Na Netflixu se v pátek objevil seriál, který měl potenciál stát se jednou z událostí televizního podzimu. Jmenuje se Kovboj Bebop a nabízí svéráznou kombinaci sci-fi, westernu, noir, akce i komedie. To vše říznuté retro estetikou a podkreslené jazzovými tóny.
Znalci už při vyslovení názvu tuší, oč půjde, neboť desetidílný seriál vychází z kultovní anime série režiséra Šin’ičiró Watanabeho. Vznikla na konci 90. let a odehrávala se v roce 2071, kdy lidstvo opustilo Zemi a žije na koloniích. Hlavními protagonisty byla posádka lovců odměn, kteří putovali vesmírem na lodi jménem Bebop.
Seriál, který měl 26 epizod, nezapřel inspiraci klasikami jako Blade Runner, ale i westerny od Sergia Leoneho, staršími gangsterkami, noir či kung-fu filmy. Propracované animace, povedený příběh, nezapomenutelný soundtrack, povedený anglický dabing a drzý mix žánrů stvořily klenot, který se označuje v žánru anime jako průkopnický a dal vzniknout následně i filmu.
Před čtyřmi roky se pak odklepl hraný seriál a v roce 2018 se ho ujal Netflix. Hlavním mozkem projektu se stal André Nemec, americký scenárista, který má za sebou třeba čtvrtý díl Mission: Impossible.
„Hned mě to zaujalo. Předloha je poetická, krásná, chytrá, vtipná, občas násilná. Je to takřka nový žánr vyprávění,“ popisoval Nemec pro Den of Geek. Hlavní roli pak dostal John Cho, známý třeba jako Hikaru Sulu z nových Star Trek filmů.
Tvůrci se dušují, že měli anime předlohu prakticky jako svatou: typická jazzová hudba jim hrála po dobu natáčení snad pořád, a kdykoliv to šlo, tak prý „někde v televizi“ seriál běžel. Do toho štáb vybavil natáčecí prostory obrázky a merchem spojeným s Bebopem, neboť si chtěli originál připomínat co nejdůkladněji.
„Potěšilo nás, že většina lidí, kteří přišli na casting, měli na sobě nějaké staré triko Kovboje Bebop,“ vyprávěl Nemec. „A při natáčení jsem jim opakoval: Tohle je Kovboj Bebop. Tak to nepodělejme.“
Jenže dosavadní ohlasy jsou zatím spíše rozpačité, na webu Rotten Tomatoes má seriál od kritiků i fanoušků průměrné skóre, ani v Česku to není o moc lepší. Fanouškům vadí, že hranému zpracování chybí duch originálu, že se bojí být stejně vizuálně nápaditý a obsahově výstřední a místo toho spadá do netflixovského mainstreamu, který se chce zalíbit všem.
Ale ač se třeba nedokázal přiblížit unikátnosti předlohy, pořád je Kovboj Bebop: Lovec odměn na televizní poměry nevšední počin.
Kombinace retro estetiky, atraktivního vizuálu, syrové akce a jazzového soundtracku dává dohromady balení, které jinde jen tak nenajdete. Podobně stylovou kombinaci nabízel snad jen Joss Whedon v seriálu Firefly, který ale potkal po první sérii předčasný konec. Kovboj Bebop je víc podbízivý, ale šanci si zaslouží.