který byl kulatý.
Model brýlí Velký třesk.
Aktuálně jsou brýle Lume k dostání například v pražském obchodu s autorským designem Deelive, v Optice Vrba, 100CLASS nebo online. V plánu je ale otevření vlastního showroomu, který spojí předváděcí a prodejní prostor s optikou a službami měření zraku.