Míří na ni tisíce návštěvníků, milovníků designu i odborníků a odbornic ze sto osmdesáti zemí světa. Hledají inspiraci, nové příležitosti, posuzují krásu, kreativitu i technologie. Jedna z největších a nejprestižnějších přehlídek designu začíná.
Italský Milán v rámci design weeku na týden ožije nejrůznějšími expozicemi v ulicích, ale i historických budovách a na výstavištích. Každoročně přiláká i české firmy a designéry a designérky. S čím chtějí okouzlit letos? A co byste si rozhodně neměli nechat ujít, pokud se do Milána vydáte?
Designblok Cosmos
Superstudio Piú, Via Tortona
Kdo audiovizuální show vesmírného nekonečna neviděl, nestihl nebo ho odradila dlouhá fronta, ten si ji může užít právě v Miláně. Deset originálních skleněných děl z dílny deseti předních českých umělců a umělkyň je ukryto ve zvláštně upraveném návěsu nákladního auta.
Rozsáhlý putovní výstavní projekt pražského mezinárodního festivalu Designblok se v zahraničí představuje poprvé. V návěsu, zvenčí zahaleném do stříbřitého reflexního pláště a po rozložení zaujímajícím plochu o velikosti pětašedesáti metrů čtverečních, se ukrývá sto sedmdesát bezolovnatých zrcadel.
Originální objekty, které se v nich odrážejí, zastupují svobodný přístup autorů a autorek k tvorbě a materiálu a ukazují tradice i know-how českých skláren a manufaktur. Na díle spolupracovali například Václav Mynář, Maxim Velčovský, Lucie Koldová, Rony Plesl nebo studio Dechem.
Výstava, která si svou premiéru odbyla loni u příležitosti pražského Desingbloku, zaparkuje během přehlídky Superdesign Show v zóně Tortona uprostřed města, kde ji lze zdarma vidět do 21. dubna.
Re/Creation
Palazzo Isimbardi, Corso Monforte
Jeden z nejprestižnějších prostorů pro svou expozici získala novoborská sklářská firma Lasvit. V ikonickém Palazzo Isimbardi představuje výstavu Re/Creation, jejímž cílem je poukázat na méně známé techniky ručního skla.
Hlavním tahákem je monumentální dílo s názvem Porta, které navrhl umělecký ředitel firmy Maxim Velčovský. Ten si v něm pohrál s řemeslným zpracováním skleněných fasád i lehaného skla. Ostatně Porta je vyrobená v největší evropské sklářské peci v novoborské sklárně TGK, kde jsou i přes velké rozměry děl schopni zachovat preciznost a kreativitu.
„V Miláně představujeme rovněž novou kolekci od švédského studia Claesson Koivisto Rune z technického skla, limitovanou edici svítidla Neverending Glory od Jana Plecháče a Henryho Wielguse nebo designový koncept svítidla od Marie Čulenové, propojující sklo a dřevo a připomínající džungli,“ přibližuje mluvčí Lasvitu Anna Minaříková.
Výstava potrvá do soboty 20. dubna.
Rolling Foams
Fierra, Pavilon 6
Poprvé se na největší módní přehlídce designu představí česká rodinná firma Ravak. Svou expozici, která vzešla z autorského dua Vrtiška & Žák, nazvala Rolling Foams. Na ploše dvou set metrů čtverečních si premiéru odbude pět nových kolekcí příbramského výrobce, od vodovodních baterií přes umyvadla, koupelnový nábytek až k vanám.
Do Itálie přivezl Ravak barevně výrazné výrobky v objetí bílé pěny. „Chtěli jsme, aby motiv propojil všechny produkty a zároveň v té abstraktní rovině vypověděl i něco o značce. A symbolem se pro nás stala pěna, tedy svět bublin,“ popisuje designér Vladimír Žák.
Jak si s kolegou poradili, uvidí návštěvníci na výstavišti Fierra, kde je zmíněný svět bublin tvořen více než osmi stovkami bílých nafukovacích míčů, které pak skončí v dětských rukách, a najdou tak druhý život. Instalace bude k vidění do neděle 21. dubna.
Crystal Beat 2
Quattrocento in Opificio, Via Tortona
Na spojení motivu pixelu, funky barev a herní grafiky vsadili letos designéři kamenickošenovské sklářské firmy Preciosa Lighting. Jejich instalace Crystal Beat 2 kombinuje dynamické světelné scény s trojrozměrným zvukem. Oslavuje tím návrat kulturních trendů předchozích generací a zároveň představuje i nové osvětlení.
Instalaci tvoří důmyslně uspořádané, ručně vyrobené křišťálové kostky, z nichž každá zastupuje jeden pixel jako základní stavební jednotku digitálního obrazu. Celkem jich je čtyři sta a obsahují dva tisíce individuálně programovatelných LED čipů, reagujících na hudbu.
„Díky tomu zve každý zavěšený Crystal Pixel na cestu zpět v čase a současně pracuje s aktuálními smyslovými prožitky,“ popisuje Michael Vasku, jeden z dua kreativních ředitelů Preciosa Lighting. Světelné scény řídí herní software s pomocí nástroje pro tvorbu trojrozměrné grafiky. Expozice je k vidění také do 21. dubna.
Lucie Koldová
Eurostyling Showroom, Via Locatelli, Palazzo Confalonieri, Superstudiu Più, Via Tortona
Hned pět produktů nese v Milánu rukopis designérky Lucie Koldové (na úvodní fotografii). Dva z nich jsou novinky navržené pro světové značky, konkrétně křeslo Elliot pro rakouskou firmu Team7 a křeslo Nimbo pro Bielefelder Werkstätten z Německa.
Další milánskou premiérou je kolekce závěsných foukaných svítidel Starcloud pro českou firmu Brokis, kde Koldová působí jako kreativní ředitelka a kde představí i kolekci Prisma. Obě jsou z ručně foukaného skla, přičemž první má tvary hvězd a je zavěšená na tenkých koaxiálních kabelech různých délek.
Druhá kolekce sestává ze skleněných koulí, ukotvených na jednom nebo obou koncích desetiúhelníkového kovového hranolu. Posledním produktem, pod nímž je Lucie Koldová podepsaná, je lampa Spectra, která je součástí zmíněné putovní výstavy Designblok Cosmos.
Wake
Villa Bagatti Valsecchi, Via Vittorio Emanuelle
A pokud fandíte začínajícím talentům, nenechte si ujít nafukovací, pop-artem inspirovanou instalaci. Představují ji studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kdy pro výstavu v Miláně spojily síly ateliéry designu oděvů a obuvi a produktového designu.
Společná kolekce Wake prostřednictvím originálních modelů klade otázku, jaké místo má v současné společnosti dress code a do jaké míry pomáhají podobná pravidla orientovat se ve světě tím, že dají společenským rituálům jasnou strukturu. Nebo jsou snad jen zastaralým nástrojem hierarchie?
Výstava potrvá také do neděle 21. dubna.